Ustyrligt alternativ til BMW og Mercedes

null

310129_16_9_large_916.jpg
Pleasure
Eksklusivt for kunder
02. sep 2015 KL.10:06
Opskriften på Cadillac ATS er klassisk amerikansk med en langsliggende frontmotor, automatgear og baghjulstræk. Motoren er dog i en helt anden boldgave, for den forventede buldrende V8'er er erstattet af en 2-liters firecylindret turbomotor med 276 hk.

Cadillac ATS er en cruiser i en sådan grad, at den i visse tilfælde bør forbydes at foretage sig andet. Så længe asfalten er tør, er der sjældent fare på færde.

Men når vandpytter melder deres ankomst, bliver den tunge coupé lidt for levende.
"Hvis Cadillac skal vippe de tyske konkurrenter af pinden, bliver de nødt til at hælde lidt mere dynamik i bilen. ATS gør sig bedst som cruiser"

Grebet i asfalten er ikke specielt effektivt, og amerikaneren kan finde på både at under- eller overstyre på våd vej. Og det vel at mærke uden, at du presser den.

ESC-systemet er ikke verdens bedste, og føles som et tænd/sluk-system: Enten er det totalt passivt, eller også griber det meget hidsigt ind. Resultatet er ikke til at regne med, og ATS har det bedst med moderate hastigheder, når en regnsky kigger forbi.

Læs også: Ustyrlige Tesla slår fem verdensrekorder på én måned

Motor føles lidt sløv

I kabinen bliver der i bedste Cadillac-stil budt på læder og træ. Det kan virke en smule gammeldags i en tid, hvor alt fra Jaguar XE til de tyske konkurrenter kan iklædes alcantara og andre tidssvarende materialer. Landskabet bag rattet er i trit med resten af bilens stil.

Motoren er med sine 276 hk ingen sløv sag, men den føles sådan. Automatgearkassen er blød og lækker, men gør intet for, at motoren kan boltre sig.

De bløde fjedre giver en fin retningsstabilitet og komfort, men hvis Cadillac skal vippe de tyske konkurrenter af pinden, bliver de nødt til at hælde lidt mere dynamik i bilen. ATS gør sig bedst som cruiser.

Fin balance i bilen

På en måde er det lidt ligegyldigt, at den er baghjulstrukket, for den dynamik, baghjulstræk kan bruges til, er ikke bilens livret.

Balancen i bilen er fin og neutral på tør vej, men bilmodeller som Ford Mondeo og Mazda 6 viser, at man sagtens kan lave en dynamisk forhjulstrækker. Baghjulstrækket føles her mest af alt som en spildt chance.

Det kantede design er til gengæld et punkt, hvor Cadillac fører an. Det falder måske ikke i alles smag, men kombinationen af krom og hårde linjer giver et unikt look.