Nu falder CO2-hammeren for bilindustrien - og den falder hårdt

388844_16_9_large_39.jpg
Pleasure
Eksklusivt for kunder
04. okt 2019 KL.15:00

Der har været talt om EU-bøder for CO2-overskridelser i årevis, men nu er det alvor: Fra nytår kommer det til at koste bilproducenter kassen at udlede for meget CO2. KPMG vurderer, at turbulensen kan give diesel et uventet comeback.

Samtidig med åbningen af den internationale biludstilling i Frankfurt i september 2015 bragte Au-
tomotive News en notits om, at de californiske myndigheder havde konstateret, at Volkswagen havde overtrådt statens grænser for luftforurening. I dagene herefter faldt koncernens aktier med en tredjedel, mens “dieselgate” udviklede sig til en global skandale.

Knap tre måneder senere vedtog EU-Parlamentet nye regler for CO2-udslip som et modsvar på vegne af de europæiske forbrugere, og det er dem, der træder i kraft til nytår.

Ekstremt komplicerede regler

De nye regler er ekstremt komplicerede og lægger sig som et tungt tæppe over den i forvejen ekstremt komplicerede danske lovgivning for bilafgifter.

Der skal indføres en ny beregningsmetode for brændstofforbrug og CO2-udslip, men inden, den træder i kraft, bruger man en simuleret version af den hidtidige, der var ubrugelig i praksis.

Selv de danske bilimportører er i tvivl om noget så simpelt som at udregne den årlige grønne afgift for en konkret bil, for den kan skifte afhængigt af størrelsen på dækkene, eller om der er læderindtræk i kabinen.

Der har været lang kø for at få testet nye modeller efter den nye norm, og en modelvariant som Bentley Bentayga Hybrid har stået i kø i mere end et år, fordi andre modeller fra samme koncern var vigtigere.

Kompleks lovgivning i både Danmark og EU

De nye regler foreskriver en maksimal CO2-udledning på 95 g/km på en gennemsnitlig bil fra en bilproducent, men de 95 gram skal reguleres efter en formel, der tager højde for bilens vægt. I 2020 medregnes der kun 95 pct. af producentens køretøjer, og det forvirrer også, at bøden for at overskride de 95 gram er 95 euro pr. bil.

“Vi kender den danske lovgivning for bilafgifter ret godt og må medgive, at den er kompleks. Når man så lægger en lige så kompliceret EU-lovgivning oven i, er det let at blive forvirret. Men det er trods alt vigtigt at pointere, at det er EU, der driver den gr��nne omstilling lige nu,” siger Jacob Skjærris, senior automotive manager, KPMG Acor Tax.

“EU bruger en kombination af pisk og gulerod for at sænke det gennemsnitlige CO2-udslip fra nye biler, og det er konsekvensen af det, vi vil se fra nytår,” lyder det fra KPMG.

De nye CO2-grænser vil ifølge en aktuel KPMG-rapport få omfattende betydning for den europæiske bilindustri fra købere af biler, forhandlere og værksteder til selve produktionen og vilkårene for underleverandører af for eksempel gearkasser.

Grundlæggende elektrificering af biler

EU presser på for en grundlæggende elektrificering af biler for at gøre dem mere miljøvenlige, hvilket kan koste arbejdspladser i den traditionelle industri for biler med forbrændingsmotorer.

Biler kun med benzinmotorer kan blive udstødte, mens dieselbilen kan få en uventet renæssance på grund af den fine udnyttelse af brændstofenergien og avancerede metoder til rensning af udstødningsgassen.

Ifølge KPMG vil de nye bøderegler betyde, at producenterne flytter store dele af produktionen over til den væsentligt dyrere hybrid- og elteknologi, mens helt billige bilmodeller med traditionelle benzin- og dieselmotorer droppes.

Mikrobiler udfases

Det vil gå ud over modeller som trillingerne VW Up, Seat Mii og Skoda Citigo, der udgår med fossilmotorer og fremover kun vil kunne fås med elmotor. Indikationer fra Tyskland antyder, at Skoda Citigo med elmotor vil kunne sælges herhjemme fra februar 2020 fra 160.000 kr. inklusive lader, hvilket lyder dyrt, men vil gøre den til den billigste elbil på det danske marked.

Fordelene er lydløs fremfærd, ingen lokale emissioner og det indbyggede automatgear (der er kun ét gear).

Da elbiler tæller dobbelt i CO2-regnskabet, har producenter som Skoda og VW mere end travlt med at få så mange elbiler på gaden som muligt – vel at mærke som indregistrerede nye biler i EU.

Er pludseligt blevet populær

Det mærker de hos delebilstjenesten Green Mobility, der har base i København og lejer elbiler ud på minutbasis via en app i byer som København, Oslo, Göteborg og Malmø. Aarhus støder til inden længe, og selskabet er også ved at etablere sig i Gent, Bruxelles, Antwerpen, Leeds, Manchester og Liverpool.

Hos Green Mobility står telefonen ikke stille ret længe af gangen, for de er svært populære for tiden.

“Vi er en nem afsætningskanal for større partier elbiler for både europæiske og amerikanske bilproducenter,” fortæller adm. direktør Henrik Isaksen.

“Vi oplever stor interesse fra bilfabrikkerne om øget samarbejde om salg af elbiler. Jeg tror så, at fabrikanterne bliver endnu mere desperate næste år, for dér bliver bøderne sendt ud. Bilbranchen er bygget således, at de ofte glemmer at se på den lange bane, så når bøderegnen kommer, vil det blive endnu mere presserende for dem at sælge elbiler. Den dialog, vi har nu med branchen, er intens. De vil have en kontrolleret afsætningskanal med stordriftsfordele,” siger Henrik Isaksen, der ser frem til næste år at drage fordel af bilbranchens stigende behov for at sælge elbiler i massevis.

Selskabet er børsnoteret i København, og populariteten skader ikke ligefrem aktiekursen eller interessen fra større bilproducenter for at købe sig ind i selskabet. Det vil jo være nemmere at få nogle elbiler på gaden, hvis man er medejer.

“Udviklingen giver os en gunstig forhandlingsplatform, fordi vi ved, at udbuddet af elbiler kommer til at stige dramatisk. Husk på, at vi køber mange hundrede biler af gangen hos en producent, og det giver allerede lidt mængerabat. Producenterne vil nu give os en større rabat for hurtigst muligt at få mange flere elbiler på gaden. Bilen skal jo være indregistreret i Europa, før de tæller positivt med i producentens CO2-regnskab. Green Mobility alene kommer til at indregistrere tusinder af elbiler de næste år,” fortæller Henrik Isaksen.

Vil af med privatbilismen

“Vi sparer jo en masse CO2-udledning, alene fordi vi får folk væk fra benzinbiler og over til elbiler. Hvis vi også i højere grad kan få folk til at deles om biler, så sparer vi endnu mere som nation og samfund. Vi lever i bund og grund på ryggen af tre globale megatrends: deleøkonomi, urbanisering samt reduktion af trafik og trængsel. Vores ultimative mål er reelt næsten at fjerne privatbilismen fra de europæiske veje,” fortæller Henrik Isaksen, der netop har meldt ud, at Green Mobility nu vil indtage Malmø og Gøteborg med godt 600 elbiler over de næste par år.

Eftertragtede flådekunder

Jacob Skjærris fra KPMG forklarer bilbranchens incitament til at bruge flådekunder som Green Mobility:

“De fleste kunder fokuserer på deres behov og pengepung ved anskaffelse af bil, og ifølge vores analyser er det stadig kun et mindretal på 12 pct., der overvejer en elbil som deres næste bil. Da elbiler indtil videre er dyrere at producere, så er de også stadig afhængige af statsstøtte for at være konkurrencedygtige. Derfor kan flådekunder med grøn profil som danske Green Mobility og det BMW-ejede DriveNow være oplagte for producenterne at bruge for at skubbe miljøvenlige biler ud i markedet,” lyder det.

Hvem skal betale regningen?

Hvem skal betale for de høje EU-bøder og dyrere elektrificerede biler? En del af udgifterne til udvikling og kommende bøder fra EU kan blive sendt videre til kunderne, vurderer KPMG. Det kan slå ekstra hårdt i Danmark på grund af de høje bilafgifter.

Det er De Danske Bilimportører uenige i: Hvis en producent sætter priserne op, vil kunderne gå til en anden, som ikke gør det, lyder meldingen fra adm. direktør Gunni Mikkelsen.

De nye regler træder i kraft 1. januar 2020.