For 120 år siden tændte Rubjerg Knude Fyr for første gang sine lygter og agerede sikkert pejlemærke for forbipasserende skibe i Skagerak. Fyrtårnet nåede at hjælpe skibe sikkert frem i mere end 60 år, før stærke naturkræfter langsomt fik hvirvlet sandet så voldsomt rundt i landskabet, at klitterne blev højere end fyrtårnet, og ny teknolog måtte tage over.
Ejer af kommunikationsbureauet Marott K, journalist, kommunikationsrådgiver og professionelt bestyrelsesmedlem samt medlem af Bestyrelseskvinder.
Rubjerg Knude Fyr findes imidlertid stadig. Fyret er blevet en så stærk turistmagnet og et så vigtigt vartegn for området, at man sidste år investerede i at få den lokale ’Murer Kjeld’ til at udføre den meget vanskelige opgave med at flytte fyret længere ind i landet. På den måde overlevede byens brand endnu engang og kan nu forsætte med til at tiltrække turister.
I erhvervslivet har man også brug for fyrtårne og pejlemærker. Det gælder ikke mindst, når man som virksomhedsejer oplever at blive angrebet af udefrakommende hændelser som covid-19. Her er der brug for en ’Murer Kjeld’, der kan være med i maskinrummet og få butikken til at stå skarpt eller retænke forretningen, når der skal tjenes penge på en ny måde.
Hos Efsen UV, har man over to generationer specialiseret sig i arbejdet med UV-lys, som bl.a. bruges til at hærde skabslåger for store køkkenfirmaleverandører. Da landet lukkede ned i marts, oplevede man, hvordan usikkerheden til fremtiden steg, mens forventningerne til fremtidige ordre forsvandt over night. Som familievirksomhed med gode medarbejderrelationer meldte den unge direktør hurtigt ud, at de vigtigste KPI’er nu handlede om at bevare arbejdspladserne og reducere mindst muligt i lønnen.
“Fire nye produkter og en omsætning på 2 millioner kroner er det foreløbigt blevet til på det nye forretningsben
At Efsen UV ikke alene har kunnet efterleve dette, men ydermere har kompenseret for tabt løn i nedlukningsperiode, hvor medarbejderne arbejdede på reduceret tid, samt efterfølgende har ansat et par kollegaer mere, kan forklares med den ekstreme produktudvikling, som virksomheden har skabt.
Det skete efter en altafgørende opringning fra en kunde, der sideløbende med nedlukningen bad om et desinficeringsprodukt, der endnu ikke fandtes. Fire nye produkter og en omsætning på 2 millioner kroner er det foreløbigt blevet til på det nye forretningsben.
Det var ikke just det scenarie, direktøren så for sig, da han – i takt med at landet lukkede ned – barbarede budgettet til. Og først efter en snak med bestyrelsesformanden om det oprørte farvand, der lå forude, fravalgte han sin oprindelige tanke om også at skære bestyrelsesudgiften – og dermed bestyrelsen – helt fra.
For hvis ikke bestyrelsen skal vise sit værd under en krise, hvornår skal den så? Det er i sådanne situationer, at ejerlederen behøver fortrolige samtaler, kritiske spørgsmål til de nye tiltag og klare pejlemærker for, hvordan man bevæger sig fornuftigt i forhold til markedet. Det kunne bestyrelsen hos Efsen levere, og den var samtidig af den holdning, at hvis medarbejderne skulle arbejde mere eller få mindre i løn, så måtte det samme gælde for bestyrelsen.
Iværksætter og stifter af pusletasken Baby Dreamer Matilde Hansen bøvlede rigtig meget med sin daværende leverandør i Portugal, da hun fik kontakt med den erfarne ejerleder Niels Buchholst. Matilde Hansen havde valgt at få produceret de tasker, hun selv designer, i Europa, fordi det umiddelbart virker som den mest sikre løsning, når man er nybagt iværksætter. Siden 2017 har hun designet og solgt pusletasker under mærket Baby Dreamer. En idé, hun fik, da hun så en veninde slæbe rundt på upraktiske og alt for små pusletasker i den ene hånd og en nyfødt baby i den anden. Idéen om at skabe en mere anvendelig og smart pusletaske blev rykket fra bopælen i København til Stevns på Sydsjælland, hvor hun havde hørt, at det lokale erhvervsklima var venligt stemt over for iværksættere. På Stevns tog hun kontakt til det lokale erhvervsråd. De anbefalede Matilde Hansen at henvende sig til det frivillige netværk Sparringspartnerne, hvor erfarne ejerledere frivilligt og som udgangspunkt uden beregning deler deres erfaringer og netværk med nye virksomhedsejere. Her fik Matilde Hansen kontakt med stifter og formand for Sparringspartnerne Niels Buchholst, der, til trods for at han har rundet de 80 år, stadig er aktiv i den frivillige forening, som i dag tæller omkring 40 tidligere og nuværende ejerledere. De fleste af foreningens frivillige bor på Sjælland, men netværket har også repræsentanter i både Aarhus, Randers og området omkring Vejle, Horsens og Kolding. Netværket er især stærkt omkring Køge, hvor Niels Buchholst har drevet virksomhed i 34 år. Niels Buchholst er selv grundlægger og tidligere direktør i Euromic, der udvikler, producerer og sælger merchandise til bl.a. Walt Disney, Warner Bros., Marvel og Hello Kitty. I løbet af årene i spidsen for Euromic har Niels Buchholst også fået produceret tasker, og da han hørte om Matilde Hansens problemer med leverandøren i Europa, introducerede han hende til forretningsforbindelser i sit eget netværk, der kunne hjælpe med produktion og kvalitetskontrol i Kina. “Jeg kørte så mange reklamationssager med min gamle leverandør, og produktionen var helt sikkert min største udfordring og derfor det område, hvor jeg har rykket mest med hjælpen fra Sparringspartnerne,” fortæller Matilde Hansen om den kontakt, hun fik. Mens sparringen fra Niels Buchholst har været gratis for hende, betaler hun i dag en professionel konsulent for at tage sig af produktion og kvalitetskontrol i Kina. “Umiddelbart ville jeg have troet, at det ville blive alt for dyrt at få nogle eksterne til at stå for al produktionen. Men de forhandler bedre priser for mig, og der er langt færre reklamationer. Jeg har fået en sikkerhed for de penge, som jeg ellers ville betale i fejl og mangler,” siger Matilde Hansen, der også har fået kontakt med en anden frivillig hos Sparringspartnerne, der har hjulpet hende med online markedsføring. Ifølge Niels Buchholst, der er idémanden bag det frivillige mentornetværk, hjælper de godt 40 frivillige mentorer med alt fra et generelt servicetjek af virksomheder til eksporthjælp, omstilling af forretningen fra analog til digital samt generationsskifte, og i år har der dertil også været mange henvendelser med afsæt i coronaudfordringer. Formanden kalder Sparringspartnerne for et supplement til de øvrige tilbud om erhvervsfremme, der findes for mindre virksomheder, bl.a. erhvervshuse, kommunale erhvervsråd eller private konsulenter. Netværket er finansieret af en række sponsorer, og som udgangspunkt er sparring gratis. Da foreningen er drevet af frivillige, afgør mentorerne selv, hvor meget tid de vil bruge på sparringen. “Jeg har selv været iværksætter i mere end 25 år og er inspireret af den svenske model, hvor iværksættere tidligt får tilknyttet en mere erfaren person som en slags mesterlære, så færre nye virksomheder går ned. Det er et altruistisk foretagende, hvor vi alle i netværket har prøvet det selv – og det at drive virksomhed nu er slet ikke nemt,” siger Niels Buchholst om afsættet for at bruge sin pensionisttilværelse på at hjælpe iværksættere frem i verden. Selv vedligeholder og udbygger han sit eget netværk gennem arbejdet, og så får han en god føling med, hvad det vil sige at drive virksomhed lige nu. Legetøjsfirmaet Bakoba fra København er en anden lille virksomhed, der har fået hjælp hos Sparringspartnerne til at etablere produktion i Kina. De tre stiftere bag selskabet havde i forvejen produktion i Taiwan, men en udvidelse af produktionen til det store naboland gør det lettere for firmaet at planlægge efter høj- og lavsæson og samtidig også producere tættere på kunderne, da det asiatiske marked udgør en stadig stigende del af salget. Stifterne af Bakoba har gennem snart tre år fået månedlig sparring fra Niels Buchholst og hans netværk. I dag har firmaet sin egen bestyrelse, men Niels Buchholst har været med hele vejen, og derfor bruger firmaet ham stadig til sparring om alle de udfordringer og muligheder, der hele tiden kommer. “Der er ting, man vender med Niels, og så er der ting, man vender med sin bestyrelse,” griner Niels Mortensen, der er stifter og adm. direktør af Bakoba. De tre stiftere mødte Niels Buchholst gennem et arrangement hos Connect Denmark, hvor Bakoba gik til pitchtræning, og hvor de også deltog i et såkaldt Spring Board, hvor erfarne erhvervsfolk gav Bakobas stiftere feedback på forretningen. En af paneldeltagere her var Niels Buchholst, og siden er det blevet til mange sparringssamtaler. “Han har været med på salgsmøder og hjulpet med at udarbejde kontrakter, og så har vi fået rigtig meget feedback. Vi er også uenige med ham indimellem, og det respekterer han, for det er os, der driver virksomheden,” siger Niels Mortensen fra Bakoba.
Den tilgang blev sammen med det værdifulde kendskab til virksomheden afgørende for, at ejerlederen tog rejsen gennem det ukendte covid-19 landskab hånd i hånd med bestyrelsen.
Hvis man ikke har en bestyrelse, må rejsen gøres alene. For den viden, bestyrelsen har om ens virksomhed, og det tillidsforhold man har skabt, sker over tid. Det man dog kan gøre, hvis man har mod på at lukke andre ind i maskinrummet, er at søge sparring hos organisationer som f.eks. Sparringspartnerne. Det er dedikerede mennesker, der selv har stået i erhvervsmæssige kriser, og som har dedikeret deres fritid til at hjælpe start ups og smv’er. Det er ikke en bestyrelse, men et skridt på vejen og en god start til at sikre sig, at man har klare pejlemærker til at styre efter.