Transportminister vil bygge flere veje efter 2020
Så snart der bliver rum i statsfinanserne, skal der bygges flere veje, mener transportminister Ole Birk Olesen (LA).
Foto: Scanpix/Mads Claus Rasmussen/arkiv
Politik Af
Asfaltmaskinerne får travlt efter 2020, hvis det står til transportminister Ole Birk Olesen (LA).

Landets infrastruktur kan nemlig slet ikke håndtere de mange biler, der ruller ud på vejene i disse år, og derfor vil ministeren bygge endnu flere veje, siger han.

"Lige så snart der bliver rum i statsfinanserne, og det bliver der efter 2020, så skal vi, hvis flertallet vil, bygge flere veje."

"Vi skal have nogle bredere veje, og så skal vi have nogle flere motorveje, hvor der er plads til flere biler, så trafikken kan afvikles hurtigere," siger Ole Birk Olesen.

Meldingen fra ministeren kommer, efter at nye tal fra Vejdirektoratet har vist, at trafikken på vejene er steget med 21 pct. fra 2000 til 2016.

Alene i årene 2013 til 2016 er trafikken steget næsten tre gange så hurtigt som i de forudgående år, skriver fagbladet Ingeniøren.

Og på motorvejene er trafikken siden 2010 steget med 31 pct.

Hos Dansk Industri (DI) deler branchedirektør Michael Svane ønsket om flere veje.

"Vi har brug for flere veje, fordi vejene er ramt af trængsel og flaskehalse. Det er dyrt for samfundet, virksomhederne og borgerne," siger han.

Konkret kunne man ifølge DI blandt andet satse på en udvidelse af E45 fra Randers og ned til Trekantområdet, en tredje Limfjordsforbindelse og en havnetunnel i København.

Ole Birk Olesen understreger, at andre transportformer også skal gøres attraktive, så de kan aflaste vejene. Det gælder især jernbanen.

Ministeren mener dog, at der allerede bliver gjort meget for at lokke flere ombord på togene.

"Vi er bare udfordret af, at det er ting, der tager lang tid. Det tager for eksempel lang tid at få elektrificeret skinnerne, og det tager lang tid at få en nyt signalsystem."

"Og det tager også forholdsvis lang tid, før der kommer de nye eltog, der vil sikre en bedre oplevelse af at køre i tog og en større driftsstabilitet og dermed færre forsinkelser," siger han.

Transportministeren påpeger, at der i øjeblikket investeres 119 mia. kr. i jernbanen, mens der til sammenligning bliver investeret 39 mia. kr. i vejnettet.

/ritzau/


Har du brug for ny inspiration efter sommerferien? I Børsen Executive Club møder du topchefer fra ind- og udland. Klik her, og læs mere.

Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Kvindelige britiske topledere tjener i gennemsnit knap 25 mio kr mindre end mænd

Den hidtil mest brugbare brintbil overbeviser

Mercedes CLS overbeviser, men hvad tager du: Diesel eller benzin?

Iran: Intet Opec-medlem bør få lov til at overtage vores olieeksport

New Zealand klar med nyt adrenalin-kick til turisterne

Volkswagen-boss kendte til snydesoftware måneder inden dieselskandale

Postkort fra Wallstreet: Hvorfor se på Tyrkiet, når vi har Walmart?

"Indretningen er et sammensurium af alt muligt"

Rådgiver for Det Hvide Hus i vidtgående samarbejde med Mueller-efterforskning