Reportage: 24 nye biler kandiderer til titlen som Årets Bil i Danmark 2020

389237_16_9_large_996.jpg
Pleasure
Eksklusivt for kunder
11. okt 2019 KL.15:00

Feltet består i år af fem elbiler, en brintbil og 18 hybrid-, diesel- og benzinbiler. Få overblikket over 2020-årgangen, hvor elektrificeringen slår synligt igennem.

Der er rift om de få ladestandere på FDM Jyllandsringen, for blandt kandidaterne til Årets Bil i Danmark 2020 finder vi fem batteridrevne biler og en enkelt plugin- hybrid. Sidste år var der kun en enkelt elbil med i kåringen, men udbuddet vokser.

Danske Motorjournalister har kåret Årets Bil i Danmark siden 1968, og i år stiller der 24 nye bilmodeller op.

De testes over to dage på offentlige veje ved Silkeborg og på FDM Jyllandsringen, hvor der er mulighed for at presse bilerne til grænsen og teste egenskaber som undvigemanøvrer og pludselige retningsskift.

Herefter stemmer hvert jurymedlem på fem finalister. Vinderen er den bil, der byder på den mest attraktive pakke for den danske nybilkøber lige nu.

Kvik og styreglad Peugeot

Der er ingen mikrobiler med i årets kåring, så vi begynder med de to franske konkurrenter i miniklassen, Peugeot 208 og Renault Clio. Begge er nye modeller.

Peugeoten er Danmarks mest solgte bil, og den nye generation udmærker sig ved et frækt design og ved at være mere moden i sin måde at bevæge sig på. En testbil med 100 hk dieselmotor lægger ikke op til den store fartfest, men den er godt støjdæmpet og er angivet til 24,4 km/l i WLTP-normen.

Peugeot 208 er en af favoritterne til årets titel, selv om den interessante eldrevne version ikke kunne nå at være med i kåringen. Den kommer til Danmark til foråret.

Ved første øjekast ligner femte generation af Renault Clio sig selv iført et lag kraftig sminke i form af smarte LED-lygter og kromrammer om vinduerne. Men sæt de to generationer side om side, og det står klart, at der er tale en ny bil med et mere moderne design.

Clio har tabt sig op til 50 kg, men uden at det er gået udover rummeligheden. Renault nåede også at få den nye elbil Zoe med til kåringen, som gør et godt første indtryk med sit kraftigere batteri og mere solide indtryk.

Der er flest høje biler

Bilkøberne vil op i højden uanset bilklasse og -type, og det afspejler sig i Silkeborg. Volkswagen stiller med den nye T-Cross, der næsten automatisk vil få succes i Danmark, og Skoda kommer med deres hidtil mindste SUV, Kamiq.

På grund af en besynderlig sidste øjebliks-beslutning fra Motorstyrelsen kunne de to tjekkisk indregistrerede testbiler ikke få udleveret danske prøveplader og var derfor ikke til rådighed til test på landevejen. Skoda Kamiq har fire cm højere frihøjde end hatchbacken Skoda Scala, der også er med. Kamiq lanceres til nytår fra under 200.000 kr.

Blandt de høje biler i mellemklassen finder vi også den friske Mazda CX-30, der gør et fint indtryk selv med en tilsyneladende brystsvag benzinmotor med 122 hk. Mazda 3 er her også.

Kias indslag i den semihøje klasse er den nye XCeed, der fremstår som en selvstændig og overraskende vellykket model. Kia har også den charmerende eldrevne e-Soul med, der med sine 204 hk på forhjulene blev kaldt “som at køre gaffeltruck på speed.”

Den SUV-lignende franske DS 3 Crossback er et tilbud i den kompakte klasse for dem, der gerne vil betale lidt mere for en lille, men høj bil. Den fås med benzin- og dieselmotor, mens en eldrevet version følger til foråret.

I den humoristiske afdeling triller Suzuki Jimny ind som dagens mest charmerende indslag. Det er umuligt at køre den mikroskopiske og høje firehjulstrækker uden et smil i hele ansigtet, og kun en vel høj pris afholder den fra at få en af vore fem finalestemmer.

Range Rover og Audi

På den anden side af den halve million kroner finder vi Range Rover Evoque i den helt nye generation, der netop er lanceret, og Audi Q3. Audi Q3 Sportback er her også, og vil tiltale dem, der gerne vil sidde højt, men ikke har brug for en regulær og rummelig SUV.

Audi har også mægtige e-tron med. Den er chanceløs i kåringen med sin høje pris, men følges af en billigere og ligeledes eldrevet model til foråret. – det bliver interessant.

Toyota stiller med hele fire nye modeller. Corolla med hybridteknik fik en af dette jurymedlems stemmer til finalen, men også den større Camry vil være være værd at overveje for dem, der skal have ny firmabil og går efter en grøn løsning.

Toyota har også RAV4 med, som fås i en hybridversion, og den nye GR Supra, som er feltets eneste sportsvogn. Den er forrygende!

Subaru fortsætter sin rolle som nichemærke. Den nye Forester er her med mildhybriddrivline i en topudstyret version: Den opleves som en stor, komfortabel og amerikaneragtig SUV for dem, der vil sidde højt og går efter komfort.

Hyundai kører på brint

Komfort er også nøgleordet for feltets eneste brintdrevne bil, Hyundai Nexo. Der er bred enighed i juryen om, at den er vellykket med sin lydløse fremfærd og effektive drivline med en rækkevidde på 500 km på en optankning brint.

En pris fra 633.000 kr. er dog ikke befordrende for den almindelige bilkøber, men er du i markedet for en stor SUV, og bor du i nærheden af en brinttankstation, så tag en prøvetur. Hyundai Nexo kan altså noget.

BMW har to nyheder med i år: 1-serie og 3-serie. Den nye 1-serie opleves som en atlet uanset valg af motor og får straks et af mine fem krydser.

Vi har tidligere haft fornøjelsen af en BMW 320d i den nye generation, som kan alt inklusive at køre langt på literen, så jeg havde store forventninger til den nye 330 e med benzin- og elmotor og opladeligt batteri.

Den kan køre op til 50 km på strøm og har taget næsten 300 kg på, men på Jyllandsringen synes den upåvirket af den ekstra vægt og stryger afsted som en hvilken som helst anden BMW. For dem, der skal have ny firmabil, bliver det et delikat valg mellem 3-serie med diesel eller plug-in. BMW 330 e fås fra 583.000 kr.

Kun én amerikansk bil med

Amerikansk bilindustri er usynlig på det europæiske marked med én undtagelse. Den træder til gengæld i karakter som en glimrende allround-bil, der ikke har noget imod dynamisk svingkørsel, kraftig sidevind eller lange ture.

Tesla Model 3 er min favorit til Årets Bil-titlen, for selv om den ikke længere ser ny ud (vi så den første gang i 2016), byder den på så overbevisende kvaliteter, at vi tilgiver, at den ikke er helt så lækker i kabinen som f.eks. BMW 3-serie.

Priserne for en standardmodel med 400 km rækkevidde i WLTP-normen begynder ved 369.900 kr. På trods af at man er nødt til at krydse af for pakken med delvist selvkørende funktion til 50.000 kr., er en slutpris på omkring 420.000 kr. for en så hurtig, rummelig og komplet bil nok til en sejr efter min mening.

De 5 finalister

BMW 1-serie – danser veloplagt fra sving til sving

Den nye 1-serie er kortere, bredere, højere og trækker på forhjulene. Platformen deles med 2-serie Active Tourer og Mini Clubman, hvilket betyder farvel til baghjulstræk. Der fås manuelt eller dobbeltkoblingsgear, og firehjulstræk på dyrere varianter.

Skiftet fra bag- til forhjulstræk i de almindelige versioner skyldes, at den nye model er baseret på samme platform som BMW X1, X2 og Mini. Undersøgelser viser, at de færreste nuværende ejere af 1-serie i det hele taget er klar over, at den trækker på baghjulene. Med forhjulstræk undgår man den pladskrævende kardantunnel i midten af bilen, og blandt andet derfor skifter 1-serie til at trække på forhjulene.

BMW 1-serie med forhjulstræk kører fantastisk. Nægter du at tro på det, så lån en 1-serie eller en X2, find et par sving – og giv gas. Benzinere er 118i med 140 hk og den firehjulstrukne M135i med 306 hk. Diesel er 116d med 116 hk, 118i med 150 hk og 120d med firehjulstræk og 190 hk.

Ved almindelig og jævn kørsel gør ingen af varianterne nævneværdigt væsen af sig – de løser deres opgave som transportmidler fornemt. Heldigvis vågner M135i op, når de sportslige køreprogrammer vælges, og input på rat og pedaler strammes op. Men også en ganske civiliseret 118d med M Sport-pakke viser sig at have sportslige talenter, når den tvinges gennem sving på Jyllandsringen. Her danser den fra sving til sving som en bil, der tror, den er en sportsvogn.

Kia XCeed – en vellykket kombination af en hatchback og en SUV


Ved første øjekast ligner den nye Kia en højbenet Ceed iført moderigtige off-road-skørter, men bag rattet konstaterer man, at den er mere end det. Den fikse crossover føles som en selvstændig model og overrasker ved at køre som en dynamisk vellykket hatchback samtidig med at tilbyde en høj førerposition.

Med et moderne motorprogram med benzinmotorer på 120,140 eller 204 hk og en dieselmotor med 115 eller 136 hk har XCeed en motor for enhver smag. Der er valg mellem manuelt eller dobbeltkoblingsgear. I starten af 2020 kommer Xceed som plugin- hybrid med drivlinen fra Kia Niro PHEV. Den består af en 1,6 liters benzinmotor, et 8,9 kWh batteri og en elmotor, som tilsammen giver en systemydelse på 141 hk og en rækkevidde på strøm alene på 60 km. Plugin-hybriden var ikke til stede ved kåringen i Silkeborg.

Bag rattet sidder du kun marginalt højere end i en almindelig Ceed, så der er ikke meget SUV-stemning over en Xceed. Modellen kommer også kun med forhjulstræk. Men den lille ekstra frihøjde giver en følelse af en bil, du kan udsætte for lidt af hvert uden at være bekymret for at skrabe kofangerne.

Vi pløjede testbilen ned ad en særdeles hullet grusvej og over et par høje kantsten uden at høre en mislyd fra undervognen. Den blødere undervognsafstemning kan vitterligt mærkes, og i kombination med en bedre støjisolering opleves Xceed som en mere komfortabel bil end Ceed.

Peugeot 208 – Danmarks mest solgte bil i en ny og mere voksen generation

Peugeot 208 er baseret på en ny platform, der kan skaleres og monteres med benzin-, diesel- eller elmotor. Modellen har i snit tabt sig med 30 kg i forhold til den nuværende model og har lavere vind- og rullemodstand.

Benzinmotoren er med tre cylindre og turbo og yder 75, 100 eller 130 hk. Den fås med fem- eller sekstrins manuelt gear, der opleves som en klar forbedring i forhold til det knoklede gear i den nuværende model, eller et lækkert ottetrins automatgear, som vi kender fra bl.a. Peugeot 508. Dieselmotoren er en firecylindret med 100 hk og manuelt gear.

Selv den 100 hk diesel med femtrins manuelt gear opleves som veloplagt og langt fra sløv. Den er angivet til 24,4 km/l i WLTP-normen, så her er en moderne pendlerbil for dem, der ikke lider af dieselskræk. Den eldrevne 208’er er desværre ikke til stede ved testen og indgår derfor ikke i bedømmelsen af modellen. Peugeot e-208 ankommer til foråret med 136 hk elmotor.

Kabinen i den nye 208 er inspireret af storesøster 508 og har trykfølsom skærm i 5”, 7” eller 10”, og fem udstyrsniveauer: Like, Active, Allure, GT-Line og GT. På trods af standardudstyr som nød-bremse og vognbaneassi-stent har 208 kun fået fire ud af fem stjerner fra Euro NCAP, der kritiserer nødbremsen for ikke at registrere cyklister og fodgængere tilstrækkeligt. Bilen i testen havde en simpel nødbremse, men vi håber, at Peugeot tager den mere avancerede nødbremse med radar til Danmark.

Tesla Model 3 – langtursegnet elbil fra 369.900 kr.

Størrelsesmæssigt svarer Model 3 til BMW 3-serie og Mercedes C-klasse, som da også hidtil har været de primære konkurrent for den californiske elbil. Den blev vist første gang tilbage i 2016, hvor reservationerne væltede ind, og i august 2017 var der ikke mindre end 455.000 reservationer. Det første eksemplar løb af samlebåndet hos Tesla i Freemont uden for San Fransisco i august 2017, men starten var præget af mangel på batterier og problemer med kvaliteten.

Model 3 blev lanceret i Danmark i begyndelsen af 2019 og kan nu leveres på tre-seks uger afhængigt af variant. Model 3 Standard Plus RWD med baghjulstræk har en rækkevidde på 409 km i WLTP-standarden, og en FDM-test har vist, at rækkevidden kun afviger med cirka én procent i den virkelige verden.

Long Range-varianten har to elmotorer og en rækkevidde på hele 560 km, som betyder, at man ikke skænker rækkevidden en tanke i praksis. Tesla har et udbredt netværk af deres egne ladere over hele Europa, der med de seneste opdateringer lader med en hastighed, så man får op mod 250 km på 30 minutter. I modsætning til Model S betaler man for strømmen.

Den gale Performance-variant har en elmotor på hver aksel og klarer 0-100 km/t på 3,4 sekunder. Det virker som overkill, så vi ville gå efter en standard RWD med delvist selvkørende funktion, der fås i en pakke til 50.000 kr. Som noget usædvanligt for en elbil kan der tilkøbes anhængertræk.

BMW 3-serie – fås både som sedan, stationcar og plugin-hybrid

BMW’s indslag i premiumklassen er en overraskende favorit, der stjæler den sidste plads i finalen fra biler som Mazda CX-30, Skoda Kamiq og Toyota Corolla. Vi har tidligere skamrost en 320d for at kunne alt, for den er både hurtig, komfortabel, sportslig, rummelig og sparsommelig.

Til testdagene på FDM Jyllandsringen havde den danske importør skaffet et eksemplar af den nye plugin- variant BMW 330 e, der fås som sedan og stationcar. Den starter altid i ren eldrift og kan køre over 50 km på strøm. På banen overrasker den ved at være naturstridig agil og atletisk på trods af mervægten på op mod 300 kg fra litiumbatteriet placeret under gulvet af bagagerummet. Elmotoren er koblet sammen med en firecylindret turbobenzinmotor og en ottetrins automatgearkasse.

I Sport yder systemet 297 hk, hvilket giver en 0-100-tid på 5,9 sekunder. CO2-udslippet er 38 g/km. Priserne med Sport Line-pakke og navigation begynder ved 590.000 kr., mens adaptiv fartpilot koster 11.500 kr.
uanset variant er den nye 3-serie forbløffende overbevisende både på motorvej, små veje og på banen. Modellen har tabt sig op til 55 kg i forhold til forgængeren, selvom den er vokset en del og nu fylder omtrent det samme på asfalten som en 5-serie fra slut-90’erne. Vi ville vælge plugin-hybriden eller en 320d Touring Connected aut. til 482.986 kr.

Årets Bil i Danmark 2020  kåres 27. november i Kgs. Lyngby.