Var det noget med en original Rolls-Royce til 50.000 kr.?

375402_16_9_large_209.jpg
Pleasure
Eksklusivt for kunder
17. jan 2019 KL.12:29

Den mindst eftertragtede Rolls-Royce er den store Silver Spirit fra 1980’erne, som fås til overraskende lave priser. Den er billig i indkøb - men dyr i drift.

Den mindst eftertragtede Rolls-Royce i dag er 1980’er-bilen Silver Spirit, som vi har fundet hos en mindre britisk brugtvognsforhandler til 50.000 kr. Kan du leve med rattet i højre side, kan du dermed få en ægte Rolls-Royce på danske plader til under 150.000 kr.

Kunne det være en god investering på længere sigt? Det er faktisk ikke urealistisk.

Efter mange år med tilsvarende lave priser på forgængeren, Silver Shadow, der blev introduceret i 1965, er Silver Spirit begyndt at stige (lidt) i værdi. I Storbritannien koster et godt eksemplar af Silver Shadow nu over 150.000 kr. – bemærk dog, at højrestyrede biler er markant mindre værd i Danmark end tilsvarende venstrestyrede biler.

Rolls-Royce Silver Spirit afløste den ikoniske Silver Shadow-model i 1980. Silver Spirit var større, og med en længde på 527 cm en gigant i datidens trafikbillede. Affjedringen er af hydropneumatiske, niveauregulerende type fra Citroën, og V8-motoren er den legendariske 6,75-liters, der stadig lever i en revideret version hos Bentley.

Bag rattet skete der ingen revolutioner. Designet er domineret af træindlæg, ventilationsspjæld i krom, et stort og tyndt rat med to eger og et spinkelt greb til betjening af ratgearet. To tidstypiske digitale displays til ur og temperaturvisning udgør den synlige opgradering til moderne virkelighed i 1980.

Første Rolls med ABS-bremser

1987-årgangen har elektronisk indsprøjtning (men ikke katalysator), og føles kvik. Til spørgsmålet om antallet af hestekræfter, nøjedes fabrikken med at konstatere, at der var “nok”... Leder man lidt, kan man dog se, at den store motor ydede 240 hk.

I 1987 blev affjedring, instrumentbord og midterkonsol opgraderet, og bilen fik ABS-bremser.

Køreoplevelsen er som en kampvogn beklædt i vat og plys. Silver Spirit har vitterligt den glidende, umærkelige fremfærd, som er klichéen bag hele mærket. Glem alt om køredynamik, ratrespons og motorlyd: Fremfærden er isoleret fra underlaget, motoren er isoleret fra kabinen, og rattet er isoleret fra forhjulene.

Alt sammen giver det en ganske særlig oplevelse af ikke at køre bil, hvilket givetvis har været målet.

På testbilen er venstre elsidespejl defekt, men derudover virker den store 80’er-Rolls overraskende fin.

137.000 miles svarer til 200.000 km, men sæderne med gråt læder med sorte syninger er hele og flotte. De er ikke slidte, men har en æstetisk flot patina. Det samme gælder træpanelerne på alle synlige steder i kabinen. Kun på bagsædets flybord i venstre side skaller det af.

Køb aldrig specialbil for billigt

Er du interesseret, gør du klogt i at lede efter en bil med så veldokumenteret servicehistorie som muligt. Det er dyrt at renovere og servicere en Rolls-Royce. Mange reservedele er simpelthen dyre, og hertil kommer, at det er en kompliceret bil. Ikke mindst affjedringssystemet kan give selv en kompetent mekaniker udfordringer.

Det koster at holde en engelsk herregård på hjul kørende, men luksusoplevelsen er sublim – ikke mindst i forhold til indkøbsprisen.

Rolls-Royce Silver Spirit årg. 1987

Opbygning
Firedørs sedan, baghjulstræk, tretrins automatgear

Motor
V8, 6,8 liter, 16V
240 hk ved 4000 o/min

Data
0-100 km/t 10,0 sek.
Topfart 193 km/t
Forbrug ca. 5,0 km/l
L/B/H 527/189/149 cm
Køreklar vægt 2245 kg

Pris
Fra 150.000 kr. på danske plader (højrestyret)

Nypris i Danmark 1987
2,8 mio. kr.