Forvirrede økonomer: Hvor er forbrugerne henne?

Politik
Eksklusivt for kunder
01. feb 2011 KL.11:03
Det officielle, danske detailsalg står totalt i stampe. Men det kan økonomerne ikke få til at stemme med den store fremgang i dankortforbruget og handlen på internettet i slutningen af 2010.

Friske tal for detailsalget i december fra Danmarks Statistik viste i dag, at detailomsætningen meget naturligt fik et hak opad i julemåneden.

Men renset for sæsoneffekten er fremgangen fuldstændig forsvundet sammenlignet med november 2010, og i forhold til december 2009 ender det hele med et plus på minimale 0,3 pct.

Gemmer sig en god historie

Økonomerne lægger ud med at være skuffede, men hæfter sig mest ved, at historien om det danske detailsalg virker som et regnestykke, hvor tallene bare ikke passer sammen.

Taget for pålydende betyder det, at julehandlen alt i alt var en slem skuffelse, konstaterer privatøkonom Las Olsen fra Danske Bank.

"Tallet skal dog næppe tages for pålydende, i hvert fald ikke som indikator for privatforbruget i det hele taget. Gennem 2010 har detailomsætningsindekset vist sig som en temmelig dårlig indikator for privatforbruget,” siger han.

Han henviser til, at det går fremad for den del af forbruget, der ikke hører under detailsalg – bilkøb og energi, eksempelvis.

Internethandlen bliver væk


Nordeas cheføkonom, Helge Pedersen, erklærer sig ”fortsat skeptisk” over for tallene med henvisning til, at dankortomsætningen i december steg 5,9 pct. sammenlignet med året før, ligesom internethandlen drønede over 20 pct. op i fjerde kvartal 2010 holdt op imod samme periode 2009.

”Der er flere mulige forklaringer på denne udvikling, herunder en generel større anvendelse af dankortet som betalingsmiddel. Men vi er skeptiske over, hvorvidt prisdeflatoren i opgørelsen af detailhandlen rammer plet, i takt med at danskerne handler mere og mere i discountbutikker og altså køber til billigere priser end i de butikker, som normalt indgår i stikprøverne,” siger cheføkonomen.

Også Jyske Banks seniorøkonom, Niels Rønholt, fornemmer, at indkøbene over nettet er svære at fange i detailtallet fra Danmarks Statistik.

”Men under alle omstændigheder kan man i hvert fald konstatere, at de traditionelle butikker på gågaderne overordnet set har haft et forholdsvist svært år også i 2010,” siger Niels Rønholt.

Opsparing eller forbrug i 2011?


Han opgør 2010 som det tredje dårligste år for detailbranchen siden 2000 - kun overgået af 2008 og 2009.

Problemet er, at 2010 burde have budt på markant vækst i detailsalget takket være stor stigning i de disponible indkomster efter rekordlave renter. I stedet blev de flere penge mellem hænderne vekslet til opsparing, og spørgsmålet er nu, om den tendens fortsætter i 2011.

Hverken forbrugertillidsindikatoren eller udviklingen i lønningerne giver indtryk af en forestående vending til gavn for detailsektoren. Mange forventer, at reallønningerne måske ligefrem ender med at vise tilbagegang i år, hvor også det offentlige skal spænde livremmen ind.

”Det er klart, at den store opsparing giver et potentiale for et markant løft i privatforbruget før eller siden. Men vi er næppe kommet dertil endnu,” siger Jyske Bank-økonomen.