Amazon kan ramme hård dansk modstand: Vi tipper Margrethe Vestager ved urent trav

359885_16_9_large_810.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
14. mar 2018 KL.15:03

Brancheorganisationerne Dansk Industri, Dansk Supermarked og FDIH står med egne ord klar til at tage imod invasionen af Amazon, som ventes at ramme Danmark i år og give den etablerede danske detailhandelsbranche en helt ny virkelighed at forholde sig til. 

Og nyheden deler vandene mellem forventning og frygt i branchen.

Ingen ved præcist, hvad Amazons invasion vil betyde, men alle er stort set enige om, at forandringen bliver monumental. Skræmmehistorier skorter det ikke på. Hos Foreningen for Dansk Internet Handel frygter man, at Amazon grundet sin utrolige vægt i markedet kan presse sig til fordele.

Skatterabat? nej tak

"Amazon går ikke ind i et land uden at få ekstremt store skattefordele, se bare på USA hvor staterne forsøger at overbyde hinanden i skattefrihed til Amazon, der leder efter et stat at placere et nyt hovedkvarter. Men jeg tvivler på, at Brian Mikkelsen (dansk erhvervsminister red.)  eller en svensk minister vil stå frem om fortælle de danske eller svenske vælgere, at et af verdens rigeste selskaber, der nærmest pr. definition ikke betaler skat, skal have den slags subsidier her i Skandinavien. Det er et håbløst regnestykke, efter min mening," siger Niels Ralund, direktør i FDIH, der ikke tror på, at Amazon vil etablere et lager på dansk eller svensk grund.

Simpelthen fordi at Amazon helst bruger meget billig arbejdskraft på deres lagre - og den er ikke til at finde i Danmark og Sverige. 

"Finder vi cases, hvor Amazon ikke overholder vores lovgivning, skal vi simpelthen give fru Margrethe Vestager nogle gode sager"

"I dag kan Amazon jo allerede servicere Danmark og Sverige fra deres tyske og polske lagre inden for 24 timer – allerhøjest 48 timer.Og vi ved, at Amazon jo nok kan sende en pakke fra Køge til Ringsted noget nær ti gange hurtigere end nogen andre, så vi forbereder vores medlemmer på alle områder,” lyder det fra FDIH.

Ifølge FDIH er der dog en række fordele i og mad at en så stor global spiller nu åbner en dansk flanke.

”Amazon er en klar konkurrent, men på den anden side kan danske virksomheder også nå nye markeder meget effektivt via et partnerskab med Amazon. Man skal bare passe på ikke at sælge sit hjerte til Amazon i samme omgang,” lyder advarslen fra FDIH.

Dansk Industri: Se på fordelene

Hos Dansk Industri har branche-direktør Annette Falberg længe forventet Amazons indtog. 

"Vi ved hvor store Amazon er i Tyskland, hvor de har over 40 pct. af al internethandlen, og det er jo oplagt at Amazon også går efter det danske marked. Det skal vi agere på. Halvdelen af danske internetbutikker frygter det – den anden halvdel ser på det som nye muligheder. Vi anbefaler at vores virksomheder overvejer mulighederne for at udnytte Amazons markedsplatform som en ekstra salgskanal og vi har i sidste uge sammen med CBS påbegyndt et projekt, der mere konkret skal afdække, hvordan vores virksomheder skal forholde sig," fortæller direktøren, der ser Amazons størrelse og spidse albuer som noget der skal tøjles i fællesskab af branchen og politikerne.  

”Amazon skal så vidt muligt forhindres i af få et markedspladsmonopol, så vi vil forhindre at det udelukkende er Amazon der kan kan diktere handelsbetingelserne. Vores interesse er at sikre de frie markedskræfter og undgå monopoltilstande i Danmark. Samtidig skal vi sikre, at Amazon overholder dansk og EU lovgivning bla. skal de opkræve og betale dansk moms, så vi ikke får konkurrenceforvridning. Vi har set faktura-eksempler på, at de ikke helt har styr på moms opkrævning til danske forbrugere, når de sælger fra UK," lyder det fra Dansk Industri, der ikke vil tøve med at overvåge og anmelde Amazon, hvis de træder uden for skiven.

"Vi vil gerne gå efter en lav leveringstid, men i dag har vi ikke partnerne til at nå Amazons niveau"

"Finder vi cases, hvor Amazon ikke overholder vores lovgivning, skal vi simpelthen give fru Margrethe Vestager (EUs konkurrence-kommissær) nogle gode cases på, hvordan Amazon udnytter deres markedsposition," fastslår Annette Falberg, der som flere andre kilder, som Børsen i dag har talt med, lufter en mistanke om mere strukturelt og urent trav hos Amazon.

”Vi har bl.a hørt rygter om, at Amazon i andre lande har udset sig specielt godt sælgende lokale varer, og så har de selv produceret en næsten identisk, men billigere vare og sendt den på markedet. Den slags skal ikke ske i Danmark, for det er ulovlig udnyttelse af en markedsposition."

Dansk Supermarked kæmper imod

Dansk Supermarked lancerede sidste år wupti.com som en bred, dansk markedsplads med en åben invitation til alle danske webshops for at lave en alternativt til bla. Amazon. Og brancheorganisationen tror på, at der selv efter Amazons danske invasion er plads til en national aktør, hvor de danske webshops "samler kræfterne," som pressechef Mads Grand formulerer det.

Ifølge Mads Grand har Wupti.com to flanker, hvor den danske platform har en fordel over for mægtige Amazon.

"Det gebyr, der er for at sælge sine varer via Wupti.com, er mindre end det, som Amazon tager. Så det burde være incitament til at holde omkostningsstrukturen nede for danske virksomheder og dermed vælge wupti.com. Og så der er andre ting, vi konkurrerer på. F.eks. at der sidder et dansk talende menneske i den anden ende og vores "Klik og hent"-koncept scorer højt hos kunderne. Vi vil gerne gå efter en lav leveringstid, men i dag har vi nok ikke helt partnerne til helt at nå Amazon. Men hvis samme-dag levering bliver markedsstandard, skal vi selvsagt gå efter det," siger Mads Grand, pressechef i dansk Supermarked.