3F og DI til politikere: Få ordnet lov om udenlandske chauffører nu

394225_16_9_large_24.jpg
Politik
Eksklusivt for kunder
14. jan 2020 KL.15:06

"Det burde jo være piece of cake at få løst det", lyder det fra Jan Villadsen, formand i 3F Transportgruppen.

Sidste år bad et helt enigt Folketing om at få arbejdsmarkedets parter til at løse problemet i den såkaldte Kurt Beier-sag, hvor det kom frem, at filippinske chauffører kørte rundt i Danmark under uværdige forhold. 

Arbejdsmarkedets parter, i kraft af Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), det tidligere LO, og Dansk Arbejdsgiverforening (DA), formulerede efterfølgende sammen en løsning på problemet med social dumping på transportområdet.

Aftalen mellem DA og FH lægger op til, at Folketinget skal vedtage lovgivning, der betyder, at udenlandske vognmænd skal følge niveauet i den mest repræsentative overenskomst på området for at kunne køre i Danmark. Det betyder i praksis, at vognmænd skal følge 3F Transports overenskomst, da den dækker ca. 75 pct. af transportbranchen, og 3F’s overenskomst vil dermed gælde udenlandske chauffører på danske veje.

Normalt er arbejdsmarkedets parter indædte modstandere af, at politikerne lovgiver omkring mindsteløn på det danske arbejdsmarked, da det er noget som arbejdsmarkedets parter selv bestemmer som et helt centralt element i den danske model.

DA som repræsentant for arbejdgiverne gik dog med til en aftale, hvor der lovgives på området, da international transport er en særlig udfordring, hvor udenlandske vognmænd kun udfører kortvarige ture i Danmark som led i international transport. Derfor kræver det ifølge DA, at overenskomster i transportbranchen understøttes af lovgivning.

Siden FH og DA kom med deres forslag har løsningen ligget på bordet hos politikerne. Og det er Jan Villadsen ikke tilfreds med.

"Jeg opfordrer alle Folketingets partier til at bakke op om den her aftale. Som jeg ser det lige nu, så er dem, der er uenige om det her de samme, som dem der bad os om at lave arbejdet," siger Jan Villadsen.

Også Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i DI, så gerne, at politikerne gjorde noget ved det, nu hvor overenskomstforhandlingerne på transportområdet er blevet sparket i gang.

"Det ville da være formålstjenligt, at det kom på plads nu. Der ligger en løsning til højrebenet. Og vi forventer en fortsat god fælles opbakning til en problemstilling, som det samlede Christiansborg var meget optaget af for et år siden," siger Lars Sandahl Sørensen.

Børsen forsøger at få en kommentar fra Venstres beskæftigelsesordfører, Hans Andersen.