Generelt Af

Titusinder af mennesker deltog lørdag i en demonstration i Italiens hovedstad, Rom, arrangeret af græsrodsbevægelsen "Sardinerne".

Sardinerne blev dannet for en måned siden i Bologna af den 32-årige Mattia Santori og tre af hans venner for at protestere mod den højreradikale leder Matteo Salvini.

Politiet skønner, at der lørdag var mødt 40.000 mennesker op i Rom for at demonstrere.

De ønskede gå op imod Salvini og hans parti Liga, der nyder stor popularitet i den nordlige region Emilia-Romagna, hvor der er regionsvalg 26. januar. Det har i mange år været en højborg for venstrefløjen.

Salvini sprængte tidligere i år regeringssamarbejdet med det antiautoritære parti Femstjernebevægelsen. Han mener, at hvis venstrefløjen taber valget, så skal den også forlade koalitionsregeringen i Rom.

Efter bruddet med Liga valgte Femstjernebevægelsen i stedet at samarbejde i regering med det socialdemokratiske Demokratiske Parti.

Det var studenter, pensionister og familier, som på en solfyldt lørdag fyldte op på Piazza San Giovanni i Rom. Nogle holdt billeder af sardiner op og sang populære protestsange. Blandt dem "Bella Ciao", der under Anden Verdenskrig var en yndet antifascistisk sang.

- Jeg er her, fordi jeg er imod Salvini. Og jeg er imod højrefløjen, og jeg ønsker at se, hvor mange mennesker der føler lige som mig, sagde den 68-årige pensionerede biolog Flavia Simula.

- Jeg er her for at vise, at jeg er imod fascisme. Og jeg anser Salvini for at være en fascist, fortalte den 18-årige studerende Luca Baironi.

Siden den første demonstration i Bologna har græsrodsbevægelsen spredt sig til andre byer i Italien. Deltagerne omtaler sig selv som sardiner.

De vender sig især mod Salvinis kompromisløse politik over for indvandrere og immigranter og beskylder ham for åbenlys racisme.

/ritzau/Reuters

Ny sæson af podcasten Topchefernes strategi med Niels Lunde

Den danske arkitekt Bjarke Ingels er kendt over det meste af verden og har fået international succes med virksomheden Bjarke Ingels Group - i daglig tale kaldet BIG.

Men hvordan ser Bjarke Ingels på strategi i sit særlige krydsfelt mellem en kunstnerisk og en kommerciel verden? Hvorfor eksisterer BIG? Hvilke kompetencer indeholder virksomheden? Hvordan tiltrækker han de bedste medarbejdere?



Abonnér:
   

Ledelse


Andre læser dette lige nu


Gå til play.borsen.dk Børsen Play