"V12-motorer er overflod, som ingen har brug for, men alle vil have"

379823_16_9_large_623.jpg
Pleasure
Eksklusivt for kunder
10. apr 2019 KL.15:27

Ingen har reelt brug for en motor med 12 cylindre, men magtens vælde har sin egen charme. Tag med ud at køre i to biler, som holder liv i V12-racen: Bentley Continental GT og Aston Martin DB11.

Den 12-cylindrede motor er en døende race. I det hellige miljøs navn bliver de pillet af programmerne hos verdens store bilproducenter, for hvem den prestige, der tidligere lå i at producere biler med så store motorer som muligt, nu ligger i det stik modsatte.

Mercedes-Benz har meddelt, at den nuværende S-klasse er den sidste Mercedes med V12-motor, og BMW antyder tilsvarende for den netop reviderede 7-serie, som vi testede her i tillægget i sidste uge.

Har man trykket på startknappen i en Bentley Continental GT eller en Aston Martin DB11, kan den tanke godt give en tåre i øjenkrogen.



Motoren springer umærkeligt i gang, og omdrejningerne ligger sig til rette i en malende tomgang, som ikke umiddelbart afslører mekanikkens rette sammenhæng. Et let dap på speederen vækker mere lyd, som om nogle cylindre lige skal vækkes.

De er dog alle klar, men modsat ottecylindrede motorer har de 12-cylindrede flere ansigter – uanset om du sidder bag rattet af en Bentley eller en Aston Martin.

Aston Martins første V12'er kom i 1999

I biler er det amerikanske mærke Packard anerkendt for at introducere V12-motoren på landevejen med Packard Twin Six fra 1916. Enzo Ferrari angiver da også, at det var Packard’s V12-motorer, der inspirerede ham til at lave sine egne V12-motorer.

Modsat Ferrari har Aston Martin ikke en lang tradition for V12-motorer. Det stolte britiske mærke startede sit liv i 1913 med rækkemotorer på fire og ikke mindst seks cylindre, og fra 1969 en V8-motor, der holdt i adskillige årtier.

Men under Fords ejerskab fra begyndelsen af 1990’erne vurderede firmaet, at der var behov for en trumf. Resultatet blev en ny V12-motor, der fik premiere i DB7-modellen i 1999. Den startede sit liv med 450 hk, men over årene fik den flere og flere kræfter, som kulminerede med den unikke Aston Martin One-77 fra 2009 med 750 hk.

Med præsentationen af DB11 i 2017 var Aston Martin klar med en helt ny V12-motor. Den er lidt mindre end forgængeren (5,2 mod 5,9 liter), til gengæld har den to turboladere, som sikrer 608 ubesværede hestekræfter allerede ved 6500 o/min – og det er næsten for få omdrejninger.

Ved hurtig kørsel rammer man nemt omdrejningsbegrænseren. Det er som at få et halvt drink shot, når man bare gerne vil bunde glasset.

Underspillet motorlyd i DB11

Måske af samme årsag er lydbilledet i Aston Martin DB11 underspillet. Den har en tydelig og egenrådig karakter, men bilen kører hurtigere, end den lyder, og man kan hurtigt blive snydt af tingenes udvikling, når man træder på speederen. Det går stærkt. Nul til 100 km/t er overstået på 3,9 sekunder, og sådan føles det også fra førersædet, hvor man sidder lavt.

Aston Martin DB11 er inkarnationen af en moderne sportsvogn. Fancy digitale instrumenter fokuserer på omdrejningstælleren. Den lave siddeposition får midterkonsollen til at brede sig næsten upassende fra mellem forsæderne og op til frontpanelet, hvor Aston Martins klassiske trykknapgearvælger troner på hver siden af startknappen, der ligner en affyringsknap fra et præsidentkontor.

Mens flere konkurrenter – også i klassen for V12’ere, benytter gearkasser med moderne dobbeltkoblingsløsninger, holder Aston Marin DB11 fast i en konventionel automatgearkasse med otte trin.

Den sikrer bløde, umærkelige skift, men giver mere indtryk af højfartcruiser end sving-elsker, hvilket underbygges af affjedringen, som er overraskende komfortabel for en hårdkogt sportsvogn.

Snedig undervogn i Bentley

Skuer man bilen på lakken kunne man mistænke Bentleys nye Continental GT for at placerer sig i samme vognbane. Det er tydeligvis en større bil, der også stiller med små bagsæder, og den træder klart hårdere på vægten. Den køreklare vægt lyder på 2244 kg mod kun 1950 kg i Aston Martin DB11.

Men højteknologisk mekanik og snedig elektronik sørger for, at Bentley Continental GT føles lettere, end den er. Det gælder blandet andet en aktiv krængningsstabilisator, der fungerer sammen med bilens specielle 48-volt anlæg.

Stabilisatoren skubber karrosseriet modsat den retning, som det hælder til i sving, hvilket gør det muligt at tage sving med højere hastighed, end man tror.

Men også gearkassen, bidrager til at indtrykket af en adræt bil. Det er en kraftig variant af VW-koncernens fremragende dobbeltkoblingsgearkasse DSG, som skifter umærkeligt, samtidig med at man helt undgår effekttab i forbindelse med skiftene. Det giver en meget direkte oplevelse af forbindelsen mellem speeder og vej.

Motoren på 6,0 liter er formentlig ikke lettere end V12-motoreren hos Aston Martin, men hvor Aston Martin benytter en traditionel V12 med 60 grader mellem de to cylinderrækker, er Bentley-motoren udført i en speciel W-konstruktion for at gøre den mere kompakt.

W-løsningen angiver, at motoren i stedet for to rækker af seks cylindre har fire rækker med tre cylindre i hver.

To og to er der kun 15 grader mellem de to cylinderrækker, men mellem de to sæt af cylinderrækker er der 72 grader – hvilket reelt danner et V.

Luksus og quiltet læder

Som hos Aston Martin er konstruktionen tilsat to turboer, og også her topper effekten ved godt 6000 o/min. Men effektudvikling og fartopbygning passer nøje sammen, så man løber ikke tør for omdrejninger før tid som hos Aston Martin. 0-100 km/t sker på 3,7 sekunder.

Bag rattet bliver føreren plejet med luksus, quiltet læder og blød omfavnelse i alt, hvad man gør ved bilen – og hvad bilen gør ved føreren, som sidder overraskende højt for en sportscoupé.

Motoren er mere underdrevet end i Aston Martin og høres knap. Oplevelsen af fart er så behersket og kontrolleret, at man føler sig ophøjet uanset hastighed. Musklerne er der, og de føles, men man behøver ikke bruge dem for at nyde dem som i Aston Martin.

Overraskelsen kommer, når man benytter sig af effekten, og sågar drejer på rattet i samme ombæring. Da forventer man, at den store bil vil hælde chaufføren ud af sideruden. Men Bentley Continental GT er alt for raffineret til overhovedet at overveje den løsning.

Mere agil med V8-motor

Aston Martin DB11 blev præsenteret i 2017, og i 2018 præsenterede Aston Martin en DB11-version med V8, der benytter en Mercedes-motor. Den har næsten 100 hk mindre, men vejer også over 100 kg mindre, hvilket resulterer i, at accelerationstiden fra 0-100 km/t forøges med 0,1 sekund fra 3,9 til 4,0 sekunder, samtidig med at bilen bliver anelse mere agil.

Et lignende scenarie opstår formentlig, når den nye Bentley Continental GT, der blev præsenteret i 2018, kommer med V8-motor. Forskellen i præstationer på de to versioner bliver formentlig ikke meget anderledes end i Aston Martin DB11, og der kan atter blive tale om en egentlig dynamisk fordel alene på grund af vægtbesparelsen.

Ingen argumenter for V12

Dermed kan rationelle betragtninger også tage livet af disse V12’ere. Der findes ikke objektivt argumentation, der leder til den konklusion, at en V12 er løsningen. Motorernes berettigelse ligger i den kendsgerning, at de eksisterer.

For de, der kan og forstår at værdsætte den del af livet, som ikke kræver en berettigelse i sig selv, venter der dog en oplevelse med flere ansigter, som forhåbentlig en dag får et eget habitat for truede arter.

Landevejene ville blive fattigere uden magtens vælde.


Bentley Continental GT W12 PDK

Opbygning

2+2 coupé, luftaffjedring, firehjulstræk, ottetrins dobbeltkoblingsgear

Motor
W12, 5952 cm3, 48V, biturbo
635 hk ved 6000 o/min
900 Nm ved 1350 o/min

Præstationer
0-100 km/t 3,7 sek.
Topfart 333 km/t
Forbrug WLTP 7,3 km/l

Dimensioner
L/B/H 485/195/141 cm
Vægt/påhæng 2244/0 kg


Bagagerum 358 liter
Dæk for/bag 265/40 R21 - 305/35 R21

Pris
3.950.000 kr.


Aston Martin DB11

Opbygning
2+2 coupé, baghjulstræk, justerbar undervogn, ottetrins automatgear

Motor
V12, 5203 cm3, 48V, biturbo
608 hk ved 6500 o/min
700 Nm ved 1500 o/min

Præstationer
0-100 km/t 3,9 sek.
Topfart 322 km/t
Forbrug WLTP 8,8 km/l

Dimensioner
L/B/H 475/195/129 cm
Vægt/påhæng 1950/0 kg
Bagagerum 270 liter
Dæk for/bag 255/40 R20 - 295/35 R20

Pris
4.130.000 kr.