Test: Hvilken elbil lader hurtigst?

383824_16_9_large_473.jpg
Pleasure
Eksklusivt for kunder
28. jun 2019 KL.14:06

Skal du køre langt i en elbil, er det rent faktisk muligt at lade undervejs uden at blive gråhåret af at vente. Vi tager tid på fire aktuelle elbiler på den nye lynlader ved Storebæltsbroen.

Ejere af fossilbiler er som regel utroligt interesserede i elbilernes rækkevidde, men når 500 km på en opladning inden længe bliver hverdag, vil det ikke være særlig interessant længere.

“Elbilerne har i dag en rækkevidde, der dækker langt de fleste danskeres daglige kørselsbehov. Derfor bliver ladetiden det næste konkurrenceparameter. Hvis du en gang imellem skal køre sydpå, er ladetiden meget vigtigere end rækkevidden. Det finder man ud af, når man har haft elbil et længere stykke tid,” siger ingeniør Martin Messer Thomsen fra Elbilforeningen FDEL.

Vi tester ladetiden på fire aktuelle elbiler på den nye lynladerstation i Halsskov, som ligger lige ved foden af Storebæltsbroen. Her er i alt fire ladestandere, som kan levere op til 350 kW.

Stationen er opsat af E.ON Drive og Clever og har en søster ved motorvejen uden for Fredericia. De to stationer er de første ud af i alt 48 lynladerstationer, som skal bygges i Skandinavien.

Vi kører de fire biler godt tomme for strøm og afsætter 60 minutter til at lade i. Herefter kan vi se, hvor mange procent bilerne får på i strøm over tid, og hvor mange “kilometer i timen”, der kommer på batterierne.

Den nyligt opdaterede BMW i3S og den nye Hyundai Kona Electric lader med 50 kW, som var standarden for få år siden – Audi og Tesla lader med væsentligt højere effekt.

Audi vinder testen

Hvis du vil lade hurtigst muligt, er det Audi, der løber med sejren. Teslaen er dog lige i hælene, og en opdatering af Model 3, der er kommet siden redaktionens slutning, skulle have gjort den endnu hurtigere.
Men hvad med dem, der ikke kan bruge en elbil?

“Vi er nede på, at det er et godt stykke under fem procent af de ­danske forbrugere, som har et kørselsbehov, en elbil ikke kan udfylde. Det kan være hende, der skal køre to heste rundt i Europa i en trailer, eller ham, der kører rigtig meget på autobahn med 180 km/t. Du kan altid finde grænsetilfælde som at køre til Gardasøen med en campingvogn – det duer elbilen ikke til. Men rigtig mange danskere kan sagtens leve med en elbil – hvis de får mulighed for at forstå det først,” siger Martin Messer Thomsen.

Man skal have sin egen lader

Til hverdag betyder ladehastigheden ikke det store – det er jo de færreste, der bruger deres bil om natten?

“Nej, men det er ikke alle, der har deres egen lader. I en bil som Audi e-tron kan du som ekstraudstyr købe, at den kan lades derhjemme med op til 22 kW. Det betyder, at du kan lade den op på fire timer. Og jo hurtigere du kan lade, des mindre tid skal du bruge på det,” forklarer ingeniøren.

BMW i3S Charged Professional



Pris 399.000 kr.
Batteri 42 kWh
Ydelse 184 hk
0-100 km/t 6,9 sek. 
Rækkevidde (WLTP) 330 km

Ladetid: 248 km pr. time

Hyundai Kona Electric Premium
Pris 349.995 kr.
Batteri 64 kWh
Ydelse 204 hk
0-100 km/t 7,6 sek. 
Rækkevidde (WLTP) 449 km

Ladetid: 359 km pr. time

Tesla Model 3 Long Range Performance
Pris 510.700 kr.
Batteri 75 kWh
Ydelse 450 hk
0-100 km/t 3,4 sek.
Rækkevidde (WLTP) 530 km

Ladetid: 461 km pr. time


Audi e-tron

Pris 799.999 kr.
Batteri 95 kWh
Ydelse 408 hk
0-100 km/t 5,7 sek. 
Rækkevidde (WLTP) 410 km

Ladetid: 541 km pr. time

Konklusion

Der er overraskende stor forskel på elbilernes ladehastighed. Jo dyrere bil, des hurtigere går det – det vil dog ændre sig efterhånden som den mest avancerede teknologi udbredes.

Audi vinder testen, men Teslas seneste opdatering gør Model 3 næsten lige så hurtig til at lade – men til en lavere indkøbspris. Bemærk, at den kommende Porsche Taycan vil kunne lades med op til 350 kW – altså over den dobbelte ladehastighed af, hvad Audi e-tron kan lade med i dag.