Klumme: 5 gode råd til at få liv i din brandstrategi

Flere virksomheder fornemmer lyset for enden af corona-tunellen, og lysten og især muligheden for at gå ind i kampen igen, er endelig en realitet. I den forbindelse kan en gennemtænkt brandstrategi være en løftestang til at positionere sig stærkere og tydeligere, skriver Kristina May Pries, direktør i det strategiske designbureau, AM Copenhagen.

download.png
"I kan godt arbejde jer hen imod en grønnere verden, selvom I arbejder med kemikalier i dag. Men udefra skal vi kunne se, at virksomheden er bevidst om sit udgangspunkt, samt at den er på vej i en bedre retning," skriver Kristina May Pries, direktør i det strategiske designbureau, AM Copenhagen. Foto: PR.  
Pro selvstændig
Eksklusivt for kunder
19. jun 2020 KL.14:40


Med baggrund i et brandingbureau vil jeg selvfølgelig anbefale alle virksomheder at få hjælp fra specialister til at udvikle brandstrategien. Men når det er sagt, så er der utroligt meget, du selv kan gå igang med.

Mine fem råd er:

• Sæt noget på spil

• Få alle til at designe

• Tjek om “tøjet" stadig passer

• Luk afdelingen for CSR

• Vær transparent

Sæt noget på spil

Hvis ikke du kan mærke din virksomhedsstrategi, så kan dine medarbejdere og kunder nok heller ikke. Der er udviklet en strategi. De færreste læser den måske. Der er måske endda lavet en short version, som du drømmer om, at dine medarbejdere kan lære udenad. Men ingen kan mærke noget, ingen har noget på spil.

Alt efter hvor lang strategien er, går mit først råd på at gå strategien igennem med samme tre spørgsmål:

• Hvilken positiv effekt har den på vores omverden?

• Hvilken værdi giver den vores kunder?

• Hvad betyder den for vores medarbejdere?

Notér alt ned, så det nærmest bliver en strategi 2.0, og gem den til næste skridt.

Pro selvstændig

Eksempel:

I en stor dansk gartnervirksomhed, hvor strategien blandt andet betød et brancheskift fra detailhandel til oplevelsesindustri, har dette skridt gjort, at strategien nu guider medarbejdere til at omtale deres kunder som “gæster”. Medarbejderne er gået fra, at 15% huskede deres strategi og værdier til nu 93%, alene fordi de selv er blevet gjort relevante og aktuelle helt nede på gulvet, og at det er let at forstå, hvad de tilfører af værdi til kunder og omverden.

Få alle til at designe

Du sidder måske allerede på designguldet, uden at vide det. For hvem ved mere om jeres virksomhed end dine egne medarbejdere? Hvorfor har vi en tendens til at glemme, at alle mennesker kan få ideer, alle mennesker blomstrer af at kunne bidrage og at kreativ tænkning / design ikke er en beskyttet titel eller metode. Det handler om at få ideer, udfordre antagelser, forstå brugeren (kunderne), redefinere problemer i et forsøg på at identificere nye løsninger, der ikke var det vi som udgangspunkt overvejede.

Det kaldes i alt sin enkelthed Design Thinking – og alle kan lære det..

For hvem ved mere om jeres virksomhed end dine egne medarbejdere? Kristina May Pries

Få fat i dine medarbejdere og find ud af hvordan, I aktiverer dem til at bidrage. Da en nytænkende forretningsmand engang åbnede fabrik i Østen, udstyrede han samtlige medarbejdere med en lille notesbog, og opfordrede dem til at dele deres gode ideer og optimeringer til eksisterende arbejdsgange. Ikke nok med at mange medarbejdere aldrig havde prøvet at blive spurgt om deres personlige holdning til sådan noget før, så skabte det en ekstrem tilknytning og følelse af både fællesskab og medejerskab.

Eksempel:

Den danske virksomhed Nosco har bygget en hel platform op om denne metode. "Make innovation everybod’s business" er deres tagline. De har skabt en måde, hvor alle medarbejdere kan være med til at løse problemer, høj som lav. Det er et nemt værktøj, der får medarbejdere i spil til at løse problemer, eller udvikle fremtidens produkter. Tjek deres hjemmeside ud – der ligger fantastiske cases fra en lang række danske- og internationale virksomheder.

Tjek om "tøjet" stadig passer

Ligesom mennesker vokser brands også, og ændrer sig over tid. Brandet er summen af oplevelsen af din virksomhed, og derfor er kommunikationen og det visuelle udtryk i den grad også en faktor, der kan få din virksomhed frem i bussen, eller det modsatte. Så hvordan man møder jer på hjemmesiden, i annoncering, på sociale medier, i brochurer mm. er ultra vigtigt. Hvis vi vil have fat i de rigtige talenter og tale til mennesket bag forretningen, så skal alle virksomheder – også B2B – gøre sig umage i deres visuelle kommunikation, og evaluere løbende om deres identitet reelt stadig passer dem.

Eksempel:

Atos Medical – en svensk funderet medical device virksomhed – besluttede sig i 2015 for at rebrande sig og “skifte tøjet”. Atos skulle gå fra at være en teknisk industriel virksomhed der talte til lægefaglige, til at kommunikere direkte til brugerne af produktet. Projektet resulterede i en ny identitet, som støvede dem af, og gjorde dem langt mere brugervendte. De ændrede også hele deres måde at kommunikere på, ved at tale slutbrugerens behov.

Atos er et fantastisk eksempel på en virksomhed, der havde alt der skulle til, men som bare ikke havde ladet den visuelle identitet og kommunikationen følge med.

Luk afdelingen for CSR

I januar meldte Mærsk ud at deres CSR-afdeling lukkede, og at CSR nu ville være i alle tiltag fra koncernen. Det er dristig udmelding, men det er også en udmelding, som bliver den nye standard. Selvfølgelig kan man have specialister inden for bæredygtighed i sin virksomhed, men det behøver ikke blive drevet fra en silo. Tværtimod, det skal være en bærende tankegang i alle tiltag virksomheden lancerer.

Gør man det på den rigtige måde, så er ens CSR eller bæredygtighedsstrategi den bedste måde at skabe innovation og forretningsudvikling. I alle led af virksomheden bør man derfor spørge sig selv om nye initiativer og aktiviteter bidrager til at gøre verden til et bedre sted?

Vær transparent

Vi går en tid i møde, hvor der kommer større og større krav til transparens. Det er en svær størrelse, da man skal være åben overfor både de gode ting, man skaber, men også de negative. Det handler både om diversitet, grønne regnskaber, kædeansvar, medarbejdertilfredshed, ansvarlighed osv. Men hvor skal man starte? Og hvad nu, hvis man ikke rigtigt er i gang? Den største fejl er at tie stille. Jeg tror på, at vi alle skal kæmpe for en verden, hvor man ikke behøver at være perfekte, for at have en holdning.

I kan godt arbejde jer hen imod en grønnere verden, selvom I arbejder med kemikalier i dag. Men udefra skal vi kunne se, at virksomheden er bevidst om sit udgangspunkt, samt at den er på vej i en bedre retning.

Eksempel:

B-Corp er i denne sammenhæng et godt eksempel på en certificering, hvor virksomheder kan vise, at de er på vej, og hvor er vi på vej hen – uden nødvendigvis at være i mål.

De 5 tips vil ikke få jer i mål med at udvikle og implementere en brandstrategi, men de vil få jer på vej. For en brandstrategi går i al sin enkelthed ud på at oversætte din eksisterende strategi, til delmål, der kan handles på, og som har værdi for din forretning og dit brand, både nu og i fremtiden.

God rejse