Krause Kjær: Klog kampagne fra Samuelsen

Politik
Eksklusivt for kunder
14. dec 2010 KL.15:34
Anders Samuelsen og resten af Liberal Alliance fylder hele side 3 i dagens udgave af Politiken, hvor partiet taler direkte til radikale vælgere. Klog beslutning, siger Krause Kjær, om den usædvanlige og personrettede kampagne.

Annoncen nedsabler i umisforståelige vendinger Samuelsens tidligere partiformand hos De Radikale, Margrethe Vestager, der beskrives som en politiker, som ganske enkelt har spillet fallit. Samuelsen appellerer til det, han kalder liberale vælgere, der ikke kan se det økonomisk forsvarlige i at støtte S og SF i en ny regering.

Politisk kommentator Niels Krause Kjær kalder annoncen ”meget interessant” – ikke i kraft af dens usædvanligt direkte anklager imod et andet parti, men fordi den markerer et skifte i den dam, Liberal Alliance fisker stemmer i.

Dumt at fiske borgerlige vælgere

”Der er al mulig fornuft i kampagnen. De tidligere annoncer fra Liberal Alliance har været entydigt målrettede den blå blok og set i et blokperspektiv har det ikke været dygtige handlinger. Det er også blevet noteret hos V og K. Nu skifter de fiskedam og forsøger at kapre stemmer ind over midten. Det er klogt ud fra et blokperspektiv og set ud fra ønsket om vælgermaksimering,” siger Niels Krause Kjær til borsen.dk.

Mens Margrethe Vestager i dag har kaldt kampagnen for en ”gratis reklame” for De Radikale, hvis politik og leder omtales igen og igen i annoncen, mener Krause Kjær ikke, at Anders Samuelsen ender med at skyde sig selv i foden og give modstanderen billige point.

”Jeg mener sådan set, at annoncen meget godt rammer de overvejelser ind, som findes i vælgergruppen mellem De Radikale og Liberal Alliance. Margrethe Vestager har 7,8 pct. af stemmerne nu, og kan Samuelsen sikre sig bare 1 procentpoint af dem, så vil det være en stor succes for ham og de blå,” siger Krause Kjær.

Timingen var perfekt

Anders Samuelsens utraditionelle forsøg gennem 2010 på at køre stort opsatte og meget teksttunge reklamer i de største aviser og på den måde gøre opmærksom på partiets politik er blevet udråbt som en afgørende årsag til, at partiet har oplevet stor fremgang i meningsmålingerne i løbet af året.

”Partiet er gået fra 0 til 7 pct. af stemmerne under kampagnen, og derfor er det nemt at tilskrive opturen netop den. Men faktum er, at den kom på et utroligt heldigt tidspunkt – i foråret – hvor den generelle utilfredshed blandt vælgerne hos Venstre og De Konservative var udbredt, og hvor det for alvor gik galt for Lene E. Så det var nemt at fiske efter K-vælgere, der i starten flød over til Liberal Alliance,” siger Niels Krause Kjær.

Løkke klapper i hænderne

I tilfælde af et forårsvalg forudser han, at netop denne kampagne vil køre de kommende tre, fire eller fem måneder.

”Der er ingen tvivl om, at Lars Løkke og Lene Espersen både tænker ”Det var dæleme på tide”, for det hjælper ikke at stjæle stemmer fra hinanden,” siger kommentatoren.