"Vi har altid skændtes, knaldet og grinet meget"

292580_16_9_large_781.jpg
Pleasure
Eksklusivt for kunder
17. okt 2014 KL. 8:23

Hun er ikke meget for tatoveringer og billiger slet ikke, at hendes 19-årige søn, Jens Kristian, planlægger den helt store tur med en ulv på venstre skulder og visdomsord på armene, men Renée Toft Simonsen har selv en lille tatovering. En firkant med en prik i midten og fire halvbuer på siderne.

Den ser lidt hjemmelavet ud på hendes underarm, for den er designet og frembragt af hendes 21-årige datter, Ulrikke, der er ved at gå i moderens fodspor og for nylig er flyttet til New York for at arbejde som model.

"Jeg forstår stadig ikke, hvorfor mine børn skulle ringes op af f.eks. Se & Hør. Det var en frygtelig tid for os alle"

Den 49-årige tidligere supermodel, nu forfatter, viser mig den, da vi sidder ved det store spisebord i samtalekøkkenet i hendes og Thomas Helmigs 320 kvm. store lejlighed i Aarhus og taler om hendes biografi “Renée – At finde hjem”, som hun udgiver på mandag.



Landets forlag har, lige siden hun som 17-årig blev kåret som 80’ernes ansigt, jagtet hende for at få hende til at udgive sine erindringer. Men det er først nu, at hun føler, at hun har noget at tilbyde.

I soveværelset

Her er lækkert på den rigtige måde, hvor dyre designermøbler blander sig med billige loppefund og memorabilier, så fusionen har sjæl. Walasse Tings farverige maleri af Renée, som hun fik af den kendte maler og husven i 1989, Michael Kvium-tegninger og ortodokse ikoner fylder væggene i stuen og spisestuen.

“Jeg elsker Kvium, så dem giver jeg til Thomas. Han elsker ikoner, så dem giver han til mig.” De mange fotos, fra hendes familiealbum og modelkarriere, gør kontoret, hvor hun skriver sine børnebøger om Tiberius Tudefjæs, til en hyggelig hule.

Her er også rodede teenageværelser – drengene Jens Kristian og Hugo bor stadig hjemme. Pigerne Ida Marie og Ulrikke er til gengæld flyttet, så Thomas har fået et hjemmestudio, hvor der lugter af cigaretter. Og så er der det store soveværelse, hvor Renée og Thomas læser, spiser pingvinlakridser og er kærlige.

I typisk bramfri Renée-stil fortæller hun om det hele og viser naturligvis alle rummene, når hun giver en rundtur. Og så er vi tilbage i køkkenet og ved familietatoveringen.


“Tatoveringen symboliserer vores lille familie. Jeg er prikken i centrum, som alle de andre cirkler omkring, Thomas er den rummelige og trygge firkant, som beskytter mig, og vores fire børn er de fire halvbuer, som læner sig op ad ham,” siger Renée Toft Simonsen og griner, når hun fortæller, at Ulrikke øvede sig på flæskestege, før hun kastede sig over familiens hud.

For ikke nok med at Renée har tatoveringen, så har hele familien valgt at få den.

“Jeg er ulvemoren, som kræver symbiotisk tæthed med både Thomas og børnene. Jeg vil ikke lade mig nøjes, det nok er grunden til, at jeg er cirklen i centrum i familien,” fortsætter Renée Toft Simonsen.

“Jeg er magnetagtig tiltrukket af at være tæt. Thomas og jeg har altid skændtes meget, knaldet meget og grinet meget, og i det hele taget været hinandens bedste venner. Vi kan lide de sammen bøger (senest har de læst bestsellerne “Stoner” og “Stillidsen”, red.) og de samme film, og det har været vigtigt for mig og mit temperament.

Thomas er mere rolig og rummelig, men han har nu også sit eget lille mørke skur. Han har et kunstnerisk temperament,” forklarer Renée Toft Simonsen om parforholdet, der har været et af landets mest celebre, siden musikeren og modellen fandt sammen i 1997.

Tatoveringen er, ud over den nye lejlighed som de flyttede ind i for cirka et år siden efter mange år i villa i Risskov, det hidtil stærkeste tegn på, at de to har valgt hinanden for evigt.

Men bare forrige sommer var der helt andre krisetegn i familien. Under stor pressedækning og sladderhistorier om nye kærester flyttede Thomas hjemmefra i juni 2013, og parret gik officielt fra hinanden.



Offentlig skilsmisse

Pressen kastede sig over parret og ikke mindst deres børn, så familien, med Renées ord, var jaget vildt. Særligt nogle af sladderbladene metoder – de kontaktede hendes børn direkte – var hård kost.
“Det gik over gevind, og jeg forstår stadig ikke, hvorfor mine børn skulle ringes op af f.eks. Se & Hør. Det var grænseoverskridende. Det var en frygtelig tid for os alle, for en skilsmisse gør naller. Thomas tabte 10 kilo på tre minutter,” siger Renée Toft Simonsen.

"Det er ikke sjovt at se et menneske, du elsker, gå ned med flaget, så meget hurtigt blev vi begge to optaget af at passe på den anden, og så fandt vi sammen igen"

“Der var ingen af os, der havde nye kærester, og vores skilsmisse handlede ikke om utroskab. Når det er sagt, så var vi begge ude i byen og trøste os. Det er vel en menneskeret og ikke noget, vi behøver at involvere andre i. Det var snarere den typiske historie om, at vi glemte at være ordentlige over for hinanden.

Gennem to-tre år blev vi mindre tålmodige over for hinanden, prioriterede hinanden lidt mindre, arbejdede lidt mere og fik ikke knaldet så meget. Lige pludselig er man vokset fra hinanden,” fastslår Renée, der dog meget hurtigt fandt sammen med Thomas igen.

Tilbage sammen

Allerede i september var de par igen og mødtes på hemmelige stævnemøder i hotelsuiter i København – for ikke at forvirre ungerne. I slutningen af oktober annoncerede de over for børnene, at de var kærester igen og flyttede sammen.

“Det er ikke sjovt at se et menneske, du elsker, gå ned med flaget, så meget hurtigt blev vi begge to optaget af at passe på den anden, og så fandt vi sammen igen. De tre måneder væk fra hinanden gjorde os meget bange for at miste hinanden. Nu er vi nyforelskede igen og har ændret på vores måde at være sammen på. Vi troede, at vi var usårlige, men har lært, at kærlighed er et stykke arbejde. Hele tiden, hver dag, konstant, arbejder vi på at anerkende hinanden, sige søde ting og åbne vores hjerter. Vi tager ikke længere noget for givet.”

Måske er det derfor, at Thomas spiller guitar for fruen, da jeg tidligere på morgenen bliver modtaget af Renée og bastardhunden Raul – opkaldt efter den tidligere Real Madrid-spiller – og at de giver hinanden et stort og kærligt knus, da Thomas tager til træning for sin dårlige ryg.



Måske er det derfor, at Renée har tilgivet Thomas, at han nogle gange falder i søvn før hende, selv om han højhelligt lovede, at det ville han aldrig gøre, da de først blev kærester, og måske er det derfor, at den smukke fotomodel stadig holder sig i god form med løb tre gange om ugen og styrketræning tre gange om ugen, så hun undgår mormorarme. Intet kommer af sig selv.

“Jeg har altid været meget disciplineret, hvis jeg for eksempel skulle tabe to kilo, så spiste jeg bare ikke, før det var sket. På samme måde begyndte jeg at træne, da jeg som 39-årig stoppede med at ryge. Jeg elsker at løbe i skoven og at vinterbade. Kroppen bliver så glad af det, og jeg er jo stadig forfængelig,” lyder det fra Renée, der kan fordreje hovedet på de fleste mænd trods begyndende slidgigt i fingrene (leddene er hævede), rande under øjnene og hedeture.

"Min ambition med bogen er at fortælle om et moderne kvindeliv og ikke bare min personlige historie"

“Jeg er ikke gået i overgangsalderen endnu, men jeg er egentlig også ligeglad. Jeg synes, at der er noget uendeligt smukt over den kvindelige cyklus. Jeg er ved et skifte i mit liv, hvor jeg ikke længere kan reproducere, og hvor jeg får en anden værdi. Nu skal det handle om visdom og ro, og det er præcis, hvad Thomas og jeg har brug for. Vores børn er på vej ud i verden, og vi er parate til at blive gamle sammen. Jeg glæder mig meget.”

Det er også alderen og erfaringen, der endelig har fået hende til at udgive biografien.

“Jeg er midtvejs i livet, så nu har jeg en refleksion, der ikke var der for 20 år siden. Min ambition med bogen er at fortælle om et moderne kvindeliv og ikke bare min personlige historie. Jeg ved da godt, at jeg har levet et interessant liv, men bogen må gerne have en mere blivende værdi,” fastslår Renée Toft Simonsen, der har gjort sig umage for at komme bag glansbilledet.



Hun fortæller således om angst, svigt og misbrug og kommer hele vejen rundt om sit forhold til sine forældre, popstjernen John Taylor, der var hendes kæreste fra 1984-1989, mens hun var model i New York, yuppien Kristian Sandvad – far til Ulrikke og Jens Kristian – og Thomas Helmig og børnene. Sågar, og meget atypisk for en biografi, er der et kapitel om, at enten John, Kristian eller Thomas gav hende fladlus.

“I en 14 dages periode i 1989 var jeg seksuelt sammen med både John Taylor, Kristian Sandvad og Thomas Helmig, de tre mænd, der har været omdrejningspunktet i det meste af mit voksenliv.

Det var i afslutningen af mit og Johns forhold, og før jeg kom sammen med Kristian. Efter de 14 dage opdagede jeg, at jeg havde fået fladlus, og jeg skrev ansvarsfuldt til alle tre, at de skulle undersøge sig selv. Ingen af dem har siden indrømmet, at det var ham, jeg havde fået fladlus fra, men jeg er overbevist om, at det var John, der gav mig dem,” smiler Renée Toft Simonsen, der har bevaret et godt forhold til Duran Duran-bassisten. Thomas og hun har endda besøgt ham og konen, Gela Nash-Taylor, grundlæggeren af tøjmærket Juicy Couture, i Los Angeles.

“Jeg kan godt fremstå meget bramfri og udadvendt, men jeg har en kerne af utryghed, som blandt andet stammer fra en fraværende far. I lang tid kan jeg fremstå frygtløs, som da jeg kastede mig ud i modellivet i New York, men lige pludselig kan jeg blive ramt af angst,” forklarer Renée om en af hendes dæmoner.

Helt konkret stod hun i 1987 som stjernen til en fotoshoot til forsiden af Vogue i London, da hun første gang mærkede angsten. Mens assistenter vimsede rundt, begyndte hendes hjerte at hamre, og hun var ved at miste balancen. Under frokosten kunne hun ikke løfte gaflen. Hun klarede opgaven alligevel. At modeller ikke spiser, var ikke så overraskende. Siden er angsten vendt tilbage flere gange.

“Det var derfor, jeg måtte stoppe som model, og det er derfor, jeg har det bedst i min egen hule sammen med min nærmeste familie. Nu har jeg lært at leve med angsten og opfatte den, som en ven, der får mig til at tage pauser, men jeg er mere introvert, end de fleste tænker.



Jeg bliver stresset, hvis jeg skal noget socialt både fredag og lørdag. Da jeg var model, gik jeg heller ikke catwalk, for jeg bryder mig virkelig ikke om at optræde. Jeg hader at være på en scene,” lyder det overraskende efter 32 år i rampelyset.

Men hvis hun ikke elsker rampelyset, hvorfor skriver hun så alligevel en bog, der fortæller næsten alt?
“Det er væsentligt for mig at gå under den pæne facade og vise, at det perfekte liv ikke findes. Jeg har haft det fedt, tjent gode penge, mødt den store kærlighed og fået nogle skønne børn. Men jeg har også altid lidt af angst, er blevet svigtet som barn og har valgt mænd, der ikke var optimale.”

Men er dine problemer ikke små i forhold til mange andre. Er du ikke bare en forkælet kvinde, der har fået en masse forærende?


“Jeg synes faktisk, at jeg har reflekteret meget over mit liv og udviklet mig på en måde, som jeg håber, at mange kan blive inspireret af. Og jeg har taget mange modige valg i livet. Jeg har selvfølgelig også været forkælet, ikke mindst med mit udseende, som har givet mig mange muligheder. Men muligheder er jo ikke nok, man skal også tage dem, og jeg synes, at jeg har brugt mine gaver godt og været dygtig.”

Har du nogen hemmeligheder tilbage?

“Det er en dyd for mig at være ærlig i bogen, men naturligvis har jeg hemmelige sider, der ikke er blevet fortalt. Jeg kender godt mine grænser, og jeg ville da være skør, hvis jeg fortalte alt.”
miso@borsen.dk

Biografien “Renée - At finde hjem”, udkommer på mandag.