Abonnementskonge og it-milliardær smider millioner i gaveæsker

368097_16_9_large_478.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
30. aug 2018 KL.13:15

Sidste forår investerede serieiværksætteren Morten Strunge et millionbeløb i selskabet Goodiebox, der leverer gaveæsker til sine medlemmer på abonnementsbasis. 

Dengang havde selskabet 16.000 abonnerende kunder, der hver måned betaler 169 kr. for at få tilsendt en gaveæske med cremer, makeup og smykker. Siden da er væksten på markederne i Danmark, Norge og Holland accelereret i en sådan grad, at han nu er med til at investere et to-cifret millionbeløb i Goodiebox. 

"Da jeg sidste år gik ind i selskabet kunne de fremvise en rigtig god vækst, og siden er det kun gået hurtigere for Goodiebox," siger Morten Strunge og fortsætter:

"De har skaleret forretningen til nye markeder, som har taget rigtig godt fra, og det giver jo kun blod på tanden til at accelerere væksten yderligere i de eksisterende markeder."

Global Connect-rigmand er medinvestor


I den aktuelle investeringsrunde får Morten Strunge selskab af it-milliardæren Niels Zibrandtsen, der blev hovedrig, da han i 2016 solgte Global Connect til kapitalfonden EQT for et ukendt milliardbeløb.

Gennem det nystiftede selskab Inqvation bliver Niels Zibrandtsen medinvestor i Goodiebox, hvori it-troldmanden modtager en ejerandel i underkanten af 10 pct.

"Det er et fantastisk produkt og oplevelseskoncept, de har udviklet, hvor vi ser en positiv udvikling og store vækstmuligheder for virksomheden. Der er en rigtig god kobling til inQvation og det fokus, vi har på ideer med en datadrevet approach. Hertil kommer at det er et super kompetent team, der står bag, som har en god forståelse for markedet og de muligheder, konceptet fører med sig," siger Claus Zibrandtsen, der er adm. direktør i Inqvation, der også var aktuelle i sidste uge, da selskabet var med til et investere et to-cifret millionbeløb i medtech-selskabet Cortrium.

Morten Strunge øger sin ejerandel i Goodiebox til knap 25 pct., mens Rasmus Schmiegelow og medstifter af Goodiebox, Nikolaj Leonhard-Hjorth, begge sidder på en tredjedel af ejerskabet.

Runder 50.000 medlemmer til september

I 2017 omsatte Goodiebox for 26 mio. kr., men forventningen er, at omsætningen lander på nordsiden af 60 mio. kr. i 2018, forklarer Rasmus Schmiegelow, medstifter og adm. direktør i Goodiebox. 

"Sidste år havde vi en ambition om, at vi ville nå 50.000 medlemmer i 2018, og i næste måned skulle vi gerne sende 50.000 gaveæsker ud i vores tre markeder," siger Rasmus Schmiegelow, der regner med, at medlemsbasen kommer til at runde 100.000 medlemmer i 2019, mens omsætningen til næste år skal op på 150 mio. kr. 

Den stærke vækst i omsætningen materialiserer sig dog ikke på bundlinjen. I det senest fremlagte regnskab for det forskudte regnskabsår 2016/17 havde selskabet et underskud på 1,5 mio. kr.

Året før lød underskuddet på 105.000 kr. hos Goodiebox, der blev stiftet i 2012. 


Skal udnytte data fra medlemmer

Lige netop den datadrevne tilgang til forretningen, forventer Rasmus Schmiegelow at kunne kapitalisere på i højere grad fremover med hjælp fra Inqvation. 

Fra medlemmerne indsamler Goodiebox hele tiden personlige data fra kunderne såsom kontaktoplysninger, produktanmeldelser samt køb fra selskabets hjemmeside.

"Vi får data fra alle vores medlemmer kontant, og de data kan vi bruge til at sørge for, at vi hele tiden leverer det bedste og mest relevante produkt til vores medlemmer på det rigtige tidspunkt," siger Rasmus Schmiegelow om Goodiebox-konceptet, hvor medlemmerne ikke på forhånd har kendskab til indholdet af de gaveæsker, som de modtager. 

Skal ind i nye markeder


Kapitaltilførslen til Goodiebox skal i høj grad bruges til at skalere indsatsen på de eksisterende markeder, og så planlægger at bevæge sig ind i Finland og Sverige i starten af næste år. 

"I vores eksisterende markeder er der stadigvæk en masse vækst at hente, så der vil vi speede initiativerne op. Derudover kan vi se, at fordi det virker i vores eksisterende markeder, så kan vi nu træde ind i nye markeder," siger direktøren. 

Kan blive et interessant opkøb

Morten Strunge har som iværksætter været med til at stifte og sælge flere selskaber såsom Onfone, Mofibo og Plenti. I alle selskaber har strukturen været abonnementsbaseret, hvor der er blevet opbygget en så solid base af abonnenter, at selskaberne er blevet interessant opkøb for andre virksomheder. 

Således er de tre selskaber tilsammen blevet solgt til konkurrerende virksomheder for omkring 400 mio. kr. 

Serieiværksætteren er ikke afvisende overfor, at modellen kan blive genbrugt hos Goodiebox, men det er dog ikke på tale lige foreløbigt. 

"Vi fokuserer på at bygge en stærk forretning, og hvis man gør det, så er der måske på et tidspunkt nogle, som synes det er et interessant køb. Men vi vækster i Danmark og er gode til at skabe godt momentum i nye markeder, så det skal vi fortsætte med at gøre," siger Morten Strunge.  

Goodiebox har 40 ansatte og har lige nu kontorer i København og Amsterdam.