Femern A/S modtager officielt tysk godkendelse
Femern A/S har officielt modtaget de tyske myndigheders godkendelse af Femern-forbindelsen. (Arkivfoto)
Foto: Simon Skipper/Ritzau Scanpix
Politik Af
Femern A/S har officielt modtaget en godkendelse af den tyske del af Femern-forbindelsen fra tyske myndigheder i Slesvig-Holsten. Det oplyser Femern A/S i en pressemeddelelse.

Allerede den 28. december var den politiske aftale i Slesvig-Holsten på plads, men nu er aftalen underskrevet og overleveret til Femern A/S, der står for forbindelsen.

"Dette er et meget vigtigt skridt i realiseringen af Femern Bælt-tunnelen og et godt udtryk for prioriteringen af projektet i Slesvig-Holsten," skriver Claus F. Baunkjær, administrerende direktør for Femern A/S, i pressemeddelelsen.

Der kan stadig klages over afgørelsen til domstolen i Leipzig.

Femern A/S understreger, at der er tale om godkendelse af byggeriet på den tyske side. Byggeriet på dansk side - og selve sænketunnelen - ligger under den danske anlægslov.

Den tyske godkendelse har dog trukket ud, da Tysklands godkendelse proces er mere omstændelig end den danske og at der er modtaget over 13.000 klager, der skulle behandles.

Femern A/S har tidligere fortalt, at man i løbet af foråret vil fremlægge en plan med forskellige scenarier for de næste skridt, meddeler selskabet.

I Danmark gav Folketinget byggetilladelse i 2015. Året efter blev betingede kontrakter indgået med entreprenørkonsortier, der skal stå for selve byggeriet af tunnelen.

Med et budget på 52,6 milliarder kroner er der tale om danmarkshistoriens største anlægsprojekt. Forbindelsen skal være brugerbetalt efter samme model som forbindelserne over Storebælt og Øresund.

Forventningen er fortsat, at den 18 kilometer lange sænketunnel mellem de to lande står klar og kan tages i brug i 2028.

"Jeg er glad for, at vi nu er kommet i mål med den tyske myndighedsgodkendelse. Det er en vigtig milepæl for Femern Bælt-projektet. Jeg vil derfor gerne takke vores partnere i Slesvig-Holsten for deres store indsats og vigtige bidrag til at realisere den faste forbindelse over Femern Bælt," skrev transportminister Ole Birk Olesen (LA) i december, da den politiske aftale var på plads, i en pressemeddelelse.

/ritzau/

Få de vigtigste perspektiver på samfundsøkonomien – direkte i din mailboks

Tal i sig selv betyder ikke noget, men sat ind i den rette kontekst kan det pludselig være et tal, der er vigtigt at forholde sig til. Hver tirsdag sender perspektivredaktør og cheføkonom Steen Bocian nye perspektiver videre til Børsens læsere i sit nyhedsbrev. Skriv dig op til nyhedsbrevet i boksen herunder.



Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Dansk byggesektor kan trække i en international førertrøje

Annoncørbetalt
indhold af Dansk Standard

Forsiden lige nu


Dansk maskinfabrik får tæv af svensk kronedyk: "Det gør at vi mister konkurrencekraft."

Retssag mod tidligere ledelse i Amagerbanken afsluttes - skal betale 255,5 mio. kr. i erstatning

Teva indgår forlig i amerikansk opioid-sag - skal donere medicin for 23 mia. dollar

Niels Lunde: Tip til Novozymes' nye topchef

Mærsk har drejet på de rigtige håndtag efter hård start på året: "Vi har set det her før fra Mærsk"

Dansk kryptomønt er over 550 mio kr værd: "Vi er klar til at gå i gang med vores næste fase"

Danske Bank modtager yderligere 64 stævninger – erstatningskrav vokser med 2,5 mia. kr.

Johnsons brexit-aftale kommer ikke til afstemning

Mærsk lukker med en stigning på 8 pct. efter opjustering