27-årig iværksætter: "Jeg vidste ikke rigtig, om pels var noget, jeg turde"

null

345183_16_9_large_80.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
23. maj 2017 KL.19:34
Først lavede Les Deux kun t-shirts, så blev det til sweatshirts og nu laver virksomheden, der så dagens lys i 2009, også pelshættetrøjer.

Da pelsgiganten Kopenhagen Fur kontaktede Andreas von der Heide, der er stifter og adm. direktør i tøjvirksomheden Les Deux, var den 27-årige iværksætter ikke helt sikker på, hvad han skulle tænke om et samarbejde.

"Vi er et ungt selskab, så vi kan tillade os noget mere. Men i første omgang vidste jeg ikke rigtig, om pels var noget, jeg turde lægge mig ud med, så jeg overvejede at sige nej, fordi der er så skarpe holdninger," siger han.

Men han synes alligevel, det lød for interessant, og derfor tog han med ud til minkfarme for at få afkræftet sine fordomme. Og efter en række positive oplevelser, gik han med til at producere 400 sweatshirts med pels. De gik godt, så nu kører virksomheden med 1000 styks pr. kollektion, som selskabet sælger for mellem 1000 og 1400 kr., op til en fordobling af deres normale priser.

Vej ind større steder

"For os var det en dyr sweatshirt, som vi var i tvivl om, vi egentlig kunne sælge, men det viste, at vores forbrugere var klar til det luksusprodukt, som det jo er, og det betød også, at vi kom inden for hos større kunder som Magasin og Boozt," siger Andreas von der Heide.

Les Deux har en målsætning om at nå en omsætning på 100 mio. kr. i 2020. Virksomheden oplyser ikke sin omsætning, men direktøren hævder, at virksomheden havde en vækst på 40 pct. sidste år og at den vil nå omkring samme vækstprocent i år. I 2015 var bruttofortjenesten på knap 2 mio. kr.

"Vi tjener godt på dem (pels-kollektionen, red.), og selvfølgelig er fokus at tjene penge, men det er også vigtigt for os at positionere os i nogle sjove og skæve samarbejder, så folk får en holdning til os."

"Jeg kan ekstremt godt lide, hvis man kan provokere lidt og skabe noget omtale. Jeg er ikke bange for at tage et standpunkt, og det har vi bestemt gjort," fortsætter han.

Les Deux sælger de fleste af sine pelsprodukter i Danmark, men også deres kunder i Kina og Japan, synes det er sjovt. Norge er et land, der ifølge Andreas von der Heide slet ikke er modtagelig for pels.