Anders Holch sender millionbeløb efter it-firma: "Vi er blevet for gamle til at snakke om, at det kan vokse ind i himlen"

374666_16_9_large_55.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
03. jan 2019 KL.12:53
Anders Holch Povlsen, en af Danmarks mest velhavende personer samt ejer af modekoncernen Bestseller og meget andet, investerede i fjor et mindre beløb i den hurtigtvoksende aarhusianske it-virksomhed Plandisc.

Og købet af den lotteriseddel følges nu sammen med Innovationsfonden op af yderligere en millioninvestering i selskabet. Det har udviklet et digitalt planlægningsværktøj til virksomheder, institutioner osv. - et såkaldt årshjul, som giver overblik over tilbagevendende begivenheder, rutiner og aktiviteter i årets løb.
 
Anders Holchs nye investering sker gennem hans investeringsarm, Heartland, hvis direktør, Lise Kaae, ikke har kunnet træffes lige nu. Og medejer af Plandisc Torben Stigaard ønsker kun at oplyse, at der er tale om en tilførsel af et millionbeløb, og at Heartland herefter stadig ejer under 30 pct.

Omsætningen i Plandisc, som nu er oppe på ti medarbejdere, vil han heller ikke ud med, men den er på et millionbeløb - og det er langt fra de 100 mio. kr.

"Vi kommer også til at brænde penge af i år, så vi får ikke sorte tal på bundlinjen før næste år. Men vi har fået en hel del flere brugere af vores produkt. Faktisk går det langt bedre end ventet. Så man kan sagtens forestille sig, at det derfor også går bedre, end vi lovede Heartland før den første investering i fjor," siger Torben Stigaard.
 
Hans partnere er Morten Mellergaard, der oprindeligt er uddannet i revisionsbranchen men også har været underviser, samt softwareudviklerne Mads Nielsen og Jørgen Bøndergaard Iversen. Stigaard selv er bankuddannet og har været landechef i Skousen, der hører under hvidevare-koncernen Whiteaway, hvor Anders Holch er hovedaktionær.

Antal brugere næsten fordoblet
Det seneste års tid er antallet af brugere næsten fordoblet og har nu passeret 37.000, og Plandisc har fået så godt fat i det svenske marked, at det nu er lige så stort som Danmark. De to markeder udgør tilsammen 60 pct. af omsætningen. Der er også gang i Norge og Finland, og efter en researchtur til Silicon Valley i fjor sammen med Innovationsfonden arbejder partnerne nu så småt med at starte noget op dér.

"Vores software er den eneste, der cirkulært kan vise årshjulet, så det ikke bare er en lagkage i Excel. Det er der stigende efterspørgsel på. Årshjulet som fænomen - altså erkendelsen af, at man ikke behøver starte planlægningen af et år forfra hver år - er også kommet meget mere i fokus. Antallet af søgninger på ordet årshjul er tre gange så stor som for et år siden. Og det er bare i Danmark," siger Plandisc-partneren.

"Men det rækker meget videre. Da jeg åbnede pc'en på mit bord kl 07.45 i dag, var der folk fra ni forskellige lande inde og kigge," siger Torben Stigaard.

"Vi skal nok få udviklingen til at eksplodere"

Han vil ikke ud i gætterier på, hvor stort potentialet er for Plandisc.

"Vi er alle fire i 40'erne og er altså kommet sent i gang med en start-up, så vi er blevet for gamle til at snakke om, at det kan vokse ind i himlen, om fantasilioner osv. Men vi har mulighed for at få en eksponentiel vækst. Og jeg er helt sikker på, at vi nok skal få udviklingen til at eksplodere. Men hvad omsætningen kan være om tre eller fem år, vil jeg ikke ind i. Den kan være alt," fastslår han.