Stor SUV er uhørt praktisk med både diesel- og elmotor

388382_16_9_large_686.jpg
Pleasure
Eksklusivt for kunder
29. sep 2019 KL.14:00

null

Mercedes-Benz rammer et brugbart kompromis mellem diesel- og elbilen med den store GLE 350 de, der tager det bedste fra de to motorteknologier.

Ved slutningen af 2020 har Mercedes-Benz ifølge planen 20 modeller med plug-in hybridteknologi. En af dem er den her, den nye GLE 350 de, og den er netop beviset på, hvor hurtigt udviklingen går med teknologien.

Den elektriske rækkevidde for plug-in hybrider er ikke længere kun til små ture; GLE hybriden har batterikapacitet nok til at holde den store SUV kørende op mod 100 km udelukkende på elektricitet.

Drivlinen er den samme som vi kender fra Mercedes-Benz C 300 de og E 300 de. Også her arbejder elmotoren sammen med en sparsommelig firecylindret dieselmotor og en automatgearkasse med ni trin.

Forskellen til GLE er størrelsen på batteriet, der her indeholder 31,2 kWh og altså nok til at give en lang elektrisk rækkevidde.

Behagelig lydløs fremfærd

Testruten starter midt i Frankfurt, hvor oplevelsen af den allerede komfortable GLE kun forstærkes af den lydløse og gnidningsfrie svæven ud fra p-pladsen. Der er noget fascinerede over at blive skubbet ubesværet afsted uden en lyd i så stor en bil.

Takket være elmotoren føles hybridvarianten endda en smule kvikkere end den tilsvarende dieselvariant. Det fulde moment fra elmotoren er til rådighed fra stilstand, så de første 50 km/t er vi flyvende og lydløst ude af starthullerne.

Først diesel over 150 km/t

På motorvejen har dieselmotoren ikke været startet endnu, og den elektriske rækkevidde er faldet med nogenlunde samme hastighed som de kilometre, vi tilbagelægger. Først når vi begynder at snuse til motorvejshastigheder falder rækkevidden hurtigere, end vi tilbagelægger tilsvarende afstand. Selv ved 150 km/t kører vi kun på strøm.

Først når vi har behov for at overskride den elektriske tophastighed på 150 km/t, bruger vi den første dråbe dieselolie. Når vi trykker mere til speederen føles et modstandspunkt. Det er GLE’s måde at fortælle, at trykker vi hårdere endnu, skal den bruge flere kræfter end elmotoren kan levere alene, hvorfor dieselmotoren starter.

Det er en smart funktion, og den virker ret fint. Vi sidder lidt med følelsen af, at det er forkert at overskride punktet.

Dieselmotoren arbejder hårdt

Vi gør det nu alligevel. Uden at hoste eller hakke starter dieselmotoren for at hjælpe os op på tophastigheden på 210 km/t. Først her, og når vi har brug for kræfter til mellemaccelerationer over 100 km/t, kommer GLE 350 de til kort.

Den lille dieselmotor arbejder hårdt for at levere, og det går ud over den ellers ubesværede oplevelse vi har haft indtil nu. De fire cylindre arbejder ikke helt så raffineret som de seks cylindre i den almindelige GLE 350 diesel uden opladningsteknologi. Så snart vi slipper speederen falder det hele til ro igen, dieselmotoren stopper og GLE 350 de er igen lydløs.

GLE 350 de leverer, hvad mange andre plug-in hybrider ikke kan: En elektrisk rækkevidde, der kan bruges til noget. Pladsen og følelsen af kvalitet og finish i kabinen er heller ikke til at overse; bemærk dog, at bagagerummet skrumper med 140 liter med sæderne oppe på grund af litiumbatteriet under bagagerumsgulvet. Der forventes en dansk pris på godt en million kroner.

Mercedes-Benz 350 GLE de 4Matic aut.

Opbygning
Femsædes SUV, diesel- og elmotor, opladeligt litiumbatteri, firehjulstræk, nitrins automatgear

Motor
R4, 1950 cm3, 16V, turbodiesel + elmotor
320 hk ved 3800 o/min
700 Nm ved 1600-2800 o/min

Præstationer
0-100 km/t 6,8 sek.
Topfart 210 km/t (150 km/t på el)
Rækkevidde på el 100 km

Dimensioner
L/B/H 492/202/180 cm
Vægt/påhæng ej oplyst/3500 kg

Pris
Ikke oplyst (vi gætter på godt en mio. kr.)

Børsen var inviteret til Frankfurt af Mercedes-Benz.