Test: Tesla Model 3 har potentiale til at kickstarte salget af elbiler

374694_16_9_large_511.jpg
Pleasure
Eksklusivt for kunder
03. jan 2019 KL.18:25

Efter et langt tilløb er Tesla endelig klar med Model 3. Den kan være begyndelsen på et nyt eventyr for det amerikanske bilmærke i Danmark.

De første Tesla Model 3 bliver leveret i Danmark i februar. Da kommer de første EU-specificerede Tesla 3-biler til Europa, men præcis hvornår de første danske kunder får leveret bilen, afhænger af hvornår og hvad de danske kunder har bestilt.

I første omgang kommer to topversioner med en elmotor på hver aksel og en rækkevidde på op til 544 km. Model 3 Long Range koster 464.724 kr., og Performance-udgaven med en 0-100-tid på 3,8 sek. fås fra 576.044 kr.

Senere følger billigere versioner med én elmotor og lavere ydelse og rækkevidde, men priser og introduktionsdato for disse er ikke oplyst.

Varianten med den mindste batteripakke er reelt endnu ikke i produktion på fabrikken i Freemont ved San Francisco, så indledningsvis bliver det altså biler med stor batteripakke og en del udstyr, der er klar til levering.

Bortset fra usikkerheden om prisen kan potentielle Tesla 3-ejere – og dem er der angiveligt en del danske af blandt de mere end 400.000, der har betalt depositum for bilen – til gengæld godt glæde sig til deres nye bil.

Den nye lille Tesla 3 gør op med et par af de største svagheder i Model S, og med lidt politisk rygvind kan den blive en ny katalysator for det danske elbilmarked på næsten samme måde, som Tesla Model S var det i 2015.

Model 3 lider ikke af overvægt

Den afgørende forskel er bedre køreegenskaber og finish. Den store Model S synes at lide under sin egen vægt trods muligheden for luftaffjedring, og de store hjul, som sidder på de fleste danske Model S’ere, gør ondt værre. Model 3 føles lettere og mere adræt og køreglad, i alt hvad den gør. Affjedringen føles tilmed mere behagelig på trods af, at Tesla 3 nøjes med konventionel stålaffjedring.

Børsens første tur i den nye lille Tesla finder sted i og omkring Los Angeles, og her skal man ikke køre mange meter for at finde dårlig vej, som Tesla 3 absorberer med langt større nuance end den større Model S.

Styretøjet virker mere direkte og med en mærkbar forbindelse til underlaget. Den er man desværre forskånet fra i Model S.

Overraskende lav vindstøj

På high wayen er retningsstabiliteten en anelse mindre kontant end i Model S, hvor man af og til har oplevelsen af, at styretøjet skal have besked i forvejen, hvis det skal ud af midterstillingen. Den løsere midterstilling er velkommen i Tesla 3.

Trods de rammeløse sideruder er vindstøjen overraskende lav i hvert fald op til 110 km/t. Her har nogle Model S-ejere måtte lide med susen, som formentlig skyldes dårlig samlekvalitet. Det er et andet område, hvor 3’eren viser sig klart bedre end storebror.

Både materialer, samlinger og finish er klart forbedrede, i forhold til det vi hidtil har oplevet i Model S og X. Om det skyldes, at Tesla har fået mere styr på produktionen, eller om den udleverede pressebil var optimeret for at gøre et godt indtryk, må vise sig til februar, når bilen dukker op i Danmark.

En del af forklaringen kan dog være den simple førerplads, som domineres af én stor, vandret 15” trykfølsom skærm, som ikke bare tager sig af al sekundær betjening. Den tager sig af al betjening, og her er ingen instrumenter foran føreren som i Model S.

Der er rudekontakter i dørene og stilke på hver side af ratstammen som på en almindelig bil, men stilken på højre side af ratstammen er gearvælgeren, der dublerer som fartpilotstyring. To rullekontakter på rattets tværgående eger kan programmeres til at styre en mængde forskellige funktioner via den store centerskærm, og den tager sig af alt andet.

Uanset om man vil ændre luftdysernes position, åbne for bagagerummet eller ændre på den bremsende regenereringsstyrke, sker det via gentagne tryk på den store skærm, som hurtigt flyder til i informationer. Det gælder også speedometeret, der har fået en undselig plads som et simpelt digitaltal i øverste venstre hjørne af skærmen.

Betjening kræver tilvænning

Selv med øvelse kan man næppe tilgå de mange elementer på skærmen uden at fokusere på den, og dermed fjerne fokus fra kørslen. Løsningen kunne have været et headup-display i forruden, men det fås ikke og ville også ødelægge det rene, elegante udtryk.

Den store skærm fungerer til gengæld fremragende til Google-navigationen i realtime, og det samme gør musik­afspilningen via et digitalt system.

Med en længde på 470 cm og en bredde på 193 cm har en Tesla 3 udvendig størrelse som en Audi A4, men Tesla har været dygtige til at udnytte den ekstra plads, som den simplere og mere kompakte eldrift giver mulighed for. Førerpositionen er forholdsvis høj, men selve positionen er god. Det samme gælder bagsædet, hvor voksne sidder fint.

Her er også rigelig lofthøjde, hvilket også skyldes tagløsningen, som fra over forsædernes ryglæn og ned til bagagerummet udgøres af én stor glasrude. Tagløsningen gør Tesla 3 til en firedørs sedan med kort udhæng over bagakslen, og det gør adgangen til bagagerummet på regulære 425 liter snæver. Foran er der yderligere et regulært bagagerum på ca. 120 liter.

Bilnøgle er ekstraudstyr

Som alt andet i bilen åbnes for- og bagklap via menuer på den store skærm eller via en mobilapp. En gammeldags bilnøgle er ekstraudstyr, for bilen genkender sin ejer via et nøglekort i kreditkortstørrelse.

Tesla 3 fås med bag- eller firehjulstræk via en eller to elmotorer, og modellen kommer på sigt med tre forskellige batteripakker. I første omgang kan Tesla dog kun levere de to store batteripakker.

Fabrikken har hidtil ikke oplyst, hvor store nogle af pakkerne er i kWt, og hidtil har man kun oplyst rækkevidden ifølge den nye WLTP-norm, som med den største pakke er 544 km. Den fuldt opladede testbil, Børsen havde adgang til i et lunt Los Angeles, meddelte en rækkevidde på 450 km.

Sætte strøm på elbilsalget

Netop rækkevidden, som er noget længere på de kraftigste Model S, var med til at sætte gang i Tesla-salget i 2015. Siden er der kommet flere velfungerende konkurrenter til, men især i mellemklassen har Tesla Model 3 potentiale til atter at sætte strøm til det danske salg af elbiler.

Det er en nydelig og velfungerende bil, der har fået køreegenskaber, som matcher pris og stil. Det kunne godt være en vindende formular. Vi følger snarest op med en test på dansk jord.