Klumme: Året, hvor forestillingen om den agile smv stod sin prøve

Pandemien har endnu engang belyst, at evnen til at omstille sig er alfa og omega, hvis man skal klare sig og overleve en pandemi, der konstant udfordrer den daglige virksomhedsdrift, skriver Charlotte Biehl, stifter og adm. direktør i smykkefirmaet byBiehl.

E-s-w1kq.jpeg
"Generelt har den største udfordring i 2020 og også her i starten af 2021 været uvisheden. Man kan kun handle få dage og uger frem, så det er virkelig svært at lave en strategi for året," skriver Charlotte Biehl fra smykkefirmaet byBiehl i denne klumme. Foto: PR
Pro selvstændig
Eksklusivt for kunder
11. jan 2021 KL.15:02

Hos os har det seneste år betydet hjemsendelse af medarbejdere, en opprioritering af det digitale, nedlukning af butikker og mange beslutninger truffet i sidste øjeblik. Senest i december, hvor vi traf beslutningen om at tilbyde personlig levering af julegaver kort tid før jul for at sikre, at varerne nåede frem, da fragtfirmaerne blev væltet omkuld af den enorme internethandel.

Vi har i det forgangne år ændret planerne et utal af gange. Vi har omlagt strategien på både vores salg i de fysiske butikker og online flere gange for at tilpasse os markedet og de nye restriktioner. Vi lever i en tid hvor smidig og hurtig tilpasning til skiftende udfordringer i stigende grad er et konkurrenceparameter, og det har pandemien kun sat yderligere blus under.

Lige inden jul stod vi overfor endnu et problem frembragt af pandemien. Alle leveringsvirksomheder var blevet væltet af det massive onlinesalg, så der kunne ikke garanteres levering inden jul på de varer, der blev bestilt efter den 19. december. Igen var der et behov for hurtigt at tilpasse sig de nye udfordringer, så vi fik hurtigt mobiliseret et team, der kunne stå for personlig levering af pakker til vores kunder inden jul. Endnu et eksempel på vigtigheden af at kunne træffe beslutninger med få dages varsel for at holde forretningen kørende.

Man kan kun handle få dage og uger frem, så det er virkelig svært at lave en strategi for året Charlotte Biehl

Generelt har den største udfordring i 2020 og også her i starten af 2021 været uvisheden.

Man kan kun handle få dage og uger frem, så det er virkelig svært at lave en strategi for året. Vi lever i en verden, hvor vi konstant må veksle mellem at trykke på speederen og på bremsen. Det er en stor udfordring, når man har en vækstvirksomhed, hvor vi har brug for at udbygge vores organisation, men samtidigt må man også handle økonomisk fornuftigt og undgå et for stort omkostningstryk.

Det kræver også meget at holde ens medarbejdere informerede og forstående overfor situationen, hvor vi jævnligt skifter kurs. Heldigvis har vi en omstillingsparat organisation, men det har virkelig også været nødvendigt

Nye krav til ledelsen

De nye måder at arbejde på under pandemien og de mange skiftende udfordringer har også sat nye krav til ledelsen af medarbejderne og medført andre behov for kommunikation. Når ledelse og medarbejdere ikke længere samles eller mødes fysisk på arbejdspladsen, bliver ledelsen nødt til at være synlig på anden vis. Den uformelle kommunikation, der tidligere er opstået på kontoret, skal nu erstattes gennem en formel og mere planlagt kommunikation, så medarbejderen fortsat kan opleve at ledelsen er synlig.

Hos os har vi taget nye kanaler i brug som f.eks. Whatsapp og Microsoft Teams til at holde alle ansatte orienteret om nye tiltag i virksomheden som f.eks. lukning af butikker, udskudte lanceringer etc. Vi er helt generelt blevet langt bedre til løbende at holde vores ansatte orienteret omkring generelle tiltag i virksomheden. En læring vi vil tage med os videre på den anden side af pandemien.

En sidste og meget vigtig lære, vi har gjort os under pandemien: Hold fast i virksomhedens DNA uanset hvad, omverdenen byder på af kaos. Midt under forårets nedlukning sendte vi vores første kollektion i 100 pct. genanvendt sølv- og guld på gaden på trods af pandemiens lange skygger. Bæredygtighed er en stor del af vores dna, og det ønskede vi på ingen måde at give køb på. Pandemi eller ej. Heldigvis reagerede kunderne enormt positivt på vores initiativer, og jeg tror, at vi kommer til at se en ændring efter krisen i forbrugsmønstre og en større velvilje til at handle mere langsigtet og ansvarligt. Efter den nuværende situation vil det være oplagt at tænke i nye baner med bedre udnyttelse af overskydende varer og materialer.

Den agile smv

På mange måder har 2020 været et spændende år. Det har virkelig udfordret os til at tænke i nye baner og har gjort, at vi har udviklet os rigtig meget og hurtigt, bl.a. digitalt.

På nogen punkter har det dog også været opslidende. Det har været hårdt som leder at skulle jonglere ledelse og fremdrift af et firma med et til tider reduceret team og samtidigt navigere rundt i nedlukninger, hjemsendelser og støttepakker. Det har udviklet os meget som virksomhed og måske også gjort det endnu tydeligere for os, hvad vi er dygtige til som virksomhed, og i hvilken retning vi skal på den lange bane. Men lige nu glæder vi os også rigtig meget til at komme tilbage til “business as usual” – med alle medarbejdere på kontoret, åbne butikker, mulighed for at afholde sociale arrangementer, etc.

Vi har fortsat mod på masser af vækst, og vi fortsætter med vores onlineinitiativer, vores grønne rejse og lanceringer af nye kollektioner – også her i nedlukningsperioden. Vi havde planer for international ekspansion og åbning af yderligere butikker. På denne front må vi væbne os lidt med tålmodighed. Men vi håber at kunne leve planerne ud fra sommeren 2021.

Tilknyttet artikel


Smykkefirma sendte sin første grønne kollektion på gaden under corona: “Der er meget mere interaktion med os på de sociale medier”

a9fa997b-7063-4581-b60f-740200e2c6a6.jpg
Pro selvstændig
Eksklusivt for kunder
14. jun 2020 KL.12:30

Fortjenesten er blevet en smule mindre. For det koster lidt mere at indkøbe 100 pct. genanvendt guld og sølv, end hvis materialerne kommer direkte fra minerne. Og den merpris skal forbrugeren ikke betale. Så ja, det tager lidt længere tid at skabe en god grøn forretning, erkender stifter og indehaver af smykkefirmaet byBiehl, Charlotte Biehl.

Men det vækker genklang hos kunderne, og så føles det godt og giver medarbejderne en stolthed over brandet, som Charlotte Biehl ikke vil undvære.

“Corona eller ej, så kører vi videre med den her proces mod at blive mere bæredygtige. Det er helt essentielt for os, og det er godt i gang med at blive en del af forretningens dna. Det er den sundeste vej på den lange bane, og jeg er sikker på, det smitter positivt af på brandet,” siger Charlotte Biehl.

Vi møder hende i selskabets flagskibsbutik i Købmagergade i København.

Den lyse hjørneforretning åbnede sidste år. Men modsat sommeren i 2019 ligner Strøget i København lige nu en stille formiddag på gågaden i Hobro.

Turisterne er væk, og der er langt mere end en meter mellem de forbipasserende.​​​​​​

Smykkebutikken må kun have to kunder ad gangen i disse tider, så vi fortsætter interviewet på en nærliggende café. Trods fraværet af mennesker i butikken og hos de 300 forhandlere af smykkebrandet, så bedyrer Charlotte Biehl, at coronakrisen har bragt hende tættere på kunderne end før. Og derfor er hun heller ikke i tvivl om, at tidspunktet for at gå all-in på genanvendte materialer, var nu. Krise eller ej. Også selv om det koster lidt på fortjenesten på den korte bane.

54553f6a-86f3-4144-95d1-b4f1ae4d22a0.jpg


Hård prioritering

“Vi er også ramt af krisen, og vi har måttet prioritere hårdt. Men forbrugeradfærden har ændret sig under corona. Vi har flere, som skriver til os online. Der er meget mere interaktion med os på de sociale medier. Vi kan tydeligt mærker på kunderne, at de kan lide budskabet om, at vi fra nu kun bruger 100 pct. genanvendte materialer. Og for os er budskabet nemmere at kommunikere direkte til forbrugerne, end hvis vi skulle gøre det via de guldsmede, der forhandler vores smykker,” fortæller Charlotte Biehl.

Det er kun få dage siden, at smykkegiganten Pandora meldte ud, at man fra 2025 kun vil bruge genanvendt sølv og guld. For byBiehl har rejsen allerede varet nogle år, og hidtil har genanvendelsen været på 70 pct. Derfra er der gået to år, før det i foråret lykkedes at lande den første kollektion af smykker med de magiske 100 pct., så brandet også kan kommunikere budskabet.

Men når konkurrenterne allerede er på vej, er det så besværet værd at være den lille pioner, der skal tage alle kampene med leverandørerne, fordi man er blandt de første og alligevel ikke tager en merpris for besværet?

“Vi er kommet meget tæt på vores producenter under den rejse, der ligger bag at nå hertil. Vi har ikke skiftet vores producenter ud undervejs, men de har indkøbt deres materialer fra nye leverandører. Vi har været meget kategoriske. Vi har ikke givet nye ordrer, før producenterne var på plads med nye leverandører. Det har taget tid og krævet meget kommunikation,” fortæller Charlotte Biehl om processen mod at sikre en forsyningskæde af genanvendt guld og sølv i høj kvalitet i en branche, hvor den form for leverandørkæde endnu ikke eksisterede.


Grøn gazelle

Men hun var aldrig i tvivl om, at det var vejen at gå for det brand, hun til efteråret kan fejre ti års jubilæum med. Bæredygtighed har hidtil ikke været det, der har kendetegnet smykkebranchen. Men det var en del af de værdier, hun ville fremme med sin forretning. Og uden at gå på kompromis med vækstambitionerne. Charlotte Biehls forretning er dobbelt gazellevinder og forventer også at være med på dette års gazelleliste.

Vi vil meget mere med forretningen, og vi er klar til mere aggressiv vækst Charlotte Biehl

“Vi vil meget mere med forretningen, og vi er klar til mere aggressiv vækst. Det kan godt være, det tager lidt længere tid at få den første kunde med vores koncept, men når den første kunde så kommer igen, fordi de har en god oplevelse med smykkerne, så er det rigtigt på den lange bane,” siger hun.

Virksomheden sælger i dag til Norge, Sverige og England udover Danmark og stod på dørtærsklen til både det hollandske marked og Sydeuropa, da coronakrisen brød ud. Pandemien betød også, at Charlotte Biehl måtte sende 22 af sine 25 medarbejdere hjem. Bl.a. dem, der stod for væksten internationalt. Men da hun selv står for firmaets grønne omstilling, og hun stadig arbejdede under nedlukningen, ja så var der jo ingen grund til at sætte den del i stå, mener hun.


CO2-sultne træer

Med 100 pct. genanvendte materialer i smykkerne er byBiehl godt på vej mod en mere grøn profil. Men det er en rejse, som også fortsætter med bionedbrydelige smykkeposer, miljøvenligt skum i smykkeæskerne og en hel masse andre udfordringer, som Charlotte Biehl endnu ikke har knækket koden til.

F.eks. er det en udfordring at finde bionedbrydelige plastposer, som hverken misfarver de smykker, de emballerer, eller nedbrydes, før de skal. Og skumplasten, som omslutter øreringe og armbånd i æskerne, skal også være stabilt og ikke lugte fælt, som nogle af de prøver, hun hidtil har fået.

“Vi vil gerne gøre en forskel. Men du kan ikke blive 100 pct. grøn med et snuptag. Der er stadig steder, vi ikke har fundet løsningen. Men man kan altid gøre noget. Derfor har vi også plantet 30.000 CO2-sultne mangrove træer indtil nu, når vores kunder har købt smykker fra Jungle Ivy-kollektionen, selv om det intet har at gøre med smykkeproduktion,” fortæller Charlotte Biehl.

Hun har ét meget konkret råd til andre etablerede virksomheder, der skal i gang med grøn omstilling:

“Vælg dine grønne hjørner ud, for du kan ikke favne alt på én gang.”