Britisk regering indgår forlig i sag om omstridte no-deal-kontrakter: Betaler Eurotunnel 286 mio. kr.

377728_16_9_large_510.jpg
Politik
Eksklusivt for kunder
01. mar 2019 KL.13:03

Opdateret 12.49 – Den britiske regering har indgået forlig med Eurotunnel, der har anlagt sag mod Storbritannien for uddeling af tre kontrakter om sejlads af varer i tilfælde af et brexit uden aftale.

Det skriver BBC.

Forliget betyder, at regeringen vil betale Eurotunnel 33 mio. pund (286 mio. kr.) for at lukke sagen.

Det britiske transportministerium indgik sidst i december tre kontrakter med danske DFDS, franske Brittany Ferries og britiske Seaborne Freight til i alt 103 mio. pund (893 mio. kr.) om at de skal øge antallet af færgeforbindelser mellem EU og Storbritannien på ruter, der går uden om Dover, hvor der forventes trafikkaos, hvis brexit-forhandlingerne ender med no-deal.

Premierminister Theresa May har tidligere fortalt Underhuset, at afgangene – der vil øge kapaciteten mellem EU og Storbritannien med ca. 10 pct. – især skal sikre forsyninger af livsvigtig medicin og fødevarer i no-deal-scenariet.

Men Eurotunnel lagde kort derefter sag an, fordi kontrakterne ikke havde været i offentligt udbud og var blevet indgået “på hemmelighedsfuld vis”.

Den britiske regerings advokater har hidtil argumenteret for, at fremgangsmåden var lovlig, da et eventuelt no-deal-situation var et “uforudset” problem, regeringen var nødt til at forberede sig på i al hast.

“Mens det er skuffende, at Eurotunnel valgte at lægge sag an om kontrakter, der er på plads for at sikre gnidningsfri leveringer af vigtig medicin, så er jeg tilfreds med, at denne aftale vil sikre, at Eurotunnelen er klar til en post-brexit verden,” siger Chris Grayling i en udtalelse til BBC.

Kontrakt med rederi uden skibe

Kontrakterne, som transportminister Chris Grayling indgik hen over julen, har siden været omstridte og er blevet fremhævet af oppositionen som et tegn på, at den britiske regering ikke er godt nok forberedt på no-deal-scenariet. 

Det ene af rederierne, Seaborne Freight, som modtog en kontrakt på 13,8 mio. pund, viste sig få dage senere hverken at have nogen skibe eller have prøvet at drive færgeruter før. 

Det tvang i starten af februar Grayling til at annullere kontrakten med selskabet.

Forliget fredag med Eurotunnel får nu Chris Graylings modpart i oppositionen, Labours skyggefinansminister Andy McDonald, til at opfordre til, at Grayling bliver fyret som transportminister.

“Hans adfærd som minister består af serie-fejltagelser og rutinemæssig inkompetence,” siger McDonald i en pressemeddelelse.

DFDS øger kapaciteten

Kontrakten mellem DFDS og det britiske Department for Transport til i alt 47 mio. euro (351 mio. kr.) betyder, at DFDS skal øge antallet af afgange på de tre ruter Immingham-Cuxhaven, Immingham-Rotterdam og Felixstowe-Rotterdam.

Department for Transport oplyser til Børsen, at den ekstra kapacitet på ruterne fastholdes, uanset om Storbritannien forlader EU med en aftale eller ej.

Ender Theresa Mays udtrædelsesaftale med at blive vedtaget inden brexit om fire uger vil Department for Transport sælge den ekstra kapacitet til markedspriser, oplyser en talsmand.