Skarp Lexus vækker opsigt overalt i Californien

386550_16_9_large_652.jpg
Pleasure
Eksklusivt for kunder
23. aug 2019 KL.12:59
Lexus forlod det danske marked i 2013. En tur i mærkets seneste topmodel antyder, at det atter kan få en platform i Danmark – omend med mindre excentriske biler end coupéen LC500h.

"I am a Lexus driver myself. This is just my everyday car!” (Jeg er selv Lexus-ejer. Dette er bare min hverdagsbil), råber en voluminøs afroamerikaner ud af vinduet fra sin ramponerede Toyota Land Cruiser, der netop er standset målbevidst, så hendes bil spærrer for min Lexus.

Den skrammede Land Cruiser ført af damen med flammende rødt hår vidner ikke om sammenhængen, men i Californien kan man være, hvem man vil, og damen midt i trediverne er særdeles interesseret i min Lexus LC500h, som hun ikke har set før.

Modellen har faktisk været på markedet i USA i to år, men selv om dens udfordrende design sikrer, at man ikke overser den, ser man ikke mange af dem i trafikken omkring Sacramento, hvor jeg møder hende.

Til en nypris fra omkring 100.000 dollar (650.000 kr.) er det en dyr luksusbil i USA, og dens coupéform gør den upraktisk, sådan som coupéer nu er. Der er faktisk et bagsæde, men det er af 2+2-typen, som reelt ikke kan bruges af andre end børn under 140 cm.

Til gengæld er designet som fra en anden planet. Eller måske noget, man bruger for at komme til en anden planet. I den henseende virker den nærmeste konkurrent, BMW’s nye og nok så elegante 8-serie, stilfærdig.

Lexus er Toyotas luksusmærke

Lexus-mærket blev skabt som Toyotas målrettede forsøg på at bygge en konkurrent til de europæiske prestigemærkers dominans i USA.

Første model var den store firedørs limousine Lexus LS400, der blev præsenteret i 1989. Den blev en kæmpe succes i USA, og til dels også i Europa, hvilket blev grundlaget for et helt program af biler, der i dag rummer fem modelserier.

Alle er premium- eller luksusbiler, der præsenterer den seneste teknik fra Toyota-koncernen, herunder ikke mindst hybridteknologi, som dominerer programmet. I de fleste modelserier fås Lexus kun med hybridteknologi, som dog er af den traditionelle slags, der ikke kan lades op med ledning.

Danske afgifter kvalte Lexus

Lexus nyder fortsat succes i USA, mens det kniber mere i Europa og ikke mindst i Danmark. Mærket blev introduceret i Europa og i Danmark i midten af 90’erne, i Danmark med få dedikerede forhandlere. Men succesen udeblev, og efter et sidste forsøg med én forhandler i København slukkede Toyota for nybilsalget i Danmark i juli 2013.

Det var, efter Lexus havde meddelt, at fremtidens modeller ville få hybridteknologi. Da den løsning ikke fik særligt begunstigede afgiftsvilkår i Danmark, kæmpede Lexus som nichemærke med et modelprogram, der var dyrere end sammenlignelige tyske prestigemærker og med en teknik, som danskerne ikke efterspurgte. Det gik ikke.

Siden er vindene som bekendt vendt for hybridbilerne også i Danmark. Spørgsmålet er, om det er åbner et vindue for Toyotas prestigemærke i Danmark.

Nye vinde kan give comeback

Spørger man den danske Toyota-importør, lyder svaret fra informationschef Anders Tystrup, at importøren naturligvis har bemærket de nye vinde, og at man overvejer situationen. Endnu er der dog ikke truffet en beslutning.

Efter første indtryk i Californien er det svært andet end at skynde på beslutningen, med håb om at Toyota tør prøve igen. Den dramatiske LC500h vil vække opsigt på danske veje, og den avancerede kabine får enhver tysk prestigekonkurrent til at ligne et bederum i sammenligning.

Førerstillingen er lav, midterkonsollen sidder tilsvarende højt, og forstolene krammer venligt om kroppen. Instrumenterne er en kombination af analog og digital visning, men tilført en mekanisk funktion, hvor omdrejningstælleren fysisk kan skifte placering, når man skifter køreprogram.

Sekundær betjening foregår via en trykskærm på midterkonsollen – en løsning, Toyota har benyttet i Lexus i en del år, hvilket systemet bærer præg af. Det virker raffineret.

V8 med eller uden hybrid

Det ser anderledes og vildt ud, både ud- og indvendigt, men typisk for Toyota er detaljerne gennemtænkte, så kontakter, greb og funktioner falder præcis der, hvor man forventer det – både ud- og indvendig. Modellen fås i USA med 5,0-liters V8-motor uden hybrid som LC500 og så testbilen kaldet LC500h med V6-motor og hybridteknologi af seneste generation.

Testbilen har en 3,5-liters benzinmotor med 295 hk plus en elmotor med 177 hk og et moment på 300 Nm. Systemydelsen for det hele er 354 hk og dermed det overskud, man forventer af en sportscoupé i denne klasse.

Som alle andre Toyota hybridmodeller benytter LC500h en trinløs variabel gearkasse (milliongear), men til denne Lexus er der arbejdet ihærdigt med at give gearet en funktion, så føreren får oplevelsen af at styre begivenhederne via kontakter på rattet, sådan som man forventer af en sportsvogn.

Mere godmodig end ventet

Det lykkes til en vis grad, men gearkassens automatiske funktion underbygger bilens grundlæggende karakter, som er mere gran turismo – altså komfortabel fremfærd til lange stræk med høj fart – end egentlig sportsvogn.

Der er masser af power, men LC500h føles mere godmodig, end den ser ud. Den er perfekt til en tur ad High Way One. Spørgsmålet er, om det rækker i Danmark, hvor en sportsvogns evner ved en trackday på Jyllandsringen nok er mere illusorisk end reel, men ikke desto mindre er det et salgsparameter.

Siden Lexus tabte pusten i Danmark, har markedet ændret sig markant. Prestigebiler er blevet hvermandseje, hvilket burde åbne markedet også for Lexus.

Konservativ bilsmag

Et relativt lavt salg for både Jaguar og Alfa Romeo de seneste år antyder, at danskerne fortsat er traditionsbundne, når det gælder mærkevalg, men med et hybrid-es i ærmet kunne Lexus måske gøre en forskel.

Uanset bliver det dog næppe den excentriske LC500c, der kommer til at gøre forskellen. I hvert fald ikke på salgsstatistikken, men måske som imagemodel i et nyt og nok så interessant Lexus-program.

Lexus LC500h aut.

Opbygning

2+2 coupé, benzin- og elmotor, trinløs gearkasse, baghjulstræk

Motor
V6, 3,5 liter + elmotor
Systemydelse 354 hk/348 Nm

Præstationer
0-100 km/t 5,0 sek.
Topfart 250 km/t
Forbrug WLTP 15,2 km/l

Dimensioner
L/B/H 477/192/135 cm
Køreklar vægt 1985 kg
Bagagerum 190 liter

Pris
ca. 2,0 mio. kr.
(707.800 kr. inkl. moms, ekskl. registreringsafgift)

----

3 konkurrenter

Honda NSX
Den japanske hightech-raket er en hybridbil med ikke mindre end fire motorer. Bag de to sæder ligger en V6-benzinmotor med to turboer og en ydelse på 507 hk. På bagsiden af motoren er der monteret en elmotor med 48 hk, og bag denne sidder der en nitrins dobbeltkoblingsgearkasse. Centralt på forakslen er her yderligere to elmotorer, der driver hver sit forhjul. Hondaen kan køre kortere strækninger alene på strøm, og pointen er lynhurtig speederrespons under alle forhold og et for en superbil lavt forbrug på 10,0 km/l.

Pris ca. 3,0 mio. kr.

BMW M850i Coupé xDrive aut.

Den spritnye 8-serie afløser den gamle 6-serie Coupé. I første omgang er den lanceret som M850i Coupé og Cabriolet med BMW’s 4,4-liters V8 med biturbo, som dog har 530 hk imod 450 hk i andre 50i-varianter. Der er også en 840d med 3-liters biturbodiesel. Begge varianter har firehjulstræk; der fås også 840i med baghjulstræk, og i 2020 følger en hardcore M8. På IAA-udstillingen i Frankfurt i september er der premiere på den firedørs 8-serie Gran Coupé. Læs langturstesten København-Le Mans t/r i M850i Coupé.

Pris 2.329.883 kr.

Porsche 911 Carrera S
Porsche har udviklet 911’eren siden 1963. Ottende generation er rasende hurtig og udstyret med teknologi, der cementerer dens rolle som sportsvognen, der trives året rundt. Den kigger op med runde i stedet for ellipseformede forlygter, og fronthjelmen strækker sig ned til forkofangeren som på de første 911’ere. Bagenden er rundet af med et futuristisk LED-bånd, der fungerer som baglygter. Porsches adaptive støddæmpersystem er standard, og på motorvejen føles 911’eren mere afslappet, rolig og stabil, når det går hurtigt ligeud.

Pris 2.258.890 kr.