App-selskab med store vækstambitioner opkøber dansk spiller

370670_16_9_large_7.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
17. okt 2018 KL. 8:22

Den danske app-udvikler Nodes udvider nu profilen med opkøbet af konsulenthuset Implicit. Det sker som led i deres vækststrategi, hvor ambitionen er at blive førende i Europa indenfor deres felt. 

”Vi vil gerne supplere det, vi tilbyder i dag, og der er Implicit et naturligt match,” siger Daniel Bæk, der er Managing Partner i Nodes.

Købesummen er et to-cifret millionbeløb, der består af både penge og aktier, som parterne dog ikke vil uddybe nærmere.

Nørdede ligesom os

Nodes står bag apps som eBoks, Fitness DK og Taxa 4 x 35, og med købet af Implicit kan deres kunder få mere integrerede løsninger med apps, der kommunikerer bedre med webplatformene, fortæller Daniel Bæk.

”Implicit er ekstremt dygtige til at lave komplekse løsninger, og så er de meget passionerede grænsende til det nørdede ligesom os,” siger Daniel Bæk.

Også Rune Alblas, der er adm. direktør i Implicit, ser store synergier mellem de to virksomheder.

”Der er et godt match mellem vores selskaber. Vores kunder efterspørger både apps og webplatforme, så nu kan vi tilbyde kombinationen af de bedste indenfor begge verdener,” siger han.

Implicit står blandt andet bag Mobilepays web-portal og websites for Danske Bank og Rambøll.

Rune Alblas fremhæver, at han ser det som en stor gevinst at komme ind i et velkonsolideret selskab, samt glæder sig over, at de hver især fortsat vil have hver deres spidskompetence.

”Vi dækker hver vores vertikal, så vi vil fortsat have hvert vores ansvarsområder, vi kan drive i stedet for at smelte ind i en eksisterende organisation, hvor man skulle til at fordele rollerne,” siger han.

Nodes-brandet bliver det bærende fremadrettet, hvor Implicit-ydelserne vil høre under. De fire partnere i Implicit Rune Alblas, Ulrich Kronvold, Lars Erhardsen og Søren Skov fortsætter alle i Nodes, og Rune Alblas indtræder i selskabets ledelse.

Opkøbet bringer Nodes op på 100 medarbejdere i alt og en omsætning tæt på de 100 millioner kroner, oplyser selskabet.

Led i vækststrategi

Nodes blev i 2017 opkøbt af japanske Monstar Lab, der har 800 udviklere og 100 partnerselskaber med en kundeportefølje, der blandt andre tæller Olympus, Yamaha og Sony Music.

Handlen, der gav Monstar Lab en aktiemajoritet på 85 pct. og værdisatte Nodes til ca. 100 mio. kroner, skød Nodes ud på en vækstrejse, der indtil videre har ført selskabet fra at have tre kontorer i to lande til nu at være tilstede med syv kontorer i fem lande.

”Vi er utroligt privilegerede over, at vores japanske ejere tror meget på os og vores strategi, så der er meget lidt hands on fra deres side. Vi får lov at gå i den retning, vi mener, er den rigtige. Ejerskabet giver os nogle muligheder – blandt andet opkøbet her, som er økonomisk muligt takket være vores ejere,” siger Daniel Bæk.

Daniel Bæk kan sagtens se flere opkøb for sig i fremtiden, men for nu er det vigtigste implementeringen af Implicit. 

”Vi har en stor organisk vækst og er vækstet omsætningsmæssigt 50 pct. i år inden opkøbet, så vækstrejsen skal fortsætte, men yderligere opkøb er ikke på tapetet lige nu,” siger han.

Han fortæller, at Nodes’ vækst drives af nye kunder og markeder. Af internationale kunder tæller blandt andre it-virksomheden Fujitsu i England og Reckitt Benkiser i USA.

Den danske Nodes-forretning omsatte for 31,80 mio. kroner og landede et overskud på 524.000 kr. for 2017.