Rumænsk SUV til 150.000 kr. skaber ravage

253562_16_9_large_527.jpg
Pleasure
Eksklusivt for kunder
18. mar 2013 KL. 9:05
Snart bliver de danske veje indtaget af et nyt bilmærke. Dacia er navnet. Og ja, det er et rumænsk bilmærke. Men før du bladrer videre, så glem fordommene for en stund.

For den friske firehjulstrækker Duster kan et eller andet.
"Det er en sensation, og det bliver hård kost at sluge for nye mini-SUV'er"

Nej, den er ikke lækker i kabinen – snarere tværtimod. Nej, den ser heller ikke barsk ud som en Land Rover, og den har ikke enorme kraftressourcer. Men til gengæld går den til tingene med en charmerende attitude og giver sig ikke ud for mere, end den er.

Dacia's biler er baseret på Renault-teknik og kører med Renault's benzin- og dieselmotorer. Renault ejer Dacia, som produceres i Rumænien og Marokko efter samme kvalitetsnormer som alle andre biler fra Renault.


Designet adskiller dog de to mærker fra hinanden, og så har Dacia større fokus på at sælge bilerne så billigt som muligt. Derfor er der sparet overalt.

Når dørene smækkes, minder lyden om en gammel Lada, plastikken på instrumentbordet ligner noget fra en Fiat Ritmo, og gearskiftet er slasket som i en gammel brugt Peugeot. Men du savner egentlig ikke noget.

Standard i alle biler, der kommer til Danmark, bliver nemlig radio, Bluetooth samt stik til USB/iPod, elruder foran og ESC-system. Insisterer du på aircon, kan det tilkøbes for omkring 6000 kr. For bare 5000 kr. mere får du også det simple, men fremragende trykfølsomme navi-system fra den nye Renault Clio.


På motorsiden fokuserer den danske importør på Renault's velkendte og sparsommelige 1,5 dCi-dieselmotor i versioner med 75-110 hk. Der fås også en benzinmotor på 1,6 liter, mens mindre benzinmotorer følger senere.

Brugen af kendt Renault-teknik betyder, at de 32 danske forhandlere kun skal foretage små investeringer for at få Dacia i butikken.

Det medvirker til at holde omkostningerne nede, og lavpris-filosofien gennemsyrer i det hele taget bilmærket: Dacia vil være det basale bilmærke for dem, der skal fra A til B, og i øvrigt er ligeglade med biler.

Elbetjeningen til elruderne sidder i midterkonsollen som på en Mini, fordi det er billigere end at placere dem i dørene. Så simpel er tankegangen for mærket, der solgte 390.000 biler i 2012 og forventer at sælge over 500.000 i år.

Kører bedre end ventet

Testbilen er en Duster 4x4 med 1,5-liters diesel og 240 Nm ved 1750 o/min. Den 6-trins gearkasse stammer fra Renault og er godt vægtet til den relativt lette bil med en køreklar vægt på 1369 kg.

Du bestemmer selv, om du vil køre med for- eller firehjulstræk. Det officielle snitforbrug er over 18 km/l, og en 0-100-tid på 12,5 sek. sikrer, at du kan følge med i trafikken.

Duster kører bedre end ventet, har et overraskende lavt støjniveau og et kvikt antrit, dog kun fra 1200 og op til knap 3000 o/min, hvor den vil have et nyt gear.


Standard er 16" stålfælge med udmærkede allround-dæk fra Continental, men et sæt 17" terrændæk på alufælge giver den et mere passende macho-look. Standard er firehjulstræk, tagrælinger, op/ned-justering af rat, elspejle, aircon, splitbagsæde og fjernbetjent centrallås. Til prisen er det mere end rimeligt.

Gearskiftet er slasket som i en gammel brugt Peugeot. Men du savner egentlig ikke noget


Mens de andre Dacia-modeller snart når Danmark, kommer Duster desværre først i januar 2014 på grund af noget bøvl med for høje emissionstal. Derfor ligger prisen ikke fast endnu, men målet er, at den skal kunne fås fra 150.000 kr. Dvs. 100.000 kr. mindre end en Panda 4x4, der nærmest er halv størrelse.


Det er en sensation, og det bliver hård kost at sluge for nye mini-SUV'er som f.eks. Opel Mokka.

Bagsiden af medaljen er så, at den på ingen måde er en lækker bil. Men den udfylder sin funktion. Flere af modellerne har kun fået tre stjerner i sikkerhed af EuroNCAP. ESC-stabilitetssystem og fire airbags bliver dog standard på alle modeller herhjemme.