Test: Brutal Aston Martin møder gigantisk BMW og heftig Porsche

null

390340_16_9_large_294.jpg
Pleasure
Eksklusivt for kunder
03. nov 2019 KL.14:00
Der er nye spillere i klassen for hurtige sportsvogne til mellem 2 og 3 mio. kr. Vi tester tre af de bedste lige nu mod hinanden i den skånske sensommer.

Mine ører fyldes med musikken fra en hurtigt roterende boxermotor, mens den lave snude farer sikkert fremad på bugtet asfalt mellem kornfede marker.

En 911 Carrera S med 450 hk ligner en perfekt måde at spendere et par millioner kroner dedikeret til en helstøbt sportsvogn. Den sprinter til 100 km/t på 3,7 sek. og topper ved 308 km/t. Seneste generation af den ikoniske model har fået skruet op for charmen med et mere colaflaske-formet karosseri og en medstyrende bagaksel for højere appetit på snævre sving. Dertil en kabine, som er blevet digitaliseret.

I slipstrømmen af Porschens udstødningsrør ligger et par kompetente alternativer. Bakspejlet er fyldt op med gabet på en genfødt legende, BMW 8-serie, der er tilbage efter tyve års fravær. V12-motoren er skiftet ud med en 4,4-liters V8’er, der yder 625 hk i den drabelige M8 Competition.

For sammenlignelighedens skyld har vi indkaldt den lidt mindre rabiate lillebror M850i, der også har store overarme i jakkesættet og 530 hk. Den er ligeså hurtig som Porschen til 100 km/t trods en kampvægt tæt på et par ton. Den elektroniske fartbegrænser siger stop allerede ved 250 km/t, men gentleman-raceren lokker med mere voksne rejsevognskvaliteter som bagsæder, der kan lægges ned og et stort bagagerum til et par golftasker.

I venstre sidespejl ligger en aristokratisk ballademager på lur med et stort, åbent gab og buldrende udstødningsrør. Den nye “baby-Aston” ligner en eksotisk sportsvogn med masser af selvtillid og barsk karisma. Det har den også brug for som mærkets bedst sælgende og vigtigste model. Den har fået sit V8-hjerte på 4,0 liter doneret af Mercedes-AMG og en forkortet og forstærket platform fra storebror DB11, som gør den blå Vantage til en mere fokuseret og kompakt driver’s car, der både virker på snoede landeveje og krævende trackdays.

Med en topfart på 314 km/t og 3,6 sek. til 100 km/t er den som udgangspunkt dagens hurtigste bil. Til gengæld er det også dagens dyreste.

Kejseren af Autobahn

Stod slaget på motorvejen alene, vil den majestætiske BMW med magt sætte sig på tronen. En kollega kørte i sommer en M850i fra Le Mans til Danmark i ét hug og mødte frisk op dagen efter på redaktionen med en statusrapport om en V8-sportsvogn, der først begynder at leve rigtigt efter 200 km/t, at retningsstabiliteten er i top og bilens elektriske gadgets lader dig køre afslappet med to fingre på rattet, selv når den er klemt ud i det snævre, venstre spor på en strækning med vejarbejde.

Hjem fra Le Mans med gassen i bund i en BMW M850i

Førstehåndsindtrykket under mere fredelige omstændigheder på landet i Skåne er også en fantastisk rejsevogn skruet sammen med samme omhu og spækket med højteknologi i kabinen som ministerbilen 7-serie. Indretningen med to dybe forsæder delt op af en kardantunnel og en gearvælger i slebet krystal giver dig lyst til at køre en spontan tur til Sydfrankrig på hvad der føles som første klasse.

V8’eren gør ikke meget væsen af sig selv, gearskiftene glider afslappet mens undervognen gør sig umage med at isolere dig fra omverdenens bump og ubehageligheder. Sportsvognsfornemmelsen udebliver – indtil man taster “Sport” eller “Sport+”-køreprogrammet, der skyder et skud kunstig testosteron direkte ind i bilens digitale hjerne.

V8’eren flekser sine muskler mere aggressivt, løsner slipseknuden og brøler befriet, når man giver gas, mens undervognen strammes op og der kommer mere tyngde i styretøjet. Tilsammen giver det følelsen af en langt mere dynamisk og mindre bil, som også trives på en smal landevej, hvor asfalten slår krøller.

Motorens megamoment på 750 Nm er klar til aftapning uden den mindste turbotøven allerede fra 1800 o/min. Det resulterer i så heftige mellemaccelerationer, at man tror, bilen vejer det halve.

Baghjulene hjælper med at få den store bil rundt i de mest kringlede sving, som den kan forlade med en lille, uartig powerslide, men altid i fuld kontrol. Firehjulstrækket sørger for effektiv og sikker kraftoverførsel, men bilen trækker helst på baghjulene og føles også som en baghjulstrækker.

En udsøgt luksuscoupé til hverdagsbrug, men størrelsen og det indledende lag af komfort gør den mere til en gran turismo-rejsevogn til de lange stræk gennem Europa. Det virker som et oplagt valg... indtil du høre en ottecylindret Aston Martin rømme sig.

Slagsbror i jakkesæt

Den ligner et rovdyr på spring, som den står med snuden tæt på asfalten og bagpartiet struttende stolt som fjerene på en påfugl. Indenfor er der rendyrket sportsvognsatmosfære for to personer.

Du sidder lavt i en lille, intim kabine delt op af en tårnhøj kardantunnel, griber om et lille læderrat og skifter gear på store alu-klinger sat fast på ratstammen.

Lader man blikket vandre i kabinen står to ting klart: I forhold til den velordnede BMW-kabine er du gået en klasse ned, når det kommer til ergonomi og materialer, men her er langt mere moderne at være end i den forrige Vantage takket være digitale instrumenter og et infotainmentsystem med venlig hilsen fra Mercedes-Benz.

Det rodede miks af knapper på midterkonsollen og startknappen, der kan forveksles med klimaanlægget, vil få enhver tysk perfektionist til at rynke på næsen. I hvert fald indtil V8’eren ude foran får ordet med et brøl.

Vantage viser tænder gennem olm rumlen fra udstødningsrørene, der forplanter sig til hele bilen. Aston Martin har adopteret V8-motoren, som du også kan finde i biler som Mercedes-AMG C63 og AMG GT, og da det er en af de fedeste sportsmotorer på markedet, er det kun et plus.

Vantage springer fremad

Den er placeret i front, men bag forakslen og sender kræfterne via en kardanaksel til en ottetrins ZF-automatgearkasse udvalgt af Aston Martin, som er med til at give Vantage en fin 50/50 pct. vægtfordeling for/bag.

Træd speederen ned, og Vantage springer fremad med godt bid i de brede bagdæk. Vantage føles og opfører sig som en mindre og mere kompakt sportsvogn end BMW’en på små veje.

Den er nemmere at overskue og snuden på sportsvognen dykker mere villigt ind i svingene. Men komforten er ikke for sarte sjæle. Uanset hvordan jeg konfigurerer bilens adaptive støddæmpere er jeg hele tiden opdateret gennem sædet om hjulene ruller på grovkornet eller nylagt asfalt.

Hvor du i BMW’en drømmer om at køre til Sydfrankrig med speederen solidt plantet i gulvtæppet, plager Vantage dig hele tiden om at finde en racerbane, hvor den kan folde sine dynamiske talenter ud.

Vi har ved tidligere lejligheder prøvet den med fuld gas og uden tøjler på Ring Knutstorp i Sverige: Der kan den både være lynende hurtig og seriøs eller i festligt humør, når den lægges godt sidelæns på vej ud af svingene.

Det er en fantastisk sportsvogn kørt på grænsen, men til hverdag ville vi blive trætte af en ting eller to.

Perfektioneret allrounder

Det er som at hilse på en gammel ven, når du nærmer dig den nye Porsche 911. Profilen er stort set uændret siden 1963, og boxermotoren placeret bag bagakslen startes stadig over venstre knæ. Man har udsigt til en stor analog omdrejningstæller, der gør det nemt at holde maskineriet til ilden.

Et kig i sidespejlet afslører bilens brede, forf��rende hofter badet i bløde solstråler. Skærmene for og bag er vokset ved generationsskiftet for at dække over en bredere sporvidde, der gør bilen endnu bedre til at gribe fat i asfalten.

I kabinen er langturskvaliteten næsten på højde med BMW’en. Alt er lavet med tysk sans for kvalitet og ergonomi, og her er også par små bagsæder til mindre børn eller bagage.

Men det bedste er måden, den hele tiden leverer let tilgængelig køreglæde uanset, om du kører i kø eller prygler bilen til en trackday.

Den er velforberedt til hverdagslivet og kan fås med adaptiv fartpilot og kameraer, der kan se i mørke. Mikrofoner i hjulkasserne lytter efter regndråber på kørebanen og foreslår at aktivere et køreprogram, der gør bilen blid som et lam trods 450 hk på baghjulene.

Standard går 911 Carrera S til 100 km/t på 3,7 sek, men udstyret med Sport Chrono-pakke hedder tiden 3,5 sek, hvilket gør dagens billigste sportsvogn til den hurtigste, selvom den har færrest hestekræfter.

Det er også den bedste sportsvogn. Undervognen er fast, men ikke så ulidelig hård, at du kan værdsætte den på en bane. Ujævnheder bliver støvsuget omhyggeligt op, så de fede baghjul kan fokusere på at overfører kræfterne til asfalten mens forhjulene leverer uforfalsket feedback gennem et perfekt vægtet styretøj.

Den medstyrende bagaksel (ekstraudstyr) gør 911’eren endnu bedre til at kringle rundt om de skarpeste sving, hvor forhjulene griber og griber, og gør bilen mere stabil, når det går ligeud.

Det er nemt at blive fristet til at køre 911’eren for fuld pedal. Den nærmest danser fra sving til sving, mens boxermotoren stiger og falder i omdrejninger, når dobbeltkoblingsgearkassen bladrer lynhurtigt og smidigt gennem gearene. Det er svært at ønske sig mere i den her prisklasse.

Så hvilken sportsvogn er bedst?

Med alle biler samlet igen skal vi nå en konklusion. BMW M850i er supercruiseren, der stortrives på Autobahn og snoede veje, men den er for stor og tung til at være en rendyrket sportsvogn.

Aston Martin Vantage er en ægte sportsvogn med et stort hjerte og sjove køreegenskaber, som du først virkelig får fornøjelsen af, når du kører ind på en bane. Samtidig er kabinen underligt rodet og fyldt med Mercedes-dele, som er svære at se bort fra.

I hvert fald når du til færre penge kan få en komplet og finpudset sportsvogn fra Zuffenhausen, der tilmed er hurtigere.

Tillykke med sejren, Porsche 911.


BMW M850i Coupé xDrive aut.

Opbygning
2+2 coupé, frontmotor, firehjulstræk, ottetrins automatgear

Motor
V8, 4395 cm3, 32V, biturbo
530 hk ved 5500 o/min
750 Nm ved 1800 o/min

Præstationer
0-100 km/t 3,7 sek.
Topfart 250 km/t (elektronisk begrænset)
Forbrug (WLTP) 9,3 km/l
Årlig afgift 8520 kr.

Dimensioner
L/B/H 484/190/134 cm
Køreklar vægt 1965 kg
Dæk for/bag 245/35R20-275/30R20
Bagagerum 420 liter

Pris
2.329.883 kr.


Aston Martin Vantage

Opbygning
Tosædes coupé, frontcentermotor, baghjulstræk, ottetrins automatgear

Motor

V8, 3982 cm3, 32V, biturbo
510 hk ved 6000 o/min
685 Nm ved 2000 o/min

Præstationer

0-100 km/t 3,6 sek.
Topfart 314 km/t
Forbrug (NEDC2) 10,5 km/l
Årlig afgift 6700 kr.

Dimensioner

L/B/H 447/194/127 cm
Køreklar vægt 1720 kg
Dæk for/bag 255/40R20-295/35R20
Bagagerum 350 liter

Pris
2.860.000 kr.


Porsche 911 Carrera S PDK

Opbygning
2+2 coupé, hækmotor, baghjulstræk, ottetrins dobbeltkoblingsgear

Motor
B6, 2981 cm3, 24V, biturbo
450 hk ved 6500 o/min
530 Nm ved 2300 o/min

Præstationer

0-100 km/t 3,7 sek.
Topfart 308 km/t
Forbrug WLTP 10,1 km/l
Årlig afgift 7320 kr.

Dimensioner
L/B/H 452/185/130 cm
Køreklar vægt 1590 kg
Dæk for/bag 245/35R20-305/30R21
Bagagerum 132- 264 liter

Pris

2.255.890 kr.