Startuplivet er ud over stepperne. Det er hurtige eksekveringer og flueben på to do-lister, der tæller. Men det hele startede med en stor vision: Jeg vil være med til at bekæmpe inaktivitet globalt set.
Fra dag ét har vi været en global startup der arbejder målrettet på FN’s verdensmål nummer tre “Sundhed og Trivsel”. Inaktivitet er verdens fjerde største dræber ifølge WHO, og Sundhedsstyrelsen vurderer, at 30-40 pct. af den voksne befolkning er fysisk inaktive.
Jeg vil gøre mit til, at folk kan træne og få kvalificeret professionel hjælp, der er til at betale. Og uden dårlig samvittighed over manglende motivation og et fitnessabonnement, man ikke får brugt.
“Målet sætter retningen for vores service, men drukner desværre også i et lille teams to do-lister
Træning skal ikke have skam som følgesvend på grund af vanvittige trænings- og kropsidealer. Træning er for din egen skyld, fordi det er fedt, hårdt, udfordrende, fordi du lærer en masse om dig selv, fordi du opbygger selvtillid og selvværd. Og her er der virkelig plads til forbedringer i fitnessindustrien.
Det mål sætter retningen for vores service men drukner desværre også i et lille teams to do-lister: bygge tech, lave kontrakter, Instagram-opslag, rekruttere, tage billeder og lave marketingmateriale. Alt sammen noget, der skulle have været færdigt i går.
At have mentorer i et ellers lidt strukturløst startupliv har været med til at holde fokus på missionen om at bygge en global service, der demokratiserer personlig træning og giver langt flere adgang til den hjælp, de har brug for.
1. Du får, hvad du giver: Hvis de virkelig skal kunne hjælpe dig, skal du være ærlig – også med de svære ting. Du skal lukke dem ind der, hvor du synes det er allersværest at præstere og levere. 2. Gør det klart for dig selv, hvad den enkelte mentor bedst kan hjælpe dig med – og brug deres spidskompetencer strategisk. 3. Brug dem til at sætte deadlines for dig selv og en ramme, hvor du er sikret feedback på de opgaver, du synes er udfordrende at komme i mål med.
Stolt af mine mange flueben blev jeg overrasket, da mine mentorer på et møde sagde:
“Fridda, hvornår arbejder du strategisk? Hvornår arbejder du med, hvordan du skal få de rigtige partnerskaber i hus om seks måneder? Du bliver nødt til også at bruge tid på der, hvor du er på vej hen.”
Dine mentorer kan hjælpe dig med at komme op i helikopteren og have det lange lys på. Noget af det mest udfordrende i startuplivet er hele tiden at arbejde mellem de to poler: det superlange lys, visionen og det internationale produkt, jeg ser for mig, og så de mange, mange, mange små og lavpraktiske handlinger det kræver at komme dertil.
Min mentor har stået i Dragons Den i London (den engelske udgave af Løvens Hule) og er gået hele vejen selv, og det er da for fedt, når det nu er mig, der får de gode råd fra hende. En stor styrke ved internationale mentorer har for mig været deres høje ambitionsniveau, og at de pr. automatik tænker ud over Danmarks grænser. I sårbare situationer, hvor initiativer måske ikke er gået, som de skulle, har det været givtigt med rådgivning i en kontekst, hvor jeg ikke har skullet præstere samtidigt.
Det, der har overrasket mig mest ved at gå live, er de følelser, det involverer, når man skal ramme den hårfine balance mellem forskellige hensyn. Fire vigtige elementer skulle være klar på samme tid: vores tech-platform, vores kerneservice, vores brand og en vis portion indhold til SoMe. Men at være klar er ikke det samme som at have sikkerhed for, at det virker. Hvad hvis vi har overset detaljer, der ødelægger den gode serviceoplevelse? De potentielle kunders tålmodighed er kort – vi har vænnet os til, at det skal fungere ved første klik. Go to-market er som at være splitternøgen i “Go’ Aften Danmark”: Det her er, hvad jeg tror på og står på mål for. Sandhedens time. Ingen vej tilbage. Der er masser af gode råd at hente – bare prøv at google launch af et nyt produkt. Der er nok at tage højde for: marketing, branding, historiefortælling, opbygning af kunderelationer og at være beredt på alt det, der kan gå galt! Men ærligt talt, mange af de velmenende råd har fået mig til at føle, at jeg aldrig ville være klar til gå i luften. For hvornår har du en skudsikker marketingstrategi? Hvornår rammer du de rigtige kunder i stedet for at spilde værdifuld tid og dyrekøbte penge på de forkerte? Det er en “hønen-eller-ægget-situation” – du skal kende dine kunder for at nå dem, og du skal nå dem for at kende dem. Fridda brød statistikken og blev iværksætter Erfarne folk har sagt til mig: Alt for mange startups bruger alt for meget tid på at perfektionere deres produkt, inden de går på markedet. Den sætning har jeg virkelig taget til mig. Men lige så enkelt som den lyder, lige så udfordrende har det været at leve op til sætningen. Da vi kiggede på vores syv første post-its, blev vi enige om, at vi kunne bygge en anvendelig løsning op på tre uger. Så lagde vi en klar strategi: vores mvp (første version af produktet, red.) skulle have kunder så hurtigt som overhovedet muligt. Og kunderne skulle betale fra day one – kun på den måde kunne vi få den rigtige, værdifulde feedback: Er produktet pengene værd? Hvad skal få vores kunder til at blive ved med at komme tilbage? At skaffe betalende kunder fra første færd var også et valg om at holde fokus på det vigtigste og undgå alt for meget støj fra kunder, der alligevel ikke ville være vores målgruppe. Jeg tænkte: Fridda, du har jo ikke kun ét skud i bøssen. Nu launcher vi, og så udvikler vi videre derfra. Men intet tager kun tre uger at bygge op. Og alt griber om sig. Både fordi du lærer din egen service og dit produkt at kende, og fordi dine ambitioner hele tiden vokser. I starten var ambitionen: Få en kunde til at booke en træner ved at læse trænerens profil, sæt en kalender og en betalingsløsning op. Så træner de sammen gennem livestream. Allerede dér hopper kæden af, for der skal meget mere til for at sikre kundens oplevelse og resultater. Vi fik betalende kunder på ret hurtigt, og så kom det påtrængende behov for en utroligt detaljeret udvikling af service. Og det tager tid. Min konklusion er, at det ikke handler om at være klar – men klar nok. Det har været den største udfordring til dato. Hvorfor? Jo, det indebærer en god portion arbejde med at afbalancere dine krav til dig selv: Dit ego, din perfektionisme og dine ambitioner, der hele tiden flytter sig. Når én bug er fikset eller én funktion implementeret, rettes blikket bare mod de ti næste udfordringer. Det er perfektionistens glæde og iværksætterens mareridt. At gå live, når man er klar nok, betyder, at der ikke er en eneste trevl, man kan gemme sig bag. Det kræver mod. Men – hvis man ikke har noget at skjule …
Her betyder det noget, at dine mentorer både lærer dig at kende som person, forstår din forretning og tror på dine visioner. De vil helt givet ikke spare på konkrete udfordringer. Men opbakningen har været en ligeså vigtig en faktor for mig, og det er afgørende, at den kommer fra nogen, som har kigget ind i min forretning og mine visioner.
Mine mentorer har især hjulpet til at balancere mellem det korte og det lange perspektiv. Jeg har fået konkrete råd til vores marketingstrategi til det engelske og irske marked, og jeg har fået sparring på opbygningen af vores forretnings- og vækstplan.
En ekstra bonus ved at få dig en mentor: Som startup har du konstant brug for at udvide dit netværk. Mentorer kan også åbne døre til nye vigtige kontakter.