Finansminister: Vi vil gerne droppe 150 pct. skat på biler

361092_16_9_large_366.jpg
Politik
Eksklusivt for kunder
10. apr 2018 KL.13:19
Den ekstra høje bilafgift på 150 pct. bør køres til skrot og erstattes af en flad registreringsafgift, der går hele vejen op.

Sådan lyder den markante melding fra finansminister Kristian Jensen (V), efter at debatten om bilafgifter nu er blusset op igen.

"Regeringen ser gerne en flad registreringsafgift, hvilket vi også foreslog, da afgiften senest var til forhandling. En flad registreringsafgift vil ikke kun være til gavn for væksten og arbejdsudbuddet, den vil også bidrage til at simplificere vores skattesystem, som er rigeligt kompliceret i forvejen," siger Kristian Jensen.

Han fortsætter:

"Derfor er jeg meget ærgerlig over, at der ikke var mandater nok i Folketinget, som støttede regeringen, så vi ville kunne samle flertal for en flad registreringsafgift. Indtil da vil jeg glæde mig over, at vi i efteråret fik sænket registreringsafgiften markant for tredje gang siden valget til glæde for de danske bilister."

Stort set gratis at droppe 150 pct. skat


I efterårets omlægning af bilafgifterne aftalte regeringen og Dansk Folkeparti, at registreringsafgiften blev sat til 85 pct. af bilens værdi op til 185.000 kr., mens det, der ligger derudover, bliver ramt af en topskat på 150 pct.

Men når debatten nu blusser op igen, skyldes det et nyt svar fra Finansministeriet til Folketingets finansudvalg, der viser, at den ekstra topskat på biler er så forvridende, at det er stort set gratis for statskassen at droppe den.

Hvis man lader 85 pct-afgiften køre hele vejen op og fjerner satsen på de 150 pct., så vil manøvren kun koste 100 mio. kr. Selvfinansieringsgraden er helt oppe på 75 pct.

Penge ud af vinduet


Og så er det tosset at beholde den høje sats, som spærrer for danskernes adgang til bedre og mere sikre biler, og samtidig ikke giver flere penge i kassen til offentlig velfærd, mener Joachim B. Olsen, skatteordfører i Liberal Alliance.

"De penge, borgerne betaler i registreringsafgift ud over de 85 pct., er penge ud ad vinduet. De penge er spildt, for de kan ikke bruges til at øge den offentlige service. Pengene var jo kommet i kassen alligevel," siger Joachim B. Olsen.

DF vil ikke snakke mere om bilafgifter

Det kan dog blive svært at finde mandaterne. Dansk Folkeparti, der lagde mandater til efterårets omlægning, ønsker at parkere debatten på en stille villavej.

"Vi havde et for højt udgangspunkt for tre år siden. Vi har været med til at sætte afgifterne ned, og det er fint, for vi har fundet et godt leje nu. Men nu skal vi ikke snakke mere om bilafgifter, og det var også det, vi aftalte i finansloven for ikke at smadre markedet for både branchen og køberne," siger René Christensen, finansordfører i Dansk Folkeparti.

Han understreger, at afgifterne fik et ordentligt tryk nedad i efteråret, og at mange mellemklassebiler nu 'kun' bliver beskattet med 85 pct.

Men når Finansministeriet nu kommer med nogle tal, der viser, at det er stort set gratis at fjerne den høje afgift, bør det så ikke give anledning til at overveje det?

"Nej. For man snakker ikke om bilafgifter offentligt. Bilafgifter er noget, man gør, og ikke noget, man taler om. Lige så snart, man taler om bilafgifter, så stopper markedet, og vi har talt alt for længe om bilafgifter," lyder det fra DF-ordføreren.

Øger arbejdsudbud og samfundskage


Ifølge Finansministeriets tal vil det ikke bare være næsten gratis at fjerne skatten på 150 pct., det vil også  øge arbejdsudbuddet med 200 personer og få bnp til at vokse med omkring en halv milliard kroner
 
De økonomiske vismænd kom tidligere på året kom en opsigtsvækkende analyse, hvor de anbefaler, at man helt dropper registreringsafgiften og istedet indfører forbrugsafgifter, der kun fylder omkring halvdelen af det provenu, der strømmer i kassen i dag i form af bilafgifter.

De danske bilister betaler nemlig hele 16 mia. kr. mere i afgifter i dag end de omkostninger, som de påfører samfundet i form af miljøbelastning, slid og andre ting.