Range Rover lokker med ny model til en halv million kroner

379125_16_9_large_448.jpg
Pleasure
Eksklusivt for kunder
28. mar 2019 KL.15:48
Med en skarp og let genkendelig profil, en ny og elegant kabine og attraktive beskatningsværdier skal Range Rover Evoque lokke nye kunder til – og gerne fra Audi.

Den danske importør af Land Rover lancerer en ny Range Rover Evoque med en lille smule frækhed.

Normalt taler man ikke om andre bilmærker til modelpræsentationer, men i det nye Jaguar Land Rover-hus i Gladsaxe er de så opstemte over de priser, de netop har forhandlet hjem med moderselskabet i Storbritannien, at de gør en undtagelse.

Sammenligningen står mellem firmabiludgaverne af den nye Evoque og den velkendte Audi Q5. Med en firecylindret diesel med 180 hk, firehjulstræk og automatgear har business-versionen af Evoque en beskatningsværdi på en halv million kroner.

Værdien for den tilsvarende Audi Q5 med 190 hk er 574.860 kr. – altså en forskel, der er stor nok til at blive bemærket på selvangivelsen.

Billigere end Audi som firmabil

Ser man kun på bilernes størrelser, ville det være mere fair at sammenligne med den nye Audi Q3 – her er beskatningen på en tilsvarende 190-hestes diesel 547.808 kr.

Den nye Evoque er altså billigere end begge Audier som firmabil, mens den placerer sig midt imellem dem ved kontantkøb.

I forhold til forgængeren fra 2011 er prisen faldet, så den billigste Evoque nu koster 549.995 kr. Da varianten med 150 hk, manuelt gear og forhjulstræk er udgået, er det et reelt prisfald på 132.000 kr. i forhold til forgængeren. Det er til at tage og føle på, men hvad får du så for pengene?

Du får først og fremmest Range Rovers brandværdi til en mere overkommelig pris. Det udvander ikke mærket efter vores opfattelse, for den nye Evoque er en fin bil.

Mildhybrid er standard

Der er tale om en femsædes SUV med en længde på 437 cm, elektronisk styret firehjulstræk og automatgear. Kun de forreste dørhængsler går igen fra den originale model, for den nye er bygget på en ny platform, der også kan anvendes til hybrider og plug-in-hybrider.

Et nyt 48-volts stærkstrømssystem (mildhybrid) er standard og skal bidrage til at sænke forbruget. Det gør det muligt at starte med elmotor alene og at slukke forbrændingsmotoren ved lav belastning, og når man kommer under 17 km/t, men forbruget i den benzindrevne testbil imponerer ikke; Den er angivet til under 11 km/l i snit i WLTP-normen.

Evoque kan godt klare sig med den 200-hestes turbobenziner i testbilen, men jeg ville foretrække diesel, hvad enten det er 180 eller 240 hk.

Dieselmotoren er mere harmonisk og støjsvag end de forskellige dieselvarianter af forgængeren, og man undgår, at den ellers fremragende afstemte automatgearkasse skifter op og ned i utide – det er der ikke behov for. Forbruget med diesel er op til 14,9 km/l.

Fin løsning med to skærme

Det skarpskårne design af SUV’en var modigt i 2011, så selvom alt er helt nyt, ligner Evoque sig selv. Den har fået et mere moderne udtryk med slanke LED-lygter for og bag, men det er i kabinen, vi finder den største synlige forskel.

Evoque har fået førerpladsen fra den større Velar, og det klæder den. Den billigste S-variant har analoge instrumenter og en 10” skærm i midten, mens dyrere varianter har digitale instrumenter bag rattet og to skærme i midten: Den øverste er til navigation, infotainment, telefon og wi-fi, mens den nederste er til betjening af sædevarme, køreprogram, offroad-indstilling og klimaanlæg.

Skærmene fremstår som en elegant og gennemtænkt løsning og kan også bruges i direkte solskin. Her er menuer på dansk og en effektiv dobbeltfunktion i drejeknapperne, som bruges til varme, men ved et tryk også kan bruges til indstilling af sædevarmen. Det fungerer godt.

Godt indtryk på vejen

På vejen gør Evoque et godt første indtryk. 18” alufælge er standard på den billigste variant i Danmark, og dem vil vi faktisk anbefale frem for 20”- og 21”-fælgene på dyrere varianter. De større fælge klæder bilen, men går ud over komforten på ujævne veje. Den er ikke på niveau med komforten i den noget dyrere Range Rover Velar, men godkendt for en SUV i premium-klassen.

Vadedybde på 60 cm
Land Rover har arbejdet med stivheden i bilens konstruktion, og firehjulstrækket er videreudviklet. Det er et fåtal af Evoque-ejerne, der nogensinde kommer uden for en asfalteret vej, men skulle det ske, har bilen skrappe egenskaber i terræn, behørig beskyttelse af bunden og en vadedybde på 60 cm.

Et nyt og genialt tænkt kamerasystem var ikke tilgængeligt ved præsentationen, men fås senere på året. Ved at bruge kameraer er hele den forreste del af bilen usynlig, så man på den store skærm i midten kan følge forhjulenes bevægelser og bilens placering med centimeters nøjagtighed.

Det er for eksempel nyttigt ved kørsel på klipper – men også i snævre p-huse, hvor man får større chance for at undgår ridser i fælgene. Systemet er endnu ikke prissat herhjemme.

Hajfinne på ryggen

Til gengæld er et andet system standard. På hajfinneantennen på ryggen af bilen er her et lille HD-kamera, som viser sit billede i widescreen på bakspejlet.

Man kan slå det fra og bruge spejlet som et almindeligt spejl, men efter en kort tilvænning giver det nye digitale bakspejl mening og vil også give et sikkerhedsmæssigt løft, fordi man får 50 graders og dermed bredere udsyn bagtil.

Om et år følger en ny drivline, der for alvor gør Evoque interessant. Den har en ny trecylindret turbobenziner med 200 hk, et litiumbatteri i bunden og en elmotor på bagakslen med 108 hk. 11,3 kW-batteriet kan lades inden afgang, og der loves lang rækkevidde på el og et CO2-udslip under 50 g/km.

Prisen er endnu ikke kendt, men plug-in-hybriden vender vi helt sikkert tilbage til.

Den nye Evoque lanceres herhjemme i april, og målet er at femdoble salget i Danmark i forhold til forgængeren.

Range Rover Evoque SE 2,0 AWD aut.

Opbygning
Femsædes SUV, firehjulstræk, ottetrins automatgear

Motor
R4, 1999 cm3, 16V, turbobenzin
200 hk ved 5500 o/min
320 Nm ved 1200 o/min

Præstationer
0-100 km/t 10,9
Topfart 216 km/t
Forbrug WLTP 10,2 km/l
Årlig afgift 7320 kr.

Dimensioner
L/B/H 437/190/167 cm
Vægt/påhæng 1845/1800 kg
Bagagerum 591-1383 liter

Pris
553.880 kr.