Allison Kirkby forlader TDC i et afgørende år: "Man kan ikke sige, at virksomheden er nået i mål"

390075_16_9_large_876.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
25. okt 2019 KL.10:41

11 måneder blev det til for skotske Allison Kirkby i spidsen for Danmarks største teleselskab TDC. 

Torsdag aften meddelte selskabet meget overraskende, at topchefen havde fundet nye græsgange. Nu i Sverige hos konkurrenten og nordisk storebror Telia. 

Det sker i et år, hvor TDC under Allison Kirkbys ledelse har gennemgået en større omkalfatring og er blevet splittet i to store forretningsenheder.   

Timingen er derfor ikke god, vurderer ekspert i telebranchen. Ham vender vi tilbage til, men vi skitserer først den opgave, som TDC står i netop nu.    

Strategien om at splitte selskabet op har Allison Kirkby og resten af TDC-ledelsen arbejdet med siden de tre pensionskasser ATP, PKA og PFA sammen med den australske investeringsbank Macquarie i det forgangne år købte TDC og ansatte hende som ny adm. direktør. 

Med opkøbet blev TDC afnoteret fra fondsbørsen og en ny strategi blev lanceret med fokus på at være frontløber på fibernet og 5G-netværk.

“Vi skal skabe to nye virksomheder ud af et knap 140 år gammelt selskab. Det her år er afgørende for at sikre en start for begge, hvor de skal skabe deres egen kultur, værdier og strategiske ambitioner," forklarede Allison Kirkby i et interview med dagbladet Børsen i september i år. 

Første skridt tog den gamle telekoncern i løbet af sommeren, da TDC blev splittet i to virksomheder: Nuuday, der står for alle TDC's kundevendte brands som bl.a. Yousee, TDC Erhverv, Telmore og Hiper samt TDC Netco, der designer, driver og udvikler TDC's netværk bl.a. ved at rulle fibernet og 5G-netværk ud.

Dermed blev ca. 7000 medarbejdere fordelt i Nuuday, TDC Netco og den overordnede koncernfunktion. Og det er den transformation, som TDC befinder sig i lige nu. 

Direktørskifte er dårlig timing 

Landets største televirksomheden er stadig flere år fra at være i mål med den store omstilling, mener Torben Rune, der er teleekspert i Teleanalyse. Netop derfor kommer direktørskiftet på et uheldigt tidspunkt. 

“Man kan ikke sige, at virksomheden er nået i mål med Allison Kirkby i direktørstolen. Den proces kommer til at løbe over en årrække, og hun har kun været med i den spæde begyndelse. TDC er stadigvæk midt i skiftet, og på den måde, kommer det her direktørskifte måske ikke særligt belejligt for TDC,” siger han.


Ifølge eksperten, må det give stof til eftertanke i TDC, at Allison Kirkby efter 11 måneder har valgt at søge nye græsgange.

“Jeg tror, at der sidder nogen tilbage i TDC, der er lidt skuffede over, at man ikke har formået at holde på direktøren. Det er ikke hver dag, at vi ser et direktørskift med øjeblikkelig virkning,” siger Torben Rune.

Jagten på en ny topchef 

TDC's bestyrelse vil nu lede efter en ny topchef. Mike Parton, der indtil nu har været næstformand for TDC, vil fungere som direktør, indtil en ny er fundet.

Skotske Allison Kirkby er født i 1967. Hun kom til TDC fra en stilling som administrerende direktør i det svenske teleselskab Tele2.

Hun har også været ansat i en direktørstilling hos Virgin Media samt Procter & Gamble, der står bag kendte mærker som Ariel, Gillette, Pampers og Tampax.