Klumme: Fem anbefalinger til dit første advisory board

Der er behov for at fokusere på iværksætteri i praksis og konkrete anvisninger til, hvordan man griber processen an, når man gerne vil udvikle sin forretning. Etableringen af et advisory board kan være første skridt på rejsen, og her er fem anbefalinger til, hvordan du kommer godt fra start, skriver Helle Rosendahl

Helle_Rosendahl_fotograf Mathilde Schmidt.jpg
"Der kommer et punkt, hvor der er behov for ekstern sparring for at skalere ideerne yderligere og sikre bæredygtig udvikling," skriver Helle Rosendahl fra Storytelling Akademiet. Foto: Mathilde Schmidt
Pro selvstændig
Eksklusivt for kunder
30. nov 2020 KL.10:29

Jeg har en baggrund fra Microsoft og Mærsk, og selvom begge virksomheder er drevet af en iværksætterånd, er der en verden til forskel på at arbejdede videre med andres idéer og bygge sit eget op fra bunden. Gennemsnitsalderen for iværksættere er 41 år ifølge Iværksætterbarometer, og derfor må man antage, at størstedelen er rundet mere af livets skole end af iværksætteri på skoleskemaet, når de søger om eget cvr-nummer.

Vi fokuserer på at øge andelen af unicorns (en iværksættervirksomhed til en værdi af 1 mia. dollar, red.), men det kræver, at vi øger talentpuljen. I dag vælger hele 92 procent af arbejdsstyrken et lønmodtagerjob, men måske der blæser nye vinde? Fra juli til september 2020 er der blevet stiftet 7.192 nye virksomheder, hvilket er en stigning på over 15 procent sammenlignet med samme periode sidste år viser tal fra data- og analysevirksomheden Experian.

Det er vigtigt at hjælpe de mange nye virksomheder med at skalere deres forretning, og her er det essentielt med friske øjne til at anskue udviklingspotentialet fra nye vinkler.

Selvom det har fungeret godt at sprinte, så er der behov for at gå anderledes til opgaven, hvis man gerne vil løbe et marathon Helle Rosendahl

Jeg stiftede Storytelling Akademiet i februar 2020 og har valgt at udnævne et advisory board. På baggrund heraf kommer fem anbefalinger til at sætte det første advisory board:

1. Timing: Der er ikke en enkelt svar på, hvornår tiden er inde til at skifte et advisory board. Jeg har lagt vægt på, at forretningsmodellen er bæredygtig, og jeg har høstet erfaring i praksis. Der kommer et punkt, hvor der er behov for ekstern sparring for at skalere ideerne yderligere og sikre bæredygtig udvikling.

2. Sæt et stærkt hold, der ikke ligner dig selv: Her gælder det om kende sine egne styrker og svagheder. Al forskning viser, at man skal sammensætte et hold med forskellige kompetencer, personlige egenskaber og baggrund. Jeg har sat et dream team, hvor det har vægtet, at de er erfarne i at skalere idéer og forretninger, men vigtigst af alt, så er de ’people leaders’, der også har lyst til at investere i mennesket bag forretningen.

3. Forventningsafstemning: Det er en fordel at starte med en forventningsafstemning fra alle parter. Det kan være relevant at definere, hvor meget løbende sparring der er behov for, samt hvorvidt det er sparring på strategisk eller operationelt niveau. Jeg har hentet inspiration hos Nyibestyrelsen samt nBoard til formalia og proces.

4. Drøm stort. Nej endnu større. Den vigtigste læring for mig ved etableringen af et advisory board har været erkendelsen af, at evnen til at drømme stort gennemgår en eksponentiel udvikling, når der sidder flere mennesker om bordet, der byder ind med nye perspektiver, der både gør drømmene større og samtidig realiserbare.

5. Der er kun én kaptajn: Der er kun én kaptajn ved roret, og det er ejerens ansvar at træffe den endelige beslutning om hvilken retning, virksomheden skal tage.

Det er svært at spå, især om fremtiden, sagde Piet Hein, men jeg kan allerede nu se, at det er sundt at blive udfordret samtidig med, at det er hårdt arbejde. Storytelling Akademiet har arbejdet med kvartalsvise målsætninger, og selvom det har fungeret godt at sprinte, så er der behov for at gå anderledes til opgaven, hvis man gerne vil løbe et marathon.

Jeg tror på, at de bedste resultater opnås i fællesskab, og derfor vil jeg anbefale alle, der ønsker at udvikle deres virksomhed at formalisere samarbejdet med eksterne eksperter via et advisory board.