McLaren 720S Spider: Ørkenkriger under åben himmel i Arizonas ørken

379509_16_9_large_420.jpg
Pleasure
Eksklusivt for kunder
04. apr 2019 KL.13:35
Den nye McLaren 720S Spider slår kalechen ned på 11 sekunder og stormer fremad med 720 hestekræfter. Vi tester, om kulfiberbilen duer til noget i Arizonas ørken.

"Is that a spaceship or somethin’?” Øjnene bag de røgfarvede brilleglas under den høje truckerkasket er store som doughnuts, som havde vi chrashlandet en ufo i stedet for en McLaren foran den ældre herres Chevrolet Silverado-pickup på den øde rasteplads.

Den nye 720S Spider i farven Aztec Gold ligner da også noget fra en sci-fi-film, idet den suser rumlende ind på en p-plads og pakker taget væk under et muskuløst rygskjoldspanser på 11 sekunder.

Manden nikker overbevist til svaret “McLaren”. Det er da heller ikke ligefrem to toptrænede astronauter, der stiger ud af, når saksedørene svinger elegant opad, men to forpustede, skandinaviske journalister med jetlag, der leder akut efter nogle veje med sving.

Hurtigste åbne McLaren

Vi er i Arizona for teste den hurtigste åbne McLaren nogensinde, siden automotive-divisionen åbnede i 2010.

I dag sprøjter den avancerede superbiler ud fra fabrikken i Woking i det sydlige England i et svimlende tempo. Sidste år annoncerede 18 nye modeller inden udgangen af 2025, og den nye 720S Spider er blot nummer to i den forretningsplan.

Den er baseret på coupéen fra 2017, har samme 720 hk V8-biturbomotor og har blot taget 49 kg på, hvor alle konkurrenterne spænder livremmen ud med omkring 80-100 kg, da de har et chassis i aluminium i stedet for kulfiber, som er McLarens varemærke.

Den tilhører “Super Series”-familien, hvor man finder McLarens superbiler, der konkurrerer direkte med Ferrari og Lamborghinis V8- og V10 centermotormodeller, og nu har de altså lavet en Spider-variant, hvor taget kan tages af.

Spider-betegnelsen stammer helt tilbage til 1800-tallet, hvor hestevognen stadig herskede. En særlig, simpel type vogn med lille “krop”, intet tag og tynde, store træhjul blev kaldt for “spider”, da den mindede folk om en edderkop. Navnet er blevet hængende lige siden og bruges dag om lette, åbne sportsvogne fra blandt andre Audi, Porsche, Ferrari, Lamborghini og McLaren.

Et par timer forinden har vi forladt McLarens PR-folk på et hotel i Scottsdale, Arizona, efter en briefing om bilen og et par velmenende råd til turen. Kører man over 160 kilometer i timen takseres det til en tur i brummen.

Speederen skal betjenes varsomt i denne bil, for den rammer altså 200 km/t på 7,9 sekunder, blot 0,1 sek. langsommere end coupéen. 0-100 km/t overstås på 2,9 sek., og topfarten med taget oppe er opgivet til 341 km/t. Begge tal matcher coupéen.

Opfører sig ganske civiliseret, når man beder den om det

Arizona er ti gange større end England, men indbyggertallet er en tiendedel, så der er gode chancer for ikke at møde andet end kaktusser i ørkenen. Tanken om at overnatte i sheriffens detention sætter automatisk en dæmper for at udforske bilens yderste grænser.

På vej ud af Scottsdale er 720S Spider helt med på den taktik og opfører sig ganske civiliseret. Det regner, højst usædvanligt, så taget er oppe, og både undervogn og måden gearkassen og motoren arbejder på er afslappet.

Så snart regnen ophører, finder vi en rasteplads og kører taget ned, mens pickupejeren ser målløs til. Man kan også gøre det, mens bilen kører med op til 50 km/t, så i modsætning til forgængeren 650S Spider behøver man ikke længere sænke bytrafikken, når bilen klæder om til solens gennembrud i skylaget.

Præcis som i 720S Coupé er udsynet fabelagtigt fremad. Den brede forrude breder sig mellem de slanke A-stolper, og det er markant bedre udsyn, når du kigger dig over skulderen, for taget ligger ikke i en høj stak bag din ryg. Kulfiber-pontonerne, der også fungerer som styrtbøjler, er belagt med kurvet glas, som både guider luft ned til motoren og giver bedre udsyn skråt bagud.

Siddepositionen er forbilledlig, for jeg sidder afslappet med mine 180 cm og så lavt og beskyttet, at man ikke får hårrødderne rykket ud eller trommehinderne sprængt, hvis man beslutter sig for at eftertjekke den topløse topfart på 325 km/t.

Samtidig sidder du tilpas ret op og ned og tæt på rattet, at du er i perfekt kontrol, når landevejen skiftes ud med en trackday, hvor de 720 hk kan slippes løs.

Men briterne er opsatte på at vise, at en åben 720S kan andet end at uddele stryg til konkurrenter på en racerbane. Det har vi allerede prøvet med coupéen i 2017, og det gør den suverænt. Den præprogrammerede testrute er sat udelukkende på en lige highway, hvor bilen hurtigt beviser, at det kan den sagtens gøre i timevis uden at drive passagerne til vanvid.

Chassiset er forsynet med McLarens krydsforbunde hydrauliske støddæmpere, der overflødiggør traditionelle krængningsstabilisatorer. Det gør den nærmest til en GT, når det går ligeud.

Indtil man vækker vildskaben i bilen ved at aktivere det særlige “Active Panel”, som lader dig konfigurere drivline og chassis i tre trin.

Det mellemste trin, Sport, er vildt nok til gaden og forvandler V8’eren fra en søvnig panda til en brølende løve med blodsprængte øjne, så vi bliver nærmest desperate efter at finde nogle kurver.

Accelererer mod horisonten med overnaturlig styrke

Som i coupéen er der en snert af tøven helt nede i bunden, men på et splitsekund har motoren fået fyldt sine lunger op med luft og accelererer bilen mod horisonten med overnaturlig styrke. En quartermile (402 meter) er overstået på 10,4 sekunder, så det er sjældent at 720S Spider vil tabe en lyskrydsduel.

Den føles vildere og mere intens end coupéen når det går ligeud, for man hører turboladerne fnyse og sukke tydeligere, mens de stopfodrer V8’eren med iltmolekyler og udstødningsrørene knalder og brager mellem gearskift som geværsalver.

720S synger ikke lige så rent og dramatisk som de italienske konkurrenter, men det er svært at begræde, når V8’eren udfordres, og undervognen demonstrerer, hvad den præsterer også på ret elendig asfalt.

Styretøjet fås stadig ikke bedre og har en lethed og udsøgt præcision, der lader dig fornemme, om du har kørt over småsten eller halen af en klapperslange. Resten af bilen leverer samme følelse af finpudset mekanik, der er legende let at udnytte, hvis du holder fingrene fra de allermest rabiate køreprogrammer. I hvert fald på offentlig vej.

Det lykkes at finde en snoet serpentinevej væk fra motorvejen, hvor vi kan teste de dynamiske evner gennem sving. De er – som coupéen – skræmmende hurtige.

Et par britiske journalister mener, at chassiset har mistet en lille del af sin vridningsstabilitet ved at få kappet taget af, men det virker, som man insisterer på at finde skønhedsfejl. Testbilens skelet virker i hvert fald urokkeligt solidt, når man rammer kvægriste, der påvirker undervognen som et gigantisk vaskebræt, men uden at bilen ryster på hånden.

Den mægtige natur er som taget ud af westernfilm
Man fristes til at køre så stærkt, at man nok bliver deporteret for evigt fra USA, hvis sheriffen står klar med en radar rundt om det næste hjørne. Men 720S Spider fungerer også godt som en roadtripmakker, når du kører mod horisonten og inhalerer indtryk fra Arizonas mægtige natur, der er taget direkte ud af en westernfilm, mens V8’erens superkræfter hele tiden står på spring bag din ryg.

Testbilen er ikke perfekt; Navigationsanlægget er forældet, og vindreflektoren mellem pontonerne rasler irriterende på den håndsamlede forseriebil. Men kombinationen af en psykopathurtig superbil med en blød side gør den til en episk roadtripsensation, der er mere egnet til en langtur end coupéen.

McLaren forhandles herhjemme af MyGarage i Vejle, der både formidler nye og brugte biler. Her tilbydes også forskellige leasingformer.

McLaren 720S Spider

Opbygning

Tosædes roadster, stofkaleche, chassis og karrosseri i kulfiber, baghjulstræk, syvtrins dobbeltkoblingsgear

Motor 
V8, 3994 cm3, 32V, biturbo 
720 hk ved 7500 o/min
770 Nm ved 5500 o/min

Præstationer 
Topfart 341 km/t
0-100 km/t 2,9 sek.

Pris
5.822.711 kr.