Betalingsring er endeligt droppet

Politik
Eksklusivt for kunder
21. feb 2012 KL.15:49
Den omstridte betalingsring rundt om København droppes helt, erfarer Børsen. I den løsning, som regeringen præsenterer i morgen, indgår der ingen form for betalingsring. Hverken i stor eller lille model.

Dermed har regeringen valgt at lytte til de mange protester, der har tårnet sig op ved udsigten til, at folk skulle betale for at køre til og fra København.

Til gengæld satser regeringen fortsat på at kunne skaffe flere midler til den kollektive trafik, hvilket har været et stærkt ønske fra især SF.

Billigere tog og busser

I valgkampen lovede SF’s formand Villy Søvndal som bekendt 40 procent billigere tog- og buskort i Københavnsområdet.

Målet om at nedbringe trængslen på vejene har regeringen ikke droppet. Men nu bliver der efter alt at dømme tale om, at man vil styre efter mere langsigtede løsninger som eksempelvis et gps-baseret roadpricing-system.

Læs også: Helle Ib: Regeringen betaler dyrt for farce om betalingsring

Socialdemokraterne og SF holdt tirsdag morgen møde om den betændte sag, der har belastet regeringen i sjælden grad.

Mere betænkelige

Ifølge Børsens oplysninger er Socialdemokraterne igennem længere tid blevet mere og mere betænkelige ved at gennemføre dét, man ellers havde aftalt i regeringsgrundlaget: En betalingsring rundt om København, der skulle indbringe ca. 2 mia. kr.

På sit ugentlige pressemøde tirsdag ville statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) dog kun sige, at der onsdag ville komme ”en god løsning”.

Planen om en betalingsring har mødt omfattende kritik fra især Socialdemokraternes bagland.

Borgmestre, håndværkere, fagforeninger og andre organisationer har klaget over udsigten til, at borgere enten skulle betale måske 11.000 kr. om året for at køre til og fra arbejde – eller skulle presses over i kollektiv trafik, som for nogles vedkommende ville indebære en markant længere transporttid.

Bl.a. derfor har S-toppen omsider trukket i bremsen.