Topchefer med glatte ben indtog Vueltaen

311238_16_9_large_244.jpg
Pleasure
Eksklusivt for kunder
21. sep 2015 KL.10:17

Peloton betyder garnnøgle på fransk. Et langt stykke snor, der er sammenholdt på kryds og tværs. Samtidig er Peloton det franske ord for feltet – altså den største gruppe af cykelryttere, der cykler sammen under et cykelløb.
 
De to betydninger har idémager og iværksætter Anders Bang brugt til at skabe virksomheden af samme navn. Peloton.

De tre år gamle konceptet tog fart, da det for to år siden indgik et partnerskab med virksomheden Running26, for så var der ekspertise til at tilrettelægge avancerede cykeltræningsforløb med kostplaner, og alt hvad det indebærer, til virksomheder som Saxobank, Deloitte, Rynkeby og DFDS med det formål at skabe fællesskaber og stærke netværk.

“Jeg er fandeme imponeret. Det bliver ikke vildere for amatører, og det er fedt, at man kan være så langt ude i tovene og klare det alligevel”

Omkring 100 af Saxo Banks kunder, medarbejdere og samarbejdspartnere har de seneste seks måneder deltaget i et seks måneder langt træningsforløb under navnet Ride Like a Pro med et klart mål: at cykle en rute, der er identisk med årets Vuelta Españas 20. etape, hvor fire stejle bjergsider omkring Madrid skal bestiges.

Fællesskab op ad bakke

Men inden turen kan gå til Madrid skal et stort fælles projekt føres ud i livet: voks og vin. Et arrangement, deltagerne selv har søsat, for er man rigtig cykelrytter, skal benene selvfølgelig vokses, uanset om de sidder på en mand eller en kvinde. Og så skal smerten og snerten af det feminine skylles ned med et glas vin eller to.

Smerten fra voksbehandlingerne synes at være barnemad i forhold til den smerte, der bliver mere og mere tiltagende på cyklerne i Madrids bjerge, og ved første øjekast må garnnøglen siges at være gået i opløsning.

Ansigtsudtrykkene efterlader ingen tvivl; Hver mand kæmper sin kamp op ad den sidste stigning. Feltet er opløst, og sveden pibler frem og danner saltaflejringer på de kropsnære cykeldragter.

Solen bager ned på bjergsiden og får de glatbarberede ben til at glinse, mens muskler på tydeligt overarbejde forsøger at tvinge pedalerne rundt.

Drengerøve på toppen

Men da deltagerne når toppen af stigningen, er der ingen tvivl; der må være noget om garnnøglesnakken.

Selvom flere af de fuldvoksne mænd ligger på jorden med tårer i øjnene og tager sig til benene, og andre blot er så udmattede, at de behøver masser af vand og noget at læne sig op ad, er der overskud til at hjælpe hinanden og ikke mindst heppe på de sidste, der når bjergets top.

“Det er som at være i krig sammen. Ingen vinder alene, og alle har en rolle på holdet, som de finder styrke i. Sådan er det også i en virksomhed” siger Jens Flinker Nørgaard, CEO og partner i kommunikationsbureauet Perfekta og med i Ride Like a Pro.


En læg masseres her og et klap på skulderen gives der, og efter ti minutter er stemningen så forløst, at der fyger drengerøvsjokes rundt i luften. Selvom Pelotons trænere, bl.a. tidligere verdensmester i triatlon Torbjørn Sindballe og tidligere professionelle cykelrytter Brian Vandborg, har været nervøse for løbet, er alle nået i mål.

“Jeg er fandeme imponeret. Det bliver ikke vildere for amatører, og fedt, at man kan være så langt ude i tovene og klare det alligevel, ” siger Brian Vandborg.

I cykelflokken er der enighed om, at det ikke er muligt at give op. Det har de lært som erhvervsfolk.


Da Ride Like a Pro-rytterne er kommet sig oven på den fysiske kraftpræstation, er næste punkt på programmet en vaskeægte VIP-oplevelse. Det foregår i målområdet for Vuelta a Españas finaleetape i centrum af Madrid, hvor deltagerne i bogstaveligste forstand er så tæt på de professionelle cykelryttere, at de kan mærke vindsuset i slutspurten.

Tid til kindkys

Imidlertid synes præmiepigerne at være mindst lige så interessante som cykelløbet. I hvert fald benytter flere deltagere lejligheden til at afprøve, hvordan det er at få kindkys af de mørkhårede spanske piger, der senere skal tage imod Vueltaens vindere på podiet.

En af dem er Nikolai Frisch, der er adm. direktør og partner i iværksætterportalen Amino.
Foruden kindkys har han ligesom størstedelen af de øvrige deltagere fået udvidet sit netværk på både det personlige og professionelle plan.


“Jeg har mødt en masse iværksættere, som jeg ellers aldrig ville have talt med. For eksempel sad jeg ved siden af en i flyet herned, og vi fandt ud af, at vi har en meget ens tilgang til det at bygge en virksomhed op,” siger Nikolai Frisch.

Han understreger, at hans deltagelse i Ride Like a Pro-forløbet ikke nødvendigvis fører til forretning, men at det skaber nye kontakter, der kan være til gavn i fremtiden.

Flere af Saxo Banks egne chefer og medarbejdere har også deltaget i træningsforløbet, og det kan mærkes blandt deltagerne, for som mange siger, giver det et helt andet og mere afslappet forhold til banken, når man har grinet af hinanden på en cykel.

Projekt kræver pay-off

På den anden side lægger direktør i Saxo bank Lars Seier heller ikke skjul på, at Ride Like a Pro er en investering, og at banken håber på at få et forretningsmæssigt pay-off af projektet.

“Finansbranchen er en relationsbranche, hvor det er væsentligt at mødes med kunder under afslappede forhold. Den her oplevelse er noget, kunderne aldrig vil kunne købe for penge, og derfor altid vil huske banken for,” siger Lars Seier, direktør i Saxo Bank.

Madrid-turen er endestationen for Ride Like a Pro-forløbet. Men det betyder ikke, at garnnøglen bliver rullet ud og går i opløsning, for flere af deltagerne har stiftet deres egne cykelfællesskaber, som lever videre på eget initiativ. Når alle har sovet ud, selvfølgelig.