Ambu skal slås med japansk gigant: Olympus opruster på engangsprodukter

391090_16_9_large_58.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
12. nov 2019 KL.13:51
Olympus, der er markedsleder på endoskopimarkedet, øger nu investeringerne i udvikling af engangsendoskoper, ligesom den japanske koncern udvider de endoskoper, selskabet vil udvikle engangsløsninger af.

“Vi skal tage lederskabet på områder, hvor der er et klart behov, og hvor værdien af engangsendoskoper er anerkendt,” sagde Yasuo Takeuchi, topchef i Olympus i forbindelse med selskabets regnskabsaflæggelse i sidste uge.

Den japanske medtech-koncern sidder allerede på omtrent 70 pct. af endoskopmarkedet med selskabets genanvendelige produkter. Selv om Olympus tidligere har fortalt, at selskabet vil udvikle engangsendoskoper på få områder, hvor det ifølge selskabet giver mening, og hvor læger har givet udtryk for, at der er et behov, så er det fokus nu udvidet fra selskabet.

“Kommentarerne fra Olympus om engangsendoskoper bør anses bekræftende for de tendenser, der er fremhævet af Ambu,” skriver David Adlington, aktieanalytiker i investeringsbanken J. P. Morgan i en kommentar.

Vokser 20-40 pct.

Markedet for engangsendoskoper vil ifølge Olympus vokse med 20-40 pct. i de kommende fem år, og det japanske selskab ventes at udvikle nye engangsprodukter til undersøgelser af bugspytkirtel, galdeveje, luftveje og urinveje.

Ifølge J.P. Morgan er det uvist hvor hurtigt Olympus kan være på markedet med et engangsduodenoskop til undersøgelser af bugspytkirtlen, men ifølge investeringsbanken vil det ske efter både Ambu og Boston Scientific har lanceret deres produkter.

“Vi vil opbygge en omfattende og vidtgående portefølje, og selv om vi kommer sent til dette segment med engangsendoskoper, kan vi producere konkurrencedygtige endoskoper ved at identificere specifikke fokusområder og udnytte vores underliggende styrker inden for endoskoper,” siger Yasuo Takeuchi, der ifølge slides vil øge investeringerne i området over de næste tre år.

Han anerkendte, at der er efterspørgsel på flere områder for engangsprodukterne, herunder hvor der er fordele i forhold infektion, og hvor procedurer kan optimeres ved at have engangsprodukter klar til brug.

Men hvad betyder det for engangsmarkedet, at verdens største på området melder sig klar til at konkurrere på engangsprodukter?

“Vi ser potentiale for en acceleration i skiftet til engangsendoskoper, potentielt til fordel for Ambu, men på samme tid kommer der en ekstra spiller, der kan udnytte eksisterende kunderelationer til at vinde markedsandele i engangssegmentet,” skriver David Adlington.

Ambus topchef Juan Jose Gonzalez har allerede varslet øgede investeringer, for at opbygge et kommercielt fundament, der kan optimere Ambus position på dette vækstmarked, men ifølge J.P. Morgan kan en oprustning fra Olympus få Ambu-chefen til at skrue endnu mere op for investeringerne, der skal lægge fundamentet for langsigtet værdi.

Flere dilemmaer

For Olympus er der også flere dilemmaer i at gå ind på engangsmarkedet, da selskabet netop sidder på 70 pct. af markedet for genanvendelige endoskoper, og har en stor serviceforretning tilknyttet den, så et skifte til engangsprodukter vil omvælte en stor andel af den japanske koncerns forretning. 

Olympus skal ud over at investere i engangsendoskoper, ændre hele kulturen i salgsstyrken samt konvertere eksisterende kunder til engangsprodukter, men selskabet kan lukrere fra kunderelationer som udfordrerne ikke kan prale af.

“Ved at ekspandere ind i engangsprodukter sammen med vores genanvendelige endoskoper kan vi understrege vores ledende position i alle situationer, der udnytter endoskopi,” siger Olympus-topchefen.

J.P. Morgan tror ikke, at det vil gå ud over prisniveauet i markedet, at Olympus melder sig på banen, da det er typisk inden for medicinsk udstyr, at et nyt marked udvikler sig med en håndfuld spillere, og markedet vokser med en positiv pris- og volumenudvikling.

Regnskab i morgen

Ambu offentliggør helårsregnskab onsdag morgen, og aktiemarkedet venter en omsætning på 2,825 mia. kr. og et overskud af driften (ebit, red.) på 483 mio. kr. For fjerde kvartal isoleret lyder forventningen på en omsætning på 611 mio. kr. og et overskud af driften på 21 mio. Kr.

Det vurderes fra analytikerside, at Ambu i hele året har solgt lige knap 602.000 endoskoper, hvor knap 77.000 er solgt i fjerde kvartal.

Fokus fra aktiemarkedet vil især være på prognosen for regnskabsåret 2019/20, hvor der holdes øje med topchef Juan Jose Gonzalez investeringsniveau for de kommende år.

Aktiemarkedet regner med, at Ambu for 2019/20 giver en prognose om et salg på 3,4 mia. kr. og et overskud af driften (ebit) på 557 mio. kr., svarende til en faldende driftsmargin fra 17,1 pct. til 16,3 pct. 

Aktie: Ambu