Klumme: Gør din webshop kampklar til årets vigtigste handelsperiode

Coronaepidemiens restriktioner fjerner muligheden for køtilbud, og med årets travleste e-handelsperiode lige om hjørnet, bliver konkurrencen om kunderne benhård. Her er fire råd til at få succes med din webshop

Daisycon.jpeg
Store handelsdage som Singles Day, Black Friday og Cyber Monday står for døren. I år vil det betyde eksplosiv handel online. Udnyt timingen til at optimere din webshop, skriver Thomas Bak Jensen fra Daisycon i denne klumme. Foto: PR
Pro selvstændig
Eksklusivt for kunder
09. nov 2020 KL.12:53

I årets sidste to måneder får julen og store handelsdage som Singles Day, Black Friday og Cyber Monday danskernes kreditkort til at gløde. Men hvor tilbudsjagten normalt trækker lange køer i butikkerne, forventer alle eksperter i år at se en stor vækst i onlinehandlen, da corona-epidemien sætter sine klare begrænsninger for de fysiske butikker.

Udbetalingen af feriepengene har givet danskerne fornyet købekraft, og ifølge Henrik Theil, Chef for Kommunikation og Politik hos FDIH, har udviklingen inden for e-handel været så eksplosiv siden coronaepidemiens begyndelsen, at den i år kan den sætte nye rekorder. Det er derfor vigtigere end nogensinde før at være synlig over for forbrugerne online.

Det gode eksempel

For at understrege hvad webshops kan opnå i disse særegne tider, vil jeg fortælle om vores kunde, Cykelshoppen.dk, som tidligere på året tog os med på holdet, skruede op for sine marketingstrategier og solgte hele lageret:

Da COVID-19 lukkede landet ned for første gang i marts, vidste folkene bag Cykelshoppen, at det var nu de skulle markere sig.

Ud fra deres salgsdata har de gennem årene kunne følge deres kunders købsmønstre, og kunne se, at perioder, hvor kunderne har ekstra fritid - for eksempel højtider og ferier - er særligt gunstige for dem i forhold til at promovere deres cykler og cykeludstyr. Med udsigten til at mange danskere skulle arbejde hjemme og ville få mere tid til fritidsaktiviteter, skræddersyede de kampagner til de medier og de influencers, som de ud fra deres data kunne se, har givet de bedste resultater i tidligere kampagner.

Resultatet var overvældende: I april lå Cykelshoppens indeks på 200 og oplevede en tredobling af salget i forhold til samme periode sidste år. I maj måned havde de solgt alle cykler, de kunne få hjem på det tidspunkt, samt dem de havde på lager.

Selv efter den største interesse for cykler aftog, præsterede shoppen fortsat et overskud på 120 procent. Af de kunder, som kom ind via vores affiliate marketingkampagner, var 88 procent helt nye kunder i butikken. De har derfor også taget markedsandele fra konkurrenterne.

Vil du ligesom Cykelshoppen gøre din webshop kampklar til årets vigtigste handelsmåneder, er her fire grundlæggende råd, som får dig godt i gang med at engagere og kapre kunder online.

1. Forarbejde, forarbejde, forarbejde

Undgå at kopiere konkurrenterne ved at gøre et godt forarbejde. Hvis din virksomhed allerede er aktiv online, har du adgang til en masse data og viden om, hvem der er jeres vigtigste kunder, hvad der aktiverer dem og hvilke kampagner og virkemidler, der fører til salg. Identificer de vigtigste af jeres målgrupper, sæt fokus på de varer, som typisk er mest populære i gruppen, og benyt jeres viden om kundernes forbrugsmønstre til at foreslå nye og spændende produkter, som samme kunder kunne være interesseret i for at skabe mersalg.

Data er også meget værdifuldt i forhold til at finde frem til de mest aktuelle medier, hjemmesider og influencers at gøre sig synlig på for netop jeres kunder, samt til at stramme op på målgrupperne på Facebook og Instagram. Ved at benytte jeres viden aktivt i markedsføringen, skiller I jer ud fra konkurrenterne og fanger nemmere opmærksomheden hos de af jeres eksisterende såvel som nye kunder, I helst vil have ind på shoppen.

2. Løbende engagement

Sørg for, at målgruppen løbende bliver mindet om jeres tilbud og events – og ikke kun på selve Singles Day eller Black Friday. Bannerreklamer, nyhedsbreve og rabatkoder er effektive virkemidler til at få kunderne ind på webshoppen – både i perioden op til og på selve handelsdagen.

Pro selvstændig

Husk også at sprede marketingaktiviteterne ud over flere medier og medietyper, så tidligere kunder og nye potentielle kunder jævnligt bliver eksponeret for jeres navn, produkter og aktiviteter. Det gør det mere sandsynligt, at I er top-of-mind på tidspunktet, hvor kunden beslutter sig for at foretage et køb. Her kan man med fordel igen benytte sig af det indsamlede data til at målrette markedsføringen og lave unikke kampagner.

3. Vær aktiv på dagen

Et nedslag i de faste priser er næppe nok til at adskille jer fra konkurrenterne, så gør lidt ekstra ud af at fastholde kundernes opmærksomhed på dagen. Brug for eksempel timetilbud og updates på bestsellers eller lav interaktive liveevents fra lageret og kontoret, så kunderne får lyst til at vende tilbage og følge med i, hvad der sker hos jer.

Det personlige og nærværende kan gøre en stor forskel for, om kunderne vælger jer over konkurrenterne. Derfor er det også afgørende at alle, der har direkte kundekontakt på dagen, er godt forberedte, og kan give svar på kundernes spørgsmål og henvendelser hurtigst muligt, inden de finder et andet sted at handle. Kundernes tålmodighed er mindre end nogensinde før, så god kundeservice er et absolut must.

4. Husk den klare afsender

Sidst men ikke mindst, skal det altid være tydeligt for forbrugeren, hvem afsenderen af jeres materiale er - og det er uanset, om budskabet leveres gennem en traditionel reklamekampagne, en advertorial eller en influencer.

Forbrugerombudsmanden kigger hele tiden efter webshops, der har været lige lovligt hurtige i deres markedsføring, og adskillige sager har allerede vist, at det kan koste store bøder ikke at have styr på lovgivningen.

Så er man på nogen måde i tvivl om skjult reklame, før- og nupriser, brug af influencers og udsagn som ”billigst”, bør man tjekke op på markedsføringsloven, ombudsmandens vejledninger eller konsultere en marketingekspert, før noget sendes ud.

Du kan bl.a. læse op på reglerne her:

Markedsføringsloven

Forbrugerombudsmanden – om skjult reklame

Forbrugerombudsmanden: Gode råd til influenter om skjult reklame

Klumme: Spammer du dine kunder?



Amazon kommer – men er du og det danske erhvervsliv klar? Få hjælp til at skabe en business case med Amazon med Børsens uddannelse i salg på Amazon. Læs mere om uddannelsen her.

Tilknyttet artikel


Kaffefirma med 8 ansatte fik afslag fra svenske detailkæder – nu åbner Amazons indtog i Sverige mulighed for eksportgennembrud

realcoffee_larsmansfeldgi#8.jpg
Real Coffee har haft svært ved at lande leverandøraftaler med svenske supermarkedskæder som ICA og Coop. Med Amazons indtog i Sverige øjner de en åbning. Arkivfoto: Steven Achiam
Pro selvstændig
Eksklusivt for kunder
06. nov 2020 KL.17:30

“Vi har løbet panden mod muren.”

Sådan fortæller stifter og adm. direktør i den danske producent af kaffekapsler til Nespresso-maskiner Real Coffee Lars Mansfeld-Giese om virksomhedens gentagne forsøg på at lande en leverandøraftale med store svenske detailkæder som ICA og Coop.

De sidste tre år har han forsøgt at forhandle sig frem til en plads på hylderne, og selvom kæderne gerne holdt møder og var flinke nok, så endte det igen og igen med et afslag.

“Forklaringen er nok, at de svenske forbrugere i højere grad går efter velkendte brands og mærkevarer. Og vi er selvfølgelig ikke et brand på samme måde som Starbucks, så vi er blevet valgt fra,” fortæller Lars Mansfeld-Giese.

Men så skete der noget i slutningen af sidste måned. Amazon lancerede en svensk side.

“Det ser jeg bare som en kæmpe mulighed,” fortæller Real Coffee-direktøren.

Han satser nu på at kunne bruge Amazon som den trojanske hest, der skal få hans kaffekapsler ind i svenskernes hjerter, hvorefter han kan overbevise ICA om også at sætte dem på hylderne i sine butikker.

Satser på fairtrade

Real Coffee, der blev stiftet i 2013 og har hovedkontor i Holte nord for København, har solgt via Amazon siden 2017.

I dag sælger Real Coffee via Amazon i England, Tyskland, Frankrig, USA – og nu også Sverige.

realcoffee_larsmansfeldgiese_stevenachiam_FV21165.jpg
Real Coffee genererer 35 pct. af sin omsætning via Amazon. Virksomheden har 1,5 fuldtidsmedarbejder dedikeret til at håndtere platformen. Arkivfoto: Steven Achiam

Lige pludselig kan de kan se, at det sælger og får gode anmeldelser Lars Mansfeld-Giese, adm. direktør, Real Coffee

For da Amazon rykkede ind i nabolandet med sit Amazon.se-domæne havde Lars Mansfeld-Giese allerede sørget for at få oversat Real Coffees tekstmateriale til svensk, så det kunne lægges ind på deres svenske side, ligesom Real Coffee havde lavet særlige fairtrade-pakker.

“Mens danskerne går mere op i økologi og varernes betydning for deres personlige sundhed, så går svenskerne mere op i fairtrade,” fortæller Lars Mansfeld-Giese, der allerede har solgt til svenskerne i fem år via virksomhedens webshop.

Derudover har virksomheden sikret sig, at der er nok kaffekapsler på virksomhedens Amazon-lager i Tyskland, så de er klar til den svenske efterspørgsel.

Sverige har endnu ikke fået et Amazon-lager, men når det kommer, skal kapslerne rykkes derop, så Real Coffee sparer omkostningerne ved at fragte dem fra Tyskland.

Og når produkterne først har vist deres værd på Amazon, så satser Lars Mansfeld-Giese på, at det bliver langt lettere få hul igennem til supermarkederne.

“Det er helt sikkert min forventning. For lige pludselig kan de kan se, at det sælger og får gode anmeldelser på Amazon,” siger han.

Døråbner til eksport

Metoden med at bruge Amazon som indgangsdør til et eksportmarked er set før.

Pro selvstændig

Det danske hudplejefirma Australian Bodycare forsøgte sig eksempelvis med at komme ind på det tyske marked via landets apotekskæder, men uden held. Så i 2018 begyndte firmaet at sælge via Amazons tyske side, og det viste sig at blive en succes, der bl.a. banede vej for, at de kom på hylden hos en af Tysklands største apotek-webshops ifølge Dansk Erhverv.

Selvom Amazon er rykket tættere på, forventer Lars Mansfeld-Giese ikke, at lanceringen af en dansk Amazon-side er lige om hjørnet. Ikke desto mindre er Real Coffee i fuld gang med at forberede sig på den danske entré, bl.a. ved at ansætte unge medarbejdere med flair for digital markedsføring samt ved at udvikle produkter rettet mod Amazon, f.eks. en julekalender med kaffekapsler, som sælger godt på den britiske Amazon-side.



Amazon kommer – men er du og det danske erhvervsliv klar? Få hjælp til at skabe en business case med Amazon med Børsens uddannelse i salg på Amazon. Læs mere om uddannelsen her.