Mudderbrydning i luksus-pickupper

361207_16_9_large_789.jpg
Pleasure
Eksklusivt for kunder
12. apr 2018 KL.11:43

Den nye Mercedes X-klasse ligner en usædvanlig lækker ladbil, men kan den trumfe den stærkere og billigere VW Amarok med V6-motor? Vi leder efter svaret i en mudderpøl.

En forførende rumlen fra en magtfuld V6-motor sniger sig ind i kabinen. Foran viser et sæt LED-baglygter på en Mercedes-Benz hastigt vej gennem et dystert gråvejr, og selv ikke den hullede skovvej kan stresse affjedringen. Et tråd på speederen generer et stort drejningsmoment på 500 Nm, og med permanent firehjulstræk og grove dæk skubber folkevognen med de barkede næver sig fremad.

Jeg haler ind på den nye, længe ventede X-klasse. Hipsterpickuppen, der låner en 2,3-liters turbodieselmotor, gearkasse og firehjulstræk fra den gennemprøvede og roste Nissan Navara tilsat Mercedes-overbygning for at skabe en luksuriøs livsstilsbil. Nogenlunde sådan meldte Bilers redaktør tilbage efter den første test på solrige, chilenske bjergveje i efteråret.

Nu er X-klasse i Danmark. Temperaturen er ti grader, og jorden er våd og smattet. Børsen tager i marken sammen med en bilglad godsforvalter på Vestsjælland, som har givet grønt lys til at lade to ladbiler få jord under neglene på grusveje og i let kuperet terræn.

Ligner en ægte Mercedes

Første duellant er X-klassen. Den ligner en indfødt bil fra Stuttgart med en stor stjerne placeret midt i kølergrillen, flankeret af et par skarpe LED-forlygter. Hvis man altså betragter den skråt forfra, i profil og skråt bagfra ligner den Nissan Navara. Interiøret ser flot ud for en bil, der kan læsse over et tons havefliser på ladet og trække 3,5 tons trailer.

Der er et tykt multifunktionsrat med en stjerne i midten, en stor skærm i midterkonsollen med knivskarp grafik, p-assistance med 360 graders kamera og turbineformede luftdyser sat i et panel af børste aluminium. Delene virker taget direkte ud af en af Mercedes’ luksuriøse SUV’er.

Kabinen er fem cm bredere end i en Nissan Navara og ganske rummelig. Men ved nærmere inspektion brister illusionen om at sidde bag rattet af SUV: siddepositionen er ret lav, og den nederste del af instrumentpanelet er i mat, hård kunststof. Gearvælgeren flyttes rundt i en rustik udseende skiftekulisse, som Nissan må have designet for længe siden.

Solidt moment fra motoren

Den 190 hk stærke Nissan-motor leverer et solidt drejningsmoment på 450 Nm, der finder vej til baghjulene gennem en syvtrins automatgearkasse. Grundig støjisolering fjerner følelsen af at køre erhvervskøretøj, men det gør præstationerne ikke.

Nul til 100 km/t tager over 11 sekunder, mens gearkassen møjsommeligt finder gearene frem. Kommer du fra en grov arbejdshest som en Toyota Hilux, vil X 250d føles raffineret, men i forhold til hvor sportslig modellen markedsføres, virker den skuffende.

Pickupper er konstrueret til at kunne køre sikkert med et tungt læs på bagakslen, og til forskel fra normen kommer X-klassen med et sofistikeret multilink baghjulsophæng med skruefjedre i stedet for traditionelle bladfjedre. Det skaber en forventning om personbilsagtige køreegenskaber. På landevej styrer X-klassen ganske præcist, men undervognen føles stivbenet, og den ryster mærkbart i chassiset henover ujævnheder.

Talent som arbejdsbil

Som arbejdsbil har X-klassen unægtelig talent. Med op til 100 km/t kan du aktivere firehjulstrækket via et drejeknap, så du altid kommer frem i terræn – hvis ellers dækmønstret er groft nok. Testbilen kører på sommerdæk og må trækkes fra en opkørt stubbemark, men specifikationerne vidner om en bil, der giver den anden testbil Volkswagen Amarok kamp til stregen.

De to matcher næsten på decimaler, hvad angår frihøjde og tilkørsels-, hældnings- og stigningsvinkler. X-klassen kan køre gennem 60 cm vand, mens Amarok klarer 50 cm. X 250 d har lavgear, når der skal trækkes igennem.

X 250d føles overraskende rustik. Med firehjulstrækket aktiveret knager det fra differentialerne, når X-klassen drejer skarpt. Det vidner om en bil, der er konstrueret til at tage hårdt fat, men det harmonerer underligt sammen med en brochure, hvor den er fotograferet foran en smart restaurant i byen og køres af en bankmand.

Amarok med større overarme

Et facelift i fjor oprustede VW Amarok med større bøffer. Herhjemme fås den nemlig kun med tre 3,0 TDI V6-motorer med 163, 204 eller 224 hk. Vi har fat i den mellemste, der med mellemste udstyrsniveau Highline lander et godt stykke under prisen på X250d.

Der er mere robust Paris-Dakar-truck over Amarok med de robuste skærmkanter end X-klassen med kromdørhåndtag og perlemorshvid lak – eller også er det bare, fordi den rolige tomgangsrumlen fra V6’eren giver Amaroken hår på brystet.

Stig ind og op i sæderne, der yder bedre støtte end i X-klassen. Rattet ligner dét, du finder i en Golf, og infotainmentsystemet er fra forrige generation og uden VW’s fancy glasskærm. Du får, hvad du forventer: En solid arbejdsbil skabt til et hårdt og praktisk liv.

Amarok V6 trækker permanent på alle fire hjul, men kvier sig ikke ved dreje skarpt ved lave hastigheder. Venderadius er mindre end i X-klasse, og det er i det hele taget en smidig og komfortabel vogn, der sætter blødt i gang og bladrer op gennem gearene via en fremragende ottetrins automatgearkasse, der får den i X-klassen til at virke bedaget. Der er ingen reduktionsgearkasse, men første gear er forstærket til at tage fat når bådtraileren skal trækkes op af vandet, eller du skal sætte i gang på en stejl stigning. Motoren har så meget power, at det blot er at træde lidt hårdere på speederen, hvis man vil hurtigere frem.

På pløjemarken boltrer Amaroken sig på sine grove vinterdæk. Gennem skoven absorberer Amarok store ujævnheder med større omhu, men den største ahaoplevelse opstår, da vi kører bilerne på asfalt.
Amarok overrasker på vejen

Stikker af fra X-klasse på vejen

Med 9,0 sekunder til 100 km/t stikker Amariok V6 af fra Mercedesen i optrækket, men at den kører mere personbilsagtigt og komfortabelt på sine bladfjedre, havde vi ikke set komme.

På motorvejen skal man lægge bånd på sin speederfod for ikke at køre for stærkt i den magtfulde bil, der flyder afsted på en bølge af kraftigt drejningsmoment, mens man helt naturligt tager den mere med ro i X-klassen. Amarok V6 er bygget som en makker til chefen, der er ved at komme for sent til et byggemøde på Autobahn og har brug for at sætte det lange ben foran.

Begge biler kommer med et stort og rummeligt lad, der ifølge de tekniske tegninger kan rumme en europapalle mellem skærmkasserne. Fælles er også muligheden for at pynte ladet med en kraftig “styrtbøjle”, soft- eller hardtop eller et aflåseligt låg.

Som lækre arbejdsbiler er det topkvalificerede maskiner – Mercedesen kan tage det største slæb på ladet, men opgraderer du Amarok med en kraftigere type bladfjedre går lasteevnen fra 725 kg til 868 kg. Så der skal mest vælges med hjertet.

X-klasse er på vej med V6

Den bedst kørende og mest ærlige vare er VW Amarok V6, der indtil Mercedes senere på året lancerer en X-klasse med V6 diesel, 258 hk og hjemmeavlet automatgearkasse kan trække sig sejrrigt ud af mødet i mudderpølen.