"Vi kan levere bilen med 60 mm tykt tag, så du også er sikret mod angreb fra droner"

390885_16_9_large_252.jpg
Pleasure
Eksklusivt for kunder
09. nov 2019 KL.14:00
Den nye BMW X5 Protection er skabt på basis af mere end 40 års erfaring i at udvikle og fremstille armerede biler. Hos Volvos afdeling for specialbyggede køretøjer er meldingen, at trenden lige nu er let armerede biler til private købere, men at der er også salg i kraftigt armerede biler, der kræver stort kørekort på grund af vægten.

En skudsikker bil skal kunne to ting: Den skal beskytte sine passagerer, og den skal gøre det uden at vække opsigt. Begge dele har været essentielt for BMW Protection under udviklingen af den armerede version af den nye X5.

Glem for det første miljøvenlige drivliner, for X5 Protection er altid baseret på BMW X5 M50i med firehjulstræk og V8-biturbobenzinmotor med 530 hk.

Bilens ekstra 800 kg skjult armering kræver motorkraft, så man altid kan komme hurtigt væk fra en potentielt farlig situation, men forstærket affjedring, undervogn og bremser sikrer, at den bevæger sig og leverer samme niveau af komfort som en almindelig X5.

Passagerne kan ikke ses udefra

Armede biler er klassificerede fra VR1 til VR10 efter deres evne til at modstå beskydning og eksplosiver. VR6 er relevant for specialstyrker, politi og ambassader, og man kan ikke se udefra, hvem der sidder i bilen eller hvor.

VR6 betyder, at bilen kan modstå direkte beskydning på kort afstand fra en kalashnikov-riffel fra varierende vinkler. Den kan også modstå en sprængning af 50 kg TNT-sprængstof på fire meters afstand.

“Bilen ser ikke godt ud efter en eksplosion af den type, men vi garanterer, at passagercellen og dørene er intakte, og at det vil være muligt at overleve i bilen uden alvorlige kvæstelser. Det har vi testet med crashtest dummies for at få VR6-certificeringen,” fortæller product manager Johannes Lacher til Børsen.

En nyhed er “post blast protection”, hvor man tager højde for eftervirkningerne af en eksplosion. Ruder og døre kan modstå selv meget kraftige eksplosioner, men der er risiko for, at lufttrykket så at sige suger ruderne med på vej tilbage. Derfor er her en fals i stål, som sørger for at bevare glassets position.

I VR6 er glasset 30 mm tykt, mens det er 10 mm i VR1, som beskytter mod for eksempel stenkast. Den kraftigste VR10 med 50 mm ruder beskytter mod den type ammunition, som først brænder et lille hul, så kuglen kan trænge videre ind i bilen.

VR6 er et kompromis mellem vægt, agilitet og beskyttelse. Førerdøren i en standard X5 vejer omkring 20 kg, mens den i VR6 vejer 88 kg.

40 års erfaring i skudsikre biler

En af forklaringerne på, at det er lykkedes BMW at få kommerciel succes med specialbyggede biler i begrænsede serier, er, at man tager højde for den armerede version allerede under udviklingen af en ny model. Protection-versionen af X5 har således været planlagt fra starten.

Derfor har den samme vinkler på døråbninger og bagklap, og samme indstigningshøjde som i standardbilen. Målet er, at det skal være svært at se forskel – men også, at X5 Protection er lige så nem og alsidig at bruge til hverdag som en X5.

Johannes Lacher fortæller, at panelet i førerdøren ser ud nøjagtig som i standdardbilen, selv om det er af metal. BMW tager det originale ud, laver nye fæstningspunkter og sætter så et panel af metal ind i stedet for plastik.

Bagklappen og bagagerummet er identisk med standardbilen, men her er en armeret plade bag bagsæderne, og generelt er hele passagercellen beskyttet fra siderne, ovenfra og nedefra mod beskydning fra AK-47-rifler.

Brændstoftanken er sealet med en særlig skum, som reagerer og udvider sig, hvis tanken punkteres, beskadiges eller bliver udsættes for brand. Skummet lukker tanken, så man kan køre videre.

Bilens bund beskyttet mod mindre sprængladninger og håndgranater, men som ekstraudstyr fås kraftigere armering. Man kan også tilkøbe et tykkere tag. I VR6 er det 40 mm tykt, men du kan købe 60 mm, hvis du er truet af for eksempel droner. Som standard kan bilen modstå en 200 gram TNT-sprængladning, der kastes på den ovenfra – det samme gælder nedefra.

Ingen form for aktivt forsvar

Her er samtalanlæg, så man kan kommunikere med personer udenfor bilen uden at åbne døre eller vinduer, og bilen kan køre videre, selv om den har været omme på siden at ligge eller er blevet påkørt. Der fås en pakke med forstærket front og mulighed for at slå førerens airbag fra manuelt. Det kan være nyttigt, hvis man er nødt til at påkøre andre køretøjer for at slippe væk fra en risikofyldt situation.

Bilerne testes med 350-400 skud fra højkalibervåben og håndgranater på tag og bund. Ruderne er belagt med et lag polycarbonat, så selv ved en voldsom deformering af det pansrede glas forhindes splinter af glas eller ammunition i at trænge ind i kabinen.

Kan man bestille udstyr, der reagerer aktivt mod angreb?

“Nej. Det er BMW’s politik, at vi gør alt for at beskytte passagerne i bilen, men ikke skader personer uden for bilen,” siger Johannes Lacher.

BMW X5 M50i Protection VR6 aut.

Opbygning

Femsædes SUV, firehjulstræk, firehjulsstyring, runflat-dæk, armeret passagercelle, ottetrins automatgear

Motor
V8, 4,4 liter, 32V, biturbo
530 hk ved 5300 o/min
750 Nm ved 1800 o/min

Præstationer
0-100 km/t 5,9 sek.
Topfart 210 km/t
Forbrug 7,7 km/l

Dimensioner
L/B/H 492/200/175 cm
Køreklar vægt 3.600 kg
Dæk for/bag 265/50R19-295/45R19

Pris
Oplyses ved henvendelse til BMW Danmark


Volvo XC90 Armoured  fås også i Danmark

Volvo har arbejdet de seneste to år på at udvikle skudsikre versioner af deres SUV’er til kunder, der føler sig truet.


Efter to års udvikling er Volvo nu klar med sit bud på en skudsikker bil, der beskytter passagerne mod især voldelige overfald og kidnapning. Den armerede Volvo XC90 tager 1400 kg på og ender med en kampvægt på 4,5 ton samt armering nok til at holde ammunitionen ude fra langt de fleste skydevåben.

Når man står ved siden af den, syner den sorte XC90 ikke af noget særligt. Men det er netop pointen med skudsikre biler. Volvo vil gøre sine armerede biler usynlige, da det er vigtigt ikke at vække opsigt, hvis du er truet.

Den armerede XC90 starter livet som en almindelig bil på fabrikken i Torslanda. Herefter sendes den til tyske Trasco Bremen, der i mange år har specialiseret sig i at bygge biler med høj sikkerhed. Tyskerne sørger for selve armeringen med plader af højstyrkestål gemt godt væk. Herefter sendes bilen igen videre til en tredjepart, der sørger for at verificere sikkerheden.

Volvo tilbyder XC90 med både tung og let armering, som henvender sig til to forskellige kundegrupper. Den tunge bliver sjældent købt af private, men snarere af regeringer til statsoverhoveder og lignende.

Den 4,5 ton tunge XC90 er bygget på XC90 T6 AWD Inscription, der har både kompressor, turbo og 310 hk.

De ekstra 1400 kg kommer blandt andet fra stålarmeringen på 10 mm og det 50 mm skudsikre glas, der er med til at give den anerkendte VR8-certificering.

Med dén kan XC90 modstå ballistisk beskydning 360 grader rundt om bilen og eksplosioner selv under bilen. Det er altså hård beskydning fra våben som AK47 og lignende, der er tale om her. Niveauet over VR8 kan iøvrigt modstå våben som M60 med 51 mm kugler.

Blå blink er ekstraudstyr

Bliver benzintanken ramt af skud, er den lavet af et materiale, der forsegles automatisk og hurtigt slutter tæt igen. Runflat-dækkene gør, at man kan køre videre uden luft i dækkene.

Blå blink, sirene og flag er på ekstraudstyrslisten. Her kan du også sætte kryds ved brandslukningsudstyr både i motorrummet og under bilen samt ved et system, der gør dig klar til dommedag. Det registrerer automatisk farlig gas i nærheden og skaber overtryk i kabinen for at holde gassen ude. Føler du dig stadig ikke helt sikker, skulle du måske finde på noget andet af lave.

Armeringen i den skudsikre version henvendt til private vejer kun 250 kg og sikrer hovedsageligt mod indtrængen i bilen og beskydning fra pistoler. Det svarer lidt til at bygge et sikkerhedsrum hjemme i privaten. Undervogn og bremser er forstærket til at håndtere de mange ekstra kg.

Volvo XC90 og XC60 Armoured kan bestilles nu. Volvo er diskret omkring produkterne, så interesserede kunder henvises til Thomas W. Hansen hos Volvo Car Denmark.