Regeringen dropper eltog i Danmark
Foto: Scanpix
Politik  
Helt modsat VK-regeringens hidtidige ambitioner opgiver transportminister Hans Christian Schmidt nu at modernisere hovedstrækningerne på det danske jernbanenet, så de kan benyttes af eldrevne tog, skriver dagbladet Børsen.

Landets to største byer, København og Århus, må dermed i en lang årrække endnu tage til takke med de nuværende og langsommere dieseldrevne IC3- og IC4-tog, som hen over Fyn og Sjælland oser af sted under køreledninger, der ikke benyttes.

"Vi har så mange udgifter: Vi har skinnerne, som vi skal have gjort ordentlige. Vi har hele signalsystemet. Og vi har faktisk ikke pengene til også at skulle elektrificere," siger Hans Christian -Schmidt (V) i et interview med dagbladet Børsen.

Han mener, at en elektrificering af jernbanenettet i al overskuelig fremtid vil underminere økonomien i de dieseldrevne og stærkt forsinkede IC4-tog, som den daværende SR-regering - til ministerens store ærgrelse - ønskede at satse på:

"Sandheden er jo, at vi har købt dieseltog. De skal jo, som i ethvert andet husholdningsregnskab, afskrives. Inden de er afskrevet, er der jo ikke meget ved at bruge penge på elektrificering. Det giver jo ingen mening," siger transportministeren, der mener, at køreledningerne for længst burde være opstillet på bl.a. strækningen Fredericia-Århus, som blev skrinlagt under Nyrup-regeringen.

I forhold til andre lande i Europa har kun lande som Estland, Litauen og Hviderusland en mindre andel af elektrificeret jernbaner end Danmark, viser en rapport fra trafikforsker Alex Landex fra Danmarks Tekniske Universitet.

I en screeningsrapport fra Niras Konsulenterne sidste år var et af scenarierne netop eltog på strækningen Fredericia-Århus allerede fra 2014.Selv statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) var som finansminister i 2008 meget optaget af at få flere eltog på skinnerne.

Log ind på borsen.dk og læs hele artiklen i den elektroniske avis.
NYT AFSNIT Hvor stor forskel er der på Socialdemokratiets og Venstres økonomiske visioner for landet, og har partierne en reel plan for, hvordan den grønne omstilling skal finansieres? Få hele analysen i podcasten "Til valg med Corydon & Co.":



Abonnér på podcasten:
   


Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Køb øl-aktier: De skummer over nu

Annoncørbetalt
indhold af Investtech

Forsiden lige nu


Økonomer blander sig i valgkampen: Det er et oplagt tidspunkt at lave flere reformer på arbejdsmarkedet

Nu vender Thulesen ryggen til Mette F: S må rode alene med egen blok

Efterspørgsel på genbrugsplast eksploderer: "Vi mærker den stigende efterspørgsel på daglig basis"

Helle Ib: DF blokerer for Mette Frederiksens powershopping

Aktieluk i USA: Mildere kurs over for Huawei løftede aktierne

Fransk enke sagsøger Boeing for 276 millioner dollar

Theresa May vil lade Underhuset stemme om ny folkeafstemning om brexit

Ny måling: Danskerne er splittet om højere skatter for ekstra velfærd

Cityring står foran voldgiftsag i milliardklassen