Blå blok vil hæve hastighedsgrænsen for lastbiler og vogntog
Transportminister Ole Birk Olesen (LA) vil fremme mobiliteten og sikre bedre vilkår for transporterhvervet ved at lade lastbiler og vogntog kører hurtigere på visse strækninger. (Arkiv).
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Politik Af
Lastbilchauffører skal have lov til at trykke ekstra på speederen, når de kører uden for tæt bebygget område eller på motortrafikveje.

Det mener regeringen og Dansk Folkeparti.

Torsdag skal Folketinget behandle et lovforslag. Det er fremsat af transportminister Ole Birk Olesen (LA).

Lastbiler og tunge samt lette vogntog, som er lastbiler med en ekstra vogn spændt bagpå, skal kunne køre 80 kilometer i timen på veje uden for tættere bebygget område og på motortrafikveje. I dag er grænsen 70 kilometer i timen.

Hurtigere transport vil være med til at understøtte væksten i erhvervslivet. Det skyldes, at det vil medføre en tidsmæssig gevinst, lyder det i forslaget.

Derudover vil ens hastighed mellem lastbiler og vogntog være til gavn for trafiksikkerheden, da det mindsker antallet af farlige overhalinger.

Transportminister Ole Birk Olesen mener, at det er vigtigt, at forhøjelsen af hastighedsgrænsen sker på en forsvarlig måde. Det skriver han i en mail til Ritzau.

"Derfor er der blandt andet afsat 31,5 mio. kr. på finansloven til at sætte hastighedsgrænsen ned på de strækninger, hvor det ikke vil være færdselssikkerhedsmæssigt forsvarligt at hæve hastighedsgrænsen," skriver han.

Pengene skal bruges på skiltning. 30 mio. kommer i en pulje, som kommuner kan søge.

Forslaget møder kritik fra flere sider. Det gælder blandt andet Rigspolitiet, Rådet for Sikker Trafik og DTU Transport.

Her lyder det, at højere hastigheder generelt giver flere ulykker.

Direktør i Rådet for Sikker Trafik Mogens Kjærgaard Møller anerkender, at forslaget vil give færre farlige overhalinger.

Han vurderer dog, at forslaget vil have en samlet negativ effekt på trafiksikkerheden.

"Det er et problem, når man øger hastigheden, som er den væsentligste faktor i forhold til ulykker," siger Mogens Kjærgaard Møller.

"Lader du så et stort og tungt køretøj som en lastbil øge hastigheden helt generelt på en lang række strækninger, så er risikoen for ulykker alt andet lige selvfølgelig større. Det er helt åbenlyst," siger han.

Vejdirektoratet har vurderet, at den erhvervsøkonomiske gevinst ved den højere hastighed vil være i omegnen af 560 mio. kr. årligt.

Mogens Kjærgaard Møller mener, at det havde været "klædeligt", at lovforslaget også kiggede på omkostningerne i forbindelse med flere ulykker.

"Forestiller man sig, at man får et øget antal dræbte og tilskadekomne, så påvirkes samfundsøkonomien selvfølgelig i negativ retning," siger han.

Ifølge Rådet for Sikker Trafik er den årlige omkostning for dræbte og tilskadekomne, der optræder i registrerede uheld, i omegnen af 17 mia. kr.

DTU Transport sætter også spørgsmålstegn ved skønnet af den erhvervsøkonomiske gevinst. Det fremgår af et høringssvar.

/ritzau/



NY PODCAST Børsen Morgenbriefing giver dig et hurtigt overblik over dagens vigtigste erhvervshistorier. På fem minutter gør vi dig klar til arbejdsdagen med en kort nyhedsgennemgang, en opdatering på aktiemarkederne og et kig på dagens vigtigste historie. Find podcasten på din foretrukne podcastafspiller.

Abonnér:
   

Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



    Forsiden lige nu


    Så sker det: Nordea Kredit åbner for fast rente på 1 pct i 30 år

    Spar Nord-boss efter afvisning i endnu et overtagelsesforsøg: "Når man stikker snuden frem, risikerer man at få en blodtud"

    Massive kurshug til B&O-aktien: Dykker over 20 pct efter markant nedjustering

    Dyrere cigaretter er skrottet, men der er penge fra stram asylpolitik: Sådan finder Løkke de nye sundhedsmilliarder

    Overblik: Sådan har Legos ejerstruktur udviklet sig

    Regeringen og DF klar med 9 mia kr til sundhedsreform: Sådan bliver pengene brugt

    Kurstæsk til DAB-aktien efter afvisning af Spar Nord-tilbud

    Kjeld Kirk Kristiansen træder ud af Legos bestyrelse

    Før markedet åbner: B&O står til kurssmæk efter ny nedjustering