Aftale om togfonden er på plads
Trafikminister Pia Olsen Dyhr (SF) har landet en aftale om togfonden med DF og Enhedslisten.
Foto: Scanpix
Regeringen har indgået en aftale med Dansk Folkeparti (DF) og Enhedslisten (EL) om togfonden, der skal sikre hurtigere tog og kortere rejsetid i Danmark. Det er den største investering i den kollektive trafik siden Storebæltsbroen.

Aftalen er på samlet 28,5 mia kr., hvor pengene kommer fra øget beskatning af olien fra Nordsøen. Centralt i aftalen er timemodellen, hvor rejsetiden mellem de fem største danske byer bliver på en time, når der indsættes superlyntog

"Det bliver første gang siden 1860'erne, at vi bygger nye baner i Danmark. Så det er historisk det her," siger trafikminister Pia Olsen Dyhr (SF) til TV2 News.

Hun understreger, at det, at man nedbringer transporttiden med tog fra København til Odense til 58 minutter er den største revolution af den dansk infrastruktur siden Storebæltsbroen.

Hurtigere og grønnere

Socialdemokraternes transportordfører Rasmus Prehn mener, at det er en historisk aftale som kommer alle danskere til gode.

"Vi får både hurtigere og grønnere tog mellem de største byer, ligesom vi har besluttet at hastighedsopgradere regionalbaner i hele landet. Fremover bliver det altså langt mere attraktivt at hoppe på toget,  når man for eksempel skal fra Skanderborg til Skjern eller fra Holbæk til Kalundborg," siger Rasmus Prehn.

Aftalen sikrer derudover en grøn omstilling af jernbanenettet, hvor dieseltog erstattes  af elektrificerede tog. Elektrificeringen vil koste 9 mia. kr. 

Forhandlingerne om togfonden brød overraskende sammen mandag aften. Meldingen fra trafikminister Pia Olsen Dyhr (SF) var, at DF i sidste øjeblik var kommet med ultimative krav om, at en aftalt forbindelse til Billund Lufthavn skulle være en statsfinansieret letbane og ikke en almindelig jernbane.

DF krævede, at de "lokale kræfter" i Vejle og Billund kommune og Billund Lufthavn skulle høres om det skulle være en letbane eller en almindelig togbane, og da DF krævede, at en letbane skulle være statsfinansieret brød forhandlingerne sammen, for normalen er, at letbaner er delvis finansieret af lokale midler som det er set i Aarhus og København.

Løsningen på konflikten er, at forhandlingsparterne først til april beslutter, om det skal være den ene eller anden løsning, når man har hørt de lokale parter hvad de foretrækker.

Thorning tilfreds

Transportministerens chef, statsminister Helle Thorning-Schmidt (S), er godt tilfreds med, at det er lykkedes at lande en aftale.

"Det er noget, der kommer til at ændre Danmarkskortet markant og give danskerne kortere rejsetider, når de skal til og fra arbejde," siger Helle Thorning til TV2 News.

Årets julegave til medarbejderne?

Med en virksomhedsaftale i Børsen Executive Club får dine udvalgte medarbejdere mulighed for at suge inspiration og ny viden om ledelse og forretningsstrategi til sig. Se alle fordelene her 

Ledelse


Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Krogsgaard spår 10 gode år for Novos supermolekyle: Arven er sikret til efter Fruergaard

Dansk ingeniørvirksomhed bliver en del af stor international koncern: Et strategisk vigtigt skridt

Aktieluk i USA: Små plusser til slut - Nike og Apple øverst i Dow Jones

MP Pension til Coloplast: I år har vi fået endnu en grund til at stemme imod Lars Rasmussen som formand

CIP sejrer i USA med havmøllepark - Shell og Ørsted forbigået

Coloplast-formand om aflysning af frasalg af urologi-division: Det kan kun gå en vej og det er fremad

Rambøll vil sætte strøm på alle firmabiler: "Vores ambition er, at de eneste biler, vi har, er elbiler eller plugin-hybridbiler"

Sydbank om Danske Bank-opjustering: Det ligner en camoufleret nedjustering

Danske Bank opjusterer forventningerne for anden gang på under en uge