27-årige iværksættere sammenligner banklån og vokser over 2000 pct: "Vi kunne ikke lide hinanden"

390652_16_9_large_807.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
05. nov 2019 KL.17:39
Med en vækst på 2058 pct. over fire år er Lead Supply den hurtigst voksende virksomhed i Midtjylland.

Det er netop blevet afsløret på gazellekonferencen i Aarhus. 

Den unge duo bag Lead Supply, 27-årige Andreas Linde og 27-årige Stefan Vinding Olesen, der har skabt væksten ved at sammenligne banklån på platformen Matchbanker.dk, mødte hinanden på studiet.

Og dengang, for ca. syv år siden, var det sidste, de tænkte på, at stifte en virksomhed sammen.

“Vi kunne ikke lide hinanden til at begynde med. Vi klingede overhovedet ikke sammen. Jeg syntes, at han var arrogant, og han syntes, at jeg var arrogant,” siger Andreas Linde.

Han mødte Stefan Vinding Olesen, da de studerede multimediedesign i Aarhus. Men det var først under en fest flere måneder efter studiestart, at der opstod kemi mellem de to.

“Der skulle åbenbart nedbrydes nogle barrierer, og vi drak os i hegnet. Det er syv år siden nu, og vi har været sammen 50 timer om ugen lige siden,” siger Andreas Linde.

Flere forgæves forsøg

Han og Stefan Vinding Olesen besluttede sig under studiet for at forsøge at opbygge et onlinekoncept, der kunne skaleres relativt hurtigt.

De prøvede bl.a med en hjemmeside, hvor kunderne kunne få tilbud fra tandlæger, en med tilbud på catering og en med tilbud på bredbånd og telefoni.

Men intet af det blev til noget.

“Vi kom frem til, at der måtte være et marked for banklån. Der er jo ikke nogen på vores alder, der tænker, at man skal ned i filialen og snakke med en bankrådgiver. Man går online,” siger Andreas Linde.

Pludseligt gik det stærkt

I 2014 gik Lead Supply i luften, og så gik det pludseligt stærkt for de unge iværksættere, der drev biksen fra Stefan Vinding Olesens værelse. Efter seks måneder omsatte de for 100.000 kr. om måneden, seks måneder senere var det 500.000 kr., og efter yderligere seks måneder rundede omsætningen 2 mio. kr. om måneden.

“Det var en helt vanvittig tid. Vi havde en kådhed og en arbejdsmoral, der gjorde, at vi bare hamrede igennem,” husker Andreas Linde.

Lead Supply har i dag skiftet Stefan Vinding Olesens værelse ud med lokaler i Aarhus Nord, hvor selskabet har omkring 10 ansatte.

Konceptet, der har sikret dem væksten, er, at kunderne udfylder et spørgeskema på Matchbanker.dk, og derefter ryger de i favnen på en af de banker, som selskabet samarbejder med. Ender kunden med at tage et lån, sender bankerne en procentdel af det – typisk 4-5 pct. – videre til Matchbanker som tak for hjælpen.

Sidste år formidlede Matchbanker i alt omkring 50.000 lån til en værdi på i alt 2 mia. kr.

“Indtil omkring 2015 var det stort set kun kviklån, der blev udbudt online, men lige pludselig tilbød flere og flere banker almindelige banklån og forbrugslån, og det var det, vi ramte, lige da det udviklede sig markant,” siger Andreas Linde.

Svært med store banker

Matchbanker samarbejder med en række mindre banker som f.eks. Bank Norwegian, Basisbank og L’easy, mens det ifølge Andreas Linde er svært at overtale de helt store spillere.

“Traditionelle banker er mere afventende. De har nogle gange et andet syn på kunder og foretrækker, at kunden har samlet alle sin aktiviteter i én bank. Men jeg tror, at det bliver mere fragmenteret, ligesom man har set det i rejsebranchen. Engang købte man det hele ét sted, men nu køber du flybilletten det ene sted og hotellet et helt andet sted.” 

Matchbanker er til stede på en række markeder, men det er især i Skandinavien, der er langt fremme med digitalisering, at omsætningen bliver hentet.

“Jeg tror på, at vi kun lige har rørt ved overfladen på et marked, der har masser af potentiale. Vores fokus er på at beholde vores position som markedsleder. Kan vi det, så er potentialet virkelig stort,” siger Andreas Linde.