DSB udfaser IC4-togene: køber 26 nye el-lokomotiver
Foto: Henning Bagger/Scanpix
Politik Af
Opdateret 12.52 med tal fra halvårsregnskabet DSB har givet op på de skandaleombruste IC4-toge. Nu køber DSB 26 nye el-lokomotiver, der forventes at ramme de danske skinner i 2020.

På sigt skal de nye el-lokomotiver udfase ME diesellokomotiver, IC2 og IC4-togsæt.

Det skriver DSB i en pressemeddelelse.

"Med indkøbet af el-lokomotiver tages det første skridt til at udfase de aldrende ME-diesellokomotiver samt at reducere afhængigheden af IC2 og IC4-togsættene i fremtiden," siger bestyrelsesformand i DSB Peter Schütze.

"Ud fra vores driftserfaringer må vi konkludere, at IC4 ikke bliver grundstammen i den danske togtrafik, men vil være en del af løsningen, frem til elektrificering af skinnerne er gennemført", fortsætter bestyrelsesformanden.

I dagens halvårsregnskab fra DSB kommer transportkoncernen ud med et underskud på knap en halv milliard. Det skyldes nedskrivninger på 23 IC2-togsæt, der udfases omgående og fem IC4-togsæt for i alt 673 mio. kr.

"Første halvår har på mange måder været ganske udfordrende for DSB. De igangsatte aktiviteter for at skabe større robusthed i driften af det aldrende materiel giver basis for en vis optimisme. Samtidig er arbejdet med at indkøbe nyt el-materiel kommet godt i gang," siger bestyrelsesformand i DSB Peter Schütze i forbindelse med regnskabsmeddelelsen.

Miljø og driftspålidelighed

Bestyrelsen har godkendt købet og planen for udfasningen i dag, og ifølge adm. direktør i DSB Flemming Jensen, vil tiltaget gavne miljøet og driftspålideligheden.

"Det er et vigtigt oplæg bestyrelsen har godkendt. Indkøbet af el-lokomotiver er første skridt i en proces, der skal sikre DSB moderne el-drevet materiel til at løfte fremtidens trafikale udfordringer", siger Flemming Jensen.

På trods af DSB's voldsomme underskud, vurderer DSB i pressemeddelelsen, at virksomheden med sin "tilfredsstillende likviditetsmæssige situation" og "baseret på den indgåede trafikkontrakt med staten kan finansiere de nye el-lokomotiver uden statslig finansiering." Og DSB mener også at være "godt rustet til indkøb af de fremtidige el-togsæt."

Den melding bakker transport og bygningsminister Hans Christian Schmidt op om.

"Det er glædeligt, at DSB er kommet så godt økonomisk på fode igen, at selskabet kan gennemføre sådanne investeringer uden særlige tilskud fra staten," udtaler han.



NYT AFSNIT Hvor stor forskel er der på Socialdemokratiets og Venstres økonomiske visioner for landet, og har partierne en reel plan for, hvordan den grønne omstilling skal finansieres? Få hele analysen i podcasten "Til valg med Corydon & Co.":



Abonnér på podcasten:
   


Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Køb øl-aktier: De skummer over nu

Annoncørbetalt
indhold af Investtech

Forsiden lige nu


Rederibosser ser lys fremtid trods handelskrig - forventer vækst i de kommende år

Hvidvaskpresset stiger hos de lokale banker: "Det fylder på alle niveauer"

Kina finder nye våben i kamp mod Trump

Theresa May nægter at trække sig - minister går af i protest

Klumme: Hvorfor svarer SØIK ikke Anders Dam?

Dansk udvikler af rumfartsudstyr afslutter succesfuldt aktieudbud - overtegnet med over 90 pct

Plastindustrien satser stort på bæredygtig fødevareemballage

Mette Frederiksen efter Thulesen trak en streg i sandet: Et mindretal skal ikke have lov til at true sig til at lave om på politik

Real Madrid vinder appelsag om ulovlig statsstøtte