Hvor blev skibene af? Coronavirus smitter af på verdenshandlen

396112_16_9_large_308.jpg
Politik
Eksklusivt for kunder
14. feb 2020 KL.16:26

Det har indtil videre været svært at se sort på hvidt, hvilken effekt coronavirussen har på den globale økonomi.

Men nu viser de seneste opgørelser over antal af skibe på verdenshavene, hvilken effekt coronavirussen har på verdenshandlen.

Tallene er ifølge Mikael Olai Milhøj, senioranalytiker i Danske Bank, interessante, fordi antallet af skibe på verdenshavene er en af de tidligste nøgletal for, hvordan coronavirus har ramt verdenshandlen.

”Det er meget normalt, at antallet af skibe på verdenshavene falder i december. Men det, at faldet fortsætter ind i januar, er ret ekstraordinært. Det er et symptom på, at der har været en relativt brat opbremsning i verdenshandlen,” siger Mikael Olai Milhøj.

Da der var allerflest skibe på verdenshavene i december 2019, var der 16.162 skibe. I januar var der 15.346. Lige nu sejler der altså fem procent færre skibe rundt på verdenshavene, end der gjorde på toppen af den traditionelt sløjeste måned for skibsfart på verdenshavene.

Også transportgiganter, som DSV kan genkende problematikken. I mandags sagde DSV Panalpinas adm. Direktør, Jens Bjørn Andersen, der sidder med det øverste ansvar for virksomhedens 3000 medarbejdere i Kina til Børsen, at ”det er den første rigtige uge, hvor coronavirussen rigtigt har påvirket os, for det kinesiske nytår sluttede i sidste weekend.”

Kan have yderligere konsekvenser

Efter et 2019 præget af handelskrige kunne man have håbet på, at 2020 ville markere en ny start for den globale økonomi, mener Mikael Olai Milhøj. Men det har ikke været tilfældet, efter den nyeste bremseklods for verdenshandlen: coronavirussen.

”Kina har i lang tid været kendetegnet som hele verdens fabrik. Når Kina er lukket ned og ikke producerer noget, som de kan eksportere og samtidig heller ikke efterspørger varer fra resten af verden, så er det klart, at det påvirker antallet af skibe på havene,” siger han.

De seneste år har Kina bidraget med en tredjedel af væksten til verdensøkonomien. Derfor kan det have store konsekvenser for den globale økonomi, hvis situationen i Kina udvikler sig.

Ifølge Mikael Olai Milhøj er den yderste konsekvens, at Kina bliver lukket ned over en længere periode. Han mener, at der for bare en uge siden virkede til at være mere vished. Indtil landet opjusterede antallet af døde.

Indtil videre er 1310 personer døde af coronavirus i den kinesiske provins Hubei. Derudover er 15.152 personer officielt smittet i Kina.

”Jo længere tid, det fortsætter, jo værre er konsekvenserne. Det er endnu ikke noget, vi kan se i hr. og fru Danmarks forbrug, men der er en risiko for, at hvis det fortsætter, så vil vi begynde at kunne se det,” siger Mikael Olai Milhøj.