Analysehus: 1,67 mio. containere ramt af corona-krisen

396295_16_9_large_833.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
19. feb 2020 KL. 9:13

Et uhørt stort antal containersejladser er blevet aflyst på grund af corona-virusudbuddet i Kina.

Det ansete shippinganalysehus Alphaliner opgør i sit ugentlige nyhedsbrev den samlede mængde containere, der er ramt af krisen, til lidt over 1,67 milioner containerenheder, såkaldte TEU (det er branchens mål for en tyvefods containerenhed).

Det er især fragtruterne mellem Nordeuropa og Asien, der er hårdt ramt af den forlængede ferielukning og viruskarantæne, der har sat mange erhvervsaktiviteter i Kina i stå.

Containershipping rammes altid traditionelt af en afmatning under det kinesiske nytår, men omfanget af opbremsningen er i år større end nogensinde, beretter Alphaliner. Hvor der tidligere år er set nytårsfald i størrelsesordenen 200.000-300.000 containere, så er det i år sejladser med omkring 700.000 TEU på ruterne mellem Asien og Nordeuropa, der er sat i stå eller aflyst, har analysehuset opgjort.

Europa-Asien-ruterne er et kernemarked for Mærsk, og derfor er Alphaliners opgørelse af, at ialt 33 sejladsers, svarende til 46 pct. af de planlagte afgange på ruterne, er blevet droppet, ikke noget godt varsel for Mærsks indtjening i første kvartal af 2020.

For ruterne mellem Asien og Middelhavsområdet er containerfaldet på 290.000 TEU, mens Stillehavsruterne har droppet fragter i størrelsesordenen 680.000 TEU.

Tomme skibe

Selv om arbejdet på Kinas mange fabrikker, der i stort omfang fremstiller varer til vestens forbrugere, efterhånden er ved at komme i gang igen, er der stadig en forholdsmæssigt lavere efterspørgsel på containerfragt.

Alphaliner noterer derfor, at selv om mange sejladser er aflyst, så er udnyttelsesgraden på de containerruter, der stadig er i drift, lav. Det rimer også med Sydbanks analysechef Jacob Pedersens iaggtagelser i en ny analyse af corona-krisens effekt:

"Mange af Kinas industrivirksomheder burde have været tilbage i fuld produktion i løbet af uge 7, men her halter det mange steder med at få medarbejderne retur på grund af områder med karantæne og kinesernes frygt for at blive smittet. Flere vestlige virksomheder har meldt om fint medarbejderfremmøde, men nogle bremses i produktionen af, at de lokale underleverandører ikke er genåbnet – eller kører på meget lavt blus," hedder det fra Sydbanks analysechef.

Mærsk kommer med årsregnskab i morgen, og her er der på forhånd spænding om topchef Søren Skous vurdering af situationen i Kina og dens indvirkning på verdens største containerrederis indtjening i 2020.