Andrea Elisabeth Rudolph gør sin bestyrelse klar til eksport: Skift ud, når samarbejdet ikke længere giver værdi

395346_16_9_large_876.jpg
Pro selvstændig
Eksklusivt for kunder
03. feb 2020 KL.13:31

Stifter og adm. direktør i Rudolph Care, Andrea Elisabeth Rudolph, kalder sin bestyrelse for sit vigtigste ledelsesværktøj. Lige nu står virksomheden klar til næste ryk med opstart af eksport. Det kræver ny viden i bestyrelsen. Men hvor finder man dem, der både deler virksomhedens værdier og vil lægge hånden på kogepladen på den næste del af rejsen?

Bestyrelse - Da Andrea Elisabeth Rudolph for 13 år siden stiftede hudpleje-virksomheden Rudolph Care var hun ikke i tvivl om, hvem hun havde brug for i bestyrelsen til at sende virksomheden godt fra start.

Som nybagt iværksætter var der brug for sparringspartnere i bestyrelsen, der kunne deres jura og tal og kunne se forretningen i den ide, Andrea Elisabeth Rudolph havde født om at skabe bæredygtig hudpleje uden unødvendig kemi.

Siden har hun haft mange gode kræfter inde over sin bestyrelse: Fra profiler, der kender detailhandlen i Danmark til stærke branding- og til salgsfolk.

Se på værdiskabelse efter et år

Virksomheden, der i dag tæller 21 ansatte, er siden rykket videre til nye udfordringer, og behovet for nye samarbejdspartnere har løbende udviklet sige. For det er med bestyrelser som med alle andre relationer i livet, siger Andrea Elisabeth Rudolph:

“Alle har intentionen om lange og stærke samarbejder. Men det er ikke sjovt at sidde i en bestyrelse, hvor du ikke kan bidrage aktivt. Derfor skal man kun forsætte, så længe det giver mening,” siger Andrea Elisabeth Rudolph.

Selv bruger hun ikke at lave faste aftaler eller kontrakter med sine bestyrelsesmedlemmer, men ser på værdien af samarbejdet efter hvert år.


Med formanden i banken

Et medlem har dog gået igen i hendes bestyrelse gennem alle årerne. Det er formanden Jørgen Meyer, der er tidligere partner i Deloitte.

“Han er mit fundament og min mentor og min tætteste allierede,” fortæller Andrea Elisabeth Rudolph om sin bestyrelsesformand, som hun sparrer tæt med løbende, og som hun gerne bruger aktivt til at tage med til møder f.eks. i banken.

Formanden fandt hun gennem sit eget netværk. I dag sidder hun med den mindste bestyrelseskreds i Rudolph Cares historie. Udover formanden sidder hun selv og hendes mor, Elisabeth
Rudolph, i bestyrelsen i dag.

Udover eget netværk

Sådan er det, fordi Rudolph Care står på tærsklen til en ny ære. Level 2, som ejerlederen kalder det. I ti år har selskabet, udover i Danmark, solgt sine produkter i Norge og lidt i Spanien og Luxembourg og via netsalg i Europa. Men nu skal der systematisk eksport til. Og det kræver nye folk og kompetencer til bestyrelsen.


Jeg vil have mennesker med, der kan se det, jeg vil, og som vil lægge hånden på kogepladen for at være med til at skabe det





“Det har været fint med en periode med ro i bestyrelsen. Jeg har haft brug for at tænke mig grundigt om i forhold til hvilke kræfter, der kan få os ud i verden. Hvem er god til eksport. For eksport er ikke bare eksport. Det er organisk vækst med værdierne i behold. Det er ikke ligegyldigt hvem, vi får ombord,” siger ejerlederen, der kalder det mere udfordrende end nogensinde at finde de rette folk til bestyrelsen:

“Nu skal vi ud i verden. Og jeg er løbet tør for ressourcer i mit eget netværk. Det bliver kun sværere at finde de rigtige kompetencer. Som mindre virksomhed kan jeg kun tilbyde en beskeden løn for arbejdet, og jeg vil have mennesker med, der kan se det, jeg vil, og som vil lægge hånden på kogepladen for at være med til at skabe det,” siger hun.

Dit vigtigste værktøj

Da Andrea Elisabeth Rudolph startede i 2007, var Danmark ikke et sted, hvor nye hudplejemærker jævnligt så dagens lys. Det er det i dag.

“Danmark er blevet et sted, hvor man kan lave creme,” som Andrea Elisabeth Rudolph udtrykker det.

Det er dog kun få, som eksporterer. På et tidligere stadie af Rudolph Cares levetid, ville ejeren gerne have teamet op med andre danske hudplejemærker og sammen være rykket ud på messer i udlandet. Men Rudolph Care er videre nu, og klar til at rykke ud alene. Det vil Andrea Elisabeth Rudolph bruge sin bestyrelse til at understøtte.

Bestyrelsen er dit vigtigste ledelsesværktøj


“Der er meget parallelimport i vores branche. Jeg vil gerne passe på mit brand og er selektiv med, hvor jeg vil udkomme. Det er ikke svært at lave hurtige penge i denne branche. Men jeg er ambitiøs omkring mit brand, så jeg har både brug nogle med forståelse for branchen og for eksport,” siger hun og uddyber:

“Jeg ved, hvor jeg selv er udfordret, og hvor jeg har brug for at få nogen ind, der kan hjælpe med at få min drøm til at gå i opfyldelse. At udvælge den rigtige bestyrelse er en del af det at drive en forretning. Du skal hele tiden have de rigtige spillere på holdet. For de skal hjælpe dig med at navigere i det farvand, du bevæger dig i. Bestyrelsen er dit vigtigste ledelsesværktøj.”


Læs mere om den værdiskabende bestyrelse i mindre virksomheder: