Danskerne holdt på pengene i oktober: Men Black Friday kan meget vel udløse opsparet forbrugslyst

391850_16_9_large_972.jpg
Politik
Eksklusivt for kunder
26. nov 2019 KL. 8:58
Der er ikke så meget gang i svingdøren i landets butikker eller i netbutikkernes indkøbskurv som tidligere. Nye tal fra Danmarks Statistik viser nemlig, at detailsalget kryber afsted og faldt med små 0,2 pct. fra september til oktober.    

Og det kan meget vel skyldes, at danskerne lader pengene blive i lommen indtil på fredag, hvor den store tilbudsdag Black Friday løber af stablen. Det mener i hvert fald flere økonomer.  

"Særligt det store fald i indkøbet af beklædning tyder på, at danskerne udskyder deres forbrug til de store udsalgsdage omkring Black Friday i november," skriver økonom i Arbejdernes Landsbank, Anders Christian Overvad i en kommentar. 

Salget af beklædning faldet med 2,7 pct. i oktober og er derfor den post, som trækker mest ned i detailregnskabet for oktober måned. Salget af fødevarer faldt derimod kun med 0,1 pct., mens køb af andre forbrugsvarer steg med 0,2 pct. sidste måned. 
 
"Faldet i oktober er ikke sort nyt for dansk økonomi. Danskerne tager i stigende grad tilbudsdagene i november Singles' Day, Black Friday og Cyber Monday, til sig. Vi forventer derfor, at flere forbrugere har udskudt deres køb til tilbudsjagten i november," siger cheføkonom i Dansk Industri, Morten Granzau. 

I august steg detailsalget ellers med 0,3 pct., og de seneste tre måneder er detailsalget nu steget med 0,4 pct. Ifølge cheføkonom i Handelsbanken Jes Asmussen er der grund til en vis panderynken, når man kigger på udviklingen i detailsalget, men han mener, at vi kan se, at tallene vender i november: 

"Det er også muligt, at faldet i detailsalget til dels skyldes lidt opvarmning til denne uges Black Friday udsalg - hvorfor købe noget sidste måned, hvis man venter at kunne få det langt billigere i denne måned? Det er i hvert fald noget, vi har set en tendens til i de to foregående år. Er det tilfældet, burde vi se et større rebound (tilbagespring, red.) i detailsalget i november," skriver Jes Asmussen i en kommentar.    

Den svage udvikling i detailsalget skal ifølge Dansk Erhvervs cheføkonom, Tore Stramer, ses i sammenhæng med, at forbrugtilliden i Danmark er faldet til det laveste i tre år. Forbrugerne er grundlæggende bekymrede på dansk økonomis vegne og for, om arbejdsløsheden vil stige.  

"Når forbrugerne bliver mere bekymrede for fremtidsudsigterne, så er automatreaktionen normalt, at der skrues ned for forbruget og op for opsparingen. Dertil har den seneste opbremsning i jobvæksten også bidraget til at hive fart ud af privatforbruget," skriver Tore Stramer. 

Selvom danskerne måske vil hamstre julegaver og nyt tøj til sig selv, når butikkerne klistrer butiksruder og hjemmesider til med Black Friday-tilbud sidst på ugen, mener Tore Stramer, at vi måske står over for, at vi i år får et mere svagt julesalg. 

"De seneste måneders svage udvikling i detailsalget er dertil et varsel om, at julesalget i år meget vel kan misse sidste års rekord. Et forsigtigt bud er nu, at julesalget ender lige under sidste års rekord," skriver han.