Stationcars fra Audi og Volvo med appel til øjet

390337_16_9_large_350.jpg
Pleasure
Eksklusivt for kunder
01. nov 2019 KL.15:00
Audi skærper konkurrencen i den store mellemklasse med en revideret og skarpere A4, der som stationcar skal forholde sig til Volvos herregårdsvogn. Børsen sætter de to i stævne.

For ti år siden kunne den vellønnede sælger vælge firmabil mellem blandt andet Mazda 6, Opel Insignia og Toyota Avensis, mens de tilsvarende prestigemodeller fra Audi og Volvo var forbeholdt chefen. I dag må chefen se sig kørt i bedene af mange danskere.

De gamle firmabilskonger fra de store bilproducenter humper salgsmæssigt i nødsporet, mens prestigemodellerne presser fartgrænserne i overhalingssporet.

De første ni måneder af 2019 blev der solgt 601 styk Mazda 6 og bare 324 Opel Insignia, mens Mercedes-Benz sendte 2587 nye C-klasser ud på danske veje.

Volvo solgte tilsvarende 1676 eksemplarer af 60-serien (heraf kun 53 af sedanen S60), mens Audi haltede lidt efter med 1136 stk. A4 i samme periode. Men nu følger en opfrisket Audi A4 med synlige ændringer i det udvendige design og ny teknik indvendig.

Dermed er tyskeren klar til at gøre svenskeren rangen stridig også på Volvo’s hjemmebane, som er den praktiske stationcar, der i gamle dage gik under kælenavnet ”Herregårdsvognen”.

Børsen sætter de to i stævne på funktionalitet og prestige ved Lindø Port of Odense.

Audi A4 med ny kabine

Den nuværende Audi A4 er fra 2015, så opfriskningen kommer planmæssigt i modellens livscyklus. Der er dog ikke tale om en gennemgribende revision. Den grundlæggende teknik er stort set uændret om end motorprogrammet er revideret.

Testbilen er udstyret med en 190-hestes firecylindret benzinturbomotor med et godt antrit, ikke mindst sammen med Audis fine syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse, kaldet S-tronic. Har man et større kørselsbehov, eller skal man trække noget med bilen, vil en dieselmotor været et mere naturligt valg.

Dermed undgår man en skavank, som viser sig på testbilen. Når motoren starter, sker det med en voldsomt ryk i bilen, hvilket gør det automatiske stop/start-system påfaldende klodset.En underlig plet på oplevelsen af bilen, som ellers er tæt på pletfri.


Kabinen ligner sig selv, men infotainmentsystemet og den tilhørende centerskærm er ny. Den fungerer nu udelukkende med trykfølsom skærm til afløsning for drejehjulet mellem forsæderne. Ellers fungerer alt som før, og det er bestemt ikke en skam.

Førerpladsen er intuitiv let at bruge, selv om den rummer flere unikke designløsninger, som understreger den flotte finish. Oplevensen af finish og kvalitet er fortsat klasseledende.

Fine designløsninger i Volvo

Den kan Volvo V60 knap leve op til, selv om bilen også viser fine design-løsninger, der er unikke for Volvo. Mens Audi stadig har mange dedikerede kontakter omkring føreren, som dermed kan betjene dem ”i blinde”, har Volvo samlet al sekundær betjening i den store iPad-lignende centerskærm.

Efter tilvænning finder man let rundt i menuerne, men det klares ikke uden, at man betragter skærmen og dermed fjerner fokus fra vejen.

Ændringerne i Volvo V60-programmet for 2020 gælder udelukkende motorprogrammet, hvor flere hybridvarianter er på vej. Testbilen er dog en traditionel diesel i D4-varianten. Det betyder 190 hk fra en firecylindret dieselmotor, som ikke mindst kombineret med det ottetrins automatgear (af den konventionelle type) gør en god figur.

Den bliver ikke klassemester i gangkultur, men dieselmotoren er et bedre valg end den mere påtrængende benzinturbomotor, som V60 også fås med.

Begge biler med fornem plads

Komforten omkring førersædet er på niveau med Audi, og på bagsædet vinder Volvoen med den bedste siddeposition og tilhørende knæ- og loftplads.

Stationcaren har været en spidskompetence for Volvo siden Volvo Amazon, der fik tilnavnet ’Herregårdsvognen”. Volvo har dog valgt en forholdsvis simpel løsning i bagagerummet, som ikke fås med monteringsskinner. Bagagerummet i A4 Avant har flere snedige detaljer og er desuden helt regulært i formen, hvilket gør det let at anvende.

Vor test-Audi kører på store 19” hjul, endda med den aggressive dækmontering Pirelli P Zero, men det lider A4 ikke under. Affjedringskomforten er særdeles fin. 19” hjul giver ofte mere direkte styretøj og det er da også tilfældet med den nye A4. Uden at udråbe den til svingmester, så gør den det mere interessant og involverende end Volvoen.

Audi har også den bedste retningsstabilitet på motorvej, men det er i nogen grad på bekostning af et ufølsomt styretøj omkring midterstillingen. Det er som om, rattet låser sig lidt. Det gør Volvo ikke, men den mulige gevinst i form af bedre dynamik udebliver.

Begge bør have automatgear

Volvo V60 starter ved 506.980 kr. for en D4 med manuelt gear. Man må ikke snyde sig selv for automatgearet til 26.000 kr. ekstra. Herfra er der uanede muligheder for at opgradere med udsmykning og udstyr.

Basismodellen Momentum er ikke pinligt skrabet og har eksempelvis elbagklap, men savner adaptiv fartpilot (den følger med Business-pakken til 19.990 kr.).

V60 Business-varianten til firmabilleasing har et beskatningsgrundlag på 375.003 kr.

Audi A4 Avant starter ved 409.990 kr. for en 150-hestes 35 TFSi med firecylindret benzinmotor og manuelt gear. Også hos Audi snyder man sig selv, hvis man fravælger den automatiske dobbeltkoblingsgearkasse. Den koster 30.000 kr. Hertil skal man regner med at sætte et par ekstra krydser på listen over ekstraudstyr, for A4 basisversionen er forholdsvis skrabet og mulighederne uendelige.

Hos Audi er valget mellem benzin og diesel mere frit. Dels er prisen for den 163-hestes diesel 35 TDi med automatgear den samme som for en 150- hestes 35 TFSI benzin (439.990 kr.), dels er forskellen i gangkultur og dynamik ikke markant forskellig i de to motorvarianter.

Identiske reservedelspriser

Bil Magasinets reservedelsprisindeks, der bruges til at sammenligne prisen på gængse reservedele, er i øvrigt næsten identisk på de to biler med indeks 228 til Audi A4 Avant og indeks 230 til Volvo V60 (indeks 100 er den gennemsnitlige sum af prisen for 11 gængse reservedele for de ti mest solgte biler i Danmark året forinden).

Audi A4 Avant er altså billigere end Volvo V60. Ikke desto mindre starter beskatningsgrundlaget på Audien på 399.990 kr., hvilket er 25.000 kr. højere end for Volvoen.

Skal du vælge mellem de to som firmabil, kræver det en længere tur i begge, for de er tættere på hinanden end nogensinde.

Audi A4 Avant 40 TFSI S-Line Prestige Tour aut.
10_52081_picture_4257_1.jpg
Opbygning

Stationcar, forhjulstræk, syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse

Motor
R4, 1984 cm3, 16V, turbobenzin
190 hk ved 4200 o/min
320 Nm ved 1450 o/min

Præstationer
0-100 km/t 7,5 sek.
Topfart 238 km/t
Forbrug 14,7 km/l (test: 12,3)
Årlig afgift 1780 kr.

Dimensioner
L/B/H 473/184/143 cm
Vægt/påhæng 1585/1500 kg
Bagagerum 495-1495 liter

Pris
504.990 kr. (testbil 739.768 kr.)
Beskatningsværdi fra 399.000 kr.


Volvo V60 D4 Momentum aut.
11_52082_picture_4257_1.jpg
Opbygning
Stationcar, forhjulstræk, ottetrins automatgear

Motor
R4, 1998 cm3, 16V, biturbodiesel
190 hk ved 4000 o/min
400 Nm ved 1750 o/min

Præstationer
0-100 km/t 7,9 sek.
Topfart 220 km/t
Forbrug 17,9 km/l (test: 14,6)
Årlig afgift 3500 kr.

Dimensioner
L/B/H 476/185/143 cm
Vægt/påhæng 1815/1600 kg
Bagagerum 529-1441 liter

Pris
532.980 kr. (testbil 607.150 kr.)
Beskatningsværdi fra 375.003 kr.