Analytiker: "Mærsk får en langt større tilstedeværelse i Nordamerika"

396334_16_9_large_161.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
19. feb 2020 KL.18:26

Når Mærsk i morgen præsenterer regnskabet for 2019 og årets prognose, bliver det med en større forventning til aktiviteten på land i Nordamerika.

Esplanaden-mastodonten har netop offentliggjort opkøbet af den nordamerikanske virksomhed Performance Team for knap 3,8 mia. kr. og fordobler dermed deres landbaserede aktivitet i Nordamerika.

Mærsk-analytiker i Sydbank Mikkel Emil Jensen ser opkøbet som en del af Mærsks strategi om at købe sig til markedsandele på logistikområdet. Han ser en markant bedre position for rederigiganten på den anden side af atlanten.

“Mærsk får en langt større tilstedeværelse i Nordamerika, hvor det at være en større aktør giver nogle fordele, og der er samtidig også harmoni med tidligere opkøb, som de har gjort i regionen, så det tyder på, at Mærsk søger et større aftryk i Nordamerika,” siger Mikkel Emil Jensen.

Ikke noget lille opkøb

Det er absolut ikke et opkøb af de små, fortæller Sydbank-analytikeren.

“Sidste år havde Mærsk 6 mia. dollar i deres logistikforretning, så i forhold til deres aktuelle størrelse i logistik – altså hvor meget logistik udgør af den totale forretning for Mærsk – så er købet ikke et lille opkøb. Det er trods alt noget, der giver et løft i omsætningen med i underkanten af 10 pct.," siger Mikkel Emil Jensen.

Selvom sø-aktiviteterne udgør – og stadig vil udgøre – langt størstedelen af den samlede Mærsk-forretning, er opkøbet i tråd med den strategi, som Mærsk har lagt for dagen.

“Det er det, der er nødvendigt for at sikre den vækst, der skal til, for at de kan gøre logistikforretningen til en sådan størrelse, at det fjerner noget af den følsomhed, som de har mod svingende fragtrater og brændstofpriser,” siger Mikkel Emil Jensen.

Opkøb får ikke en hovedrolle i morgen

Selvom det er et opkøb af de større, så kommer det med stor sandsynlighed ikke til at spille en hovedrolle i morgen torsdag, når Mærsk aflægger årsregnskab, mener Sydbank-analytikeren.

“Jeg tror, at de fleste vil rette luppen over på prognosen for 2020. Der er grund til at være forsigtig med coronavirus i særdeleshed, der kan have taget toppen af væksten i starten af 2020, og vi har også stadigvæk en handelskrig der lurer og usikkerhed omkring nye brændstofkrav,” siger Mikkel Emil Jensen, der tror, at Mærsks prognose for 2020 kan ende med at være forsigtig.